Úzkorozchodné vysokopodlažné elektrické motorové vozne typu BDE 4/4 vyrobila v rokoch 1985 až 1993 švajčiarska vagónka Schindler Waggon Pratteln (SWP) v spolupráci s firmami Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) Neuhausen a Brown Boveri & Cie Baden pre regionálnu železnicu Walderburgerbahn s rozchodom 750 mm vo švajčiarskom kantóne Basel-Landschaft. Vozidlá koncepčne vychádzali z električkových vozidiel Tram 2000 skonštruovaných v 1970-tych rokoch pre mesto Zürich. Vozne premávali na švajčiarskej trati až do začiatku apríla 2021, kedy bola ich prevádzka ukončená v súvislosti s rekonštrukciou trate a jej prestavbou na rozchod 1000 mm.
V roku 2021 všetkých sedem elektrických vozňov BDe 4/4 zo železnice Walderburgerbahn získala nezisková organizácia Čiernohronská železnica pre pripravovaný projekt rekonštrukcie a čiastočnej elektrifikácie úzkorozchodnej trate Podbrezová – Valaská - Hronec - Čierny Balog, kde by mali byť využité na pravidelnú regionálnu dopravu. Výhľadovo sa uvažuje aj s výstavbou novej elektrickej trate do turistických centier na južnej strane Chopku. Vozne boli zakúpené spolu s 10 riadiacimi vozňami typu Bt za cenu 80-tisíc švajčiarskych frankov. Na Slovensko boli prepravené v máji 2021 zo Švajčiarska loďou do Bratislavy, odkiaľ pokračovali na Horehronie na vagónoch po železnici. Preprava električiek na Slovensko vyšla ČHZ na štvrť milióna €. Rekonštrukcia trate a sprevádzkovanie vozidiel sa očakáva do piatich rokov. Počíta sa aj s vybavením vozidiel trakčnými batériami, aby mohli premávať v niektorých neelektrifikovaných úsekoch.
Dispecer
https://zdopravy.cz/po-ciernohronske-zeleznici-se-poprve-rozjely-vyrazene-elektricke-vlaky-ze-svycarska-na-naftu-122006/