Úvod

Mestský nízkopodlažný autobus Iveco Urbanway druhej generácie predstavil koncern Iveco Bus v roku 2021 pri príležitosti prechodu na emisnú normu Euro 6-E. Modernizovaná verzia sa od prvej generácie vzhľadovo odlišovala najmä inovovaným zadným čelom, ktoré bolo zmenené v súvislosti s novým pozdĺžnym umiestnením motora. Inovované bolo aj pracovisko vodiča. Výrobca ponúkal tieto autobusy už iba s jedným motorom Cursor 9 v naftovej a CNG verzii, pričom obe bolo možné vybaviť aj mild-hybrid systémom.

Dopravca SAD Zvolen zaradil v roku 2023 do svojho vozidlového parku pre MHD Banská Bystrica inovované autobusy Iveco Urbanway 12M s naftovým pohonom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M ZV-664EP, ZV-909ET, ZV-923ET, ZV-944ET, ZV-982ET, ZV-007EU, ZV-009EU, ZV-013EU 2023 2023 8
Spolu 2023   8

Technické parametre

Dĺžka 12093 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3066 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 66
Celkový počet miest 97 + 1
Celková hmotnosť 20000 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9, Euro 6E, naftový radový šesťvalec, uložený pozdĺžne, vstrekovanie Common Rail, systém HI-SCR
Výkon motora 228 kW / 2200 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1100 rpm
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133 EP, hnacia, znížená
Pneumatiky 275/70 R22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 136 G4 II

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria autobusu je zostavená zo šiestich panelov a ošetrená proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strecha je vyrobená z oceľového plechu, bočnice sú oplechované hliníkovým plechom, spodné časti bočníc a čelá sú z kompozitného materiálu. Bočné sklá sú osadené technológiou lepenia. Naftový motor je umiestnený pozdĺžne v zadnej časti s výfukom vyvedeným na strechu. Nádrž na naftu je situovaná pri prednej náprave. V pravej bočnici sa nachádza trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom a dopytovým otváraním.

Pre cestujúcich sú v interiéri osadené plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom a farebným odlíšením sedadiel pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou. Bočnice v interiéri sú obložené umakartom, strop polyuretánovými a hliníkovými panelmi. Podlahu pokrýva protišmyková podlaha. Prídržné tyče sú nalakované žltou farbou, v prednej časti sivou. Osvetlenie interiéru zabezpečujú LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Priestor pre kočík a invalidný vozík je vyčlenený oproti druhým dverám, kde sú zároveň umiestnené dve pohotovostné sklopné sedadlá. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčuje manuálna výklopná plošina a možnosť pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vyvýšené pracovisko vodiča je vybavené uzatvárateľnou kabínkou, odpruženým sedadlom ISRI a palubnou prístrojovou doskou Actia Podium 2 s LED displejom. Vodič má k dispozícii aj systém monitorovania mŕtveho uhla.

Tepelný komfort v interiéri zabezpečuje strešná klimatizačná jednotka a dvojica podsedadlových vykurovacích telies. Vetranie interiéru umožňujú posuvné časti bočných okien a dvojica elektricky ovládaných priehľadných strešných okien.

Autobusy boli nalakované v červeno-bielo-čiernom nátere. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená informačným systémom firmy Bustec s vonkajšími zelenými LED displejmi, tarifný systém pozostávajúci z palubného počítača EMX27.9, tlačiarne lístkov EM216 a čítačiek kariet radu EM316 dodala spoločnosť EMtest. Cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj nabíjacie USB zásuvky osadené do bočníc a Wi-Fi pripojenie k internetu.

Prevádzka

Autobusy sa zaraďovali do premávky postupne na linkách MHD Banská Bystrica od 23. júna 2023. Nasadzované boli prevažne na linky 20, 28, 32, 33, 34, 42, 43, 97 a počas voľných dní aj na linky 21 a 22.

Katalóg vozidiel

ZV-664EP ZV-909ET ZV-923ET ZV-944ET ZV-982ET ZV-007EU ZV-009EU ZV-013EU

Legenda a štatistika

ZV-664EPnevyradené vozidlo: 8 (100 %)
ZV-664EPdnes v premávke: 7 (87,5 %)
ZV-982ETodstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (12,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 74,6 %, v pondelok až piatok 77,2 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Iveco Urbanway 12M #ZV-944ET na zastávke Rázcestie Rudlová na linke 20 Parkovisko Mičinská
Ako pridám fotku k vozu?
Nemůžu si pomoct ale dle videa " https://www.youtube.com/watch?v=3ux4IRphLLE " to zní jednoznačně jako motor Tector 🤔