Reakcia na: KVKV #3364:
Neviem, odkiaľ máš konkrétne údaje o cenách JCL a ich časovej platnosti po zavedení prestupnej tarify. Takéto ceny sú značne premrštené a DPMK by nemohol byť normálny, keby takéto ceny zaviedol, pretože by tým odbúral ešte aj tých zákazníkov, ktorých má.Ja zavedenie prestupnej tarify nevnímam ako zámienku na zvyšovanie cestovného, ale ako pôdu pre zásadnú reorganizáciu dopravy, kedy sa odbúra argument priameho spojenia.
Re #3366 KVKV: Súhlasím, že trolejbusov je v Košiciach málo. Súhlasím, že zbytočne jazdia v súbehu s autobusmi. Súhlasím, že by trolejbusy mali byť silné, frekventované linky tvoriace nosnú dopravu tam, kde nie je možné vybudovať električku.
A tu sa opäť dostávame k otázke tarify. Ak chceme dosiahnuť tento cieľ, že počet liniek bude minimálny a interval medzi spojmi minimálny, logicky to vyústi do zániku množstva súčasných priamych spojení. A ak nechceme mať všeľudovú revolúciu, musíme mať zabezpečené, že prestupujúci cestujúci nebude voči prestupujúcemu cenovo diskriminovaný. Tu je jediným reálnym riešením prestupná tarifa, na pôde JCL reprezentovaná krátkodobým časovým lístkom.
Súčasný dierovací JCL označiteľný z oboch strán nič nerieši. Načo sa budeme hrať na akože "prestupný" lístok s dvoma šachovnicami za dajme tomu 16 Sk. Ja môžem takýto lístok využiť na jednu cestu s prestupom a zároveň ako dva JCL pre dve rôzne časovo od seba vzdialené cesty. Inými slovami, to rovno môžeme zlacniť súčasný JCL na 8 Sk a máme ten istý efekt. V konečnom dôsledku totiž prestupujúci cestujúci zaplatí vždy viac ako cestujúci, ktorý neprestupuje. A to je kameň úrazu.
Re #3367 KVKV: Ja osobne som za maximálnu preferenciu koľajovej dopravy, ale uvedomujem si, že v súčasnosti vybudovanie električkovej trate, ktorá je nielen kilometricky, ale aj terénne nesmierne náročná (výstavba mostov, násypov a pod.), je celkom nereálne. Ak by mal byť východ sídliska obsluhovaný napájačovou autobusovou linku, nevadilo by mi to za predpokladu, že nová električková trať by bola plne segregovaná a teda by ponúkla podstatne rýchlejšie spojenie z centra ako dnes ponúka autobus. Ale ako som už napísal, električka na Ťahanovce je v dnešných podmienkach sci-fi (MČ dnes už na "električkovom páse" vysádza kríky). Preto je jedinou cestou výstavba trolejbusovej siete na sídlisku v trase dnešných autobusových liniek. To znamená trať z mimoúrovňovej križovatky v lokalite Tri brody po Americkej triede s ukončením na Madridskej + odbočná trať po Ázijskej triede na Hanojskú ul., ktorá by hádam mohla byť predĺžená aj po Európskej na Americkú.
Re #3368 eMareq: Oukej, z tých 1227 Sk je 12 Sk cena cestovného, 1200 Sk prirážka... Čo je zvyšných 15 Sk? Manipulačný poplatok za vystavenie tlačiva?
Re #3371 Dopravák: Aby som zase raz vyzdvihol Prešov (ospravedlňujem sa), v DPMP by sa také nemohlo stať. Absolútna väčšina vodičov má (musí mať) vodičák na trolejbus a aj keď nastupuješ ako nováčik, aj keď budeš robiť na autobuse, musíš sa v zmluve zaviazať, že si spravíš kurz na trolejbus.
KVKV
Cez víkend som nebol pri PC, tak odpovedám až teraz.
Prestupný tarif je určite moderný a módny systém, ktorý sa zavádza v celej Európe. Presne tak, ako kedysi sa masovo zavádzali: „S“ prevádzka, „P“ prevádzka, zrušenie sprievodcov, zrušenie prestupného tarifu, mechanické označovače… Je mi tiež jasné , že už Košice nič nezastaví před zavedením prestupného tarifu.
Teraz si treba zodpovedať, na ktorú skupinu cestujúcich to bude mať reálny dopad a aký.
-Najvačšiu skupinu pravidelných cestujúcich tvoria predplatitelia – logicky, inak by boli hlúpi. Na tých zmena dopadne pravdepodobne tak, že v rámci prechodu na prestupný tarif sa zvýšia aj ceny predplatných lístkov.
-Občasní cestujúci a návštevníci Košíc zistia, že jednorázový lístok (dajme tomu za 15.-Sk) má (zpravidla) platnosť 10 min, to znamená odnikial nikam a pri súčasných intervaloch na jednu alebo dve zastávky radšej pešo. (typicky zo stanice do centra) . Majú možnosť , ak chcú ďalej, kúpiť prestupný , vlastne časový lístok. Tipujem, že za 22.-Sk pre I.pásmo, platnosť 45 min – sotva budú v Košiciach štedrejší. Jeden prestup stihnú, ale ak idú dlhšiu trasu ,tak behom čakania na druhý prestup (v okraj.častiach 20 až 30 min interval) alebo krátko po nástupe im uplynie platnosť lístka. Takže to dojdu načierno alebo si na zvyšných 5 až 15min označia ďalší časový lístok za 22.- ,lebo ten 10 minutový jednorazový u seba mať nebudú,nekupujú ho, lebo je v podstate nanič.
-Návštevníci Košíc sa ešte podivia nad výškou cestovného, ktorá je vyššia než vo vačších mestách z lepšie fungujúcou mhd a vyššou kultúrou cestovania.
Ak to zrniem , tak zavedenie prestupného tarifu je vlastne aýmsi skrytým zvyšovaním cestovného. Nemožno donekonečna zvyšovať cenu jednorázových lístkov, takže takto, pre niekoho to možno bude vyzerať lákavo, zvýšia sa tržby. A o to vlastne ide.
Takže sa teraz vrátim (už naposledy!) k tým „mojím dvojlístkom“ . Cestujúci si radšej kúpi zvýhodnený dvojlístok a nemusí ma zaujímať či ho použije na okamžitý prestup alebo si druhú časť nechá na cestu domov. (pochopitelne nesmie platiť ,že „dvojlístok“ má dvojnásobnú cenu jednorázového ! to by sa celý efekt stratil) Táto verzia by bola artaktívna a prilákala by ďalších cestujúcich k mhd, ekonomický efekt a vyššie zisky by boli zrovnatelné s elektronickým systémom, a o to tu ide. ---odhadom, predal by sa rovnaký ,možno vyšší počet „dvojlístkov“ ako teraz jednorázových,---
Pripravované zavedenie prestupného tarifu by podla mňa malo byť spojené s pomerne velkou reorganizáciou linkového vedenia , úpravou cp, vytvorením prestupných uzlov s návaznosťou spojov. Je už niečo pripravené, šlo by to zverejniť ?, aspoň v hlavných bodoch.
Záverom:
Aby mi nebolo vyčítané,že si neustále protirečím, prechod na drahý elektronický systém by som pri súčasnom stave a organizácii mhd v Košiciach neriešil ako prioritný. Povedané obrazne , „keď mi tečie do bytu, tak najprv opravím strechu a až potom vymalujem byt“.