Zavedenie trolejbusovej dopravy na Internátnu ulicu (6.1.1995)

V predchádzajúcom článku sme si opísali históriu a zavedenie trolejbusov na Tulskú a Moskovskú v roku 1994 ako aj dôvody rozšírenia trolejbusovej siete práve na spomínané ulice. V tom istom roku sa rozšírila trolejbusová sieť aj na Internátnu ulicu.

Výstavba tejto časti sídliska (ulice Internátna, Slnečná, Bagarova a ďalšie) siaha do prelomu 60-tych a 70-tych rokov minulého storočia, keď po dobudovaní dolnej časti Fončordy (ulice Mládežnícka, Okružná, Družby) sa začali stavať paneláky aj na týchto miestach, kde boli pôvodne lúky a polia. Osou tejto oblasti je Internátna ulica, ktorá bola pôvodne postavená takmer celá v priamke a za súvislého, aj keď nie veľmi strmého stúpania. Iba v hornej časti sa ulica mierne lomí doprava. Ulica začína na križovatke s Mládežníckou a kedysi viedla cesta priamo hore, až na konci 70-tych rokov, keď sa budovalo Kyjevské námestie a odbočenie na novo vybudovanú Tulskú ulicu sa dolná časť prestavala do súčasného stavu.

Mestská doprava sem bola zavedená hneď po dobudovaní a skolaudovaní ciest. Internátna je krátka odbočka z hlavnej cesty vedúcej cez Kyjevské námestie, zároveň tam nebola dlhá jazdná doba z centra a ani hustota osídlenia nie je taká veľká ako napríklad na vedľajšej Tulskej ulici. Výsledkom bolo, že na Internátnu ulicu boli trasované rôzne linky pri rôznych intervaloch a veľmi často sa menilo trasovanie. Hlavne v 70-tych a 80-tych rokoch, keď sa sieť liniek riešila systémom „odvšadiaľ – všade“ bola Internátna ulica ideálnym ukončením rôznych doplnkových liniek, ktoré spájali okrajové časti mesta (napríklad linka 26 Internátna – Senica alebo linka 44 Internátna – Šalková).

Doprava na Internátnu bola zavedená v roku 1971. Ako prvé sem premávali linky 3 Internátna – Stará Sásová; linka 14 Internátna – Železničná stanica a linka 21 Internátna – Horná ulica, Prior. Po dokončení Tulskej ulice bola linka 21 presmerovaná na Tulskú a Internátnej tak zostali linky 3 a 14. V roku 1985 po rozširovaní Sásovej a predĺžení MHD až na Gliderovu (dnes Javornícka) bola zavedená ďalšia linka 41 Internátna – Gliderova. Táto linka bola postupne predlžovaná ako boli dokončované cesty až na Asmolovovu (dnes Pieninská). V roku 1985 sa zaviedla ešte jedna linka 44 Internátna – Šalková. Išlo len o doplnkovú linku premávajúcu iba cez víkend alebo štátny sviatok. Od 2.7.1988 bola linka 3 presmerovaná z Internátnej do Podlavíc (ako vôbec prvá linka na Gaštanovú ulicu), namiesto linky 3 bola na Internátnu zavedená linka 26 Internátna – Senica. Na Internátnu tak ostali premávať linky 14 26 41 a 44.

Od 16. júna 1990 po zavedení trolejbusov a zníženia počtu liniek na Internátnu ostala premávať linka 41 na trase Internátna – Tatranská. Linka premávala po Štefánikovom nábreží, po protestoch obyvateľov bola o pár mesiacov doplnená ešte jedna linka 43 na rovnakej trase, ale premávajúca cez Námestie SNP a cez Rudlovskú cestu popri bábkovom divadle (nie cez Cestu k nemocnici). Táto linka vydržala jazdiť niečo viac ako tri roky, 14. februára 1994 bola zrušená, na Internátnu ostala premávať iba linka 41. Linka bola nevhodne trasovaná, na Tatranskú bol potrebný interval 10 až 12 minút, kým na Internátnu postačoval iba 15 – 20 minút. Okrem toho po zavedení nastupovania prednými dverami sa veľmi predĺžila jazdná doba čo si opäť vyžiadalo posilnenie dopravy. Na linke premávalo v roku 1994 kmeňovo až 6 kĺbových vozidiel so špičkovým intervalom 12 minút. No kým pre Tatranskú ulicu to bolo aj tak nepostačujúce, pre oblasť Internátnej to bol prebytočný počet spojov. Aj toto prispelo k rozhodnutiu o zavedení trolejbusov na Internátnu ulicu. Podrobnejšie sme si príčiny zavedenia trolejbusov na Tulskú a Internátnu opísali v predchádzajúcom článku.

V roku 1994 sa najskôr vybudovala trolejbusová trať na Tulskú a Moskovskú ulicu. Od 1. septembra 1994 došlo k reorganizácií liniek MHD, na Tulskú boli zavedené trolejbusové linky 6 a 7, na Internátnu mala premávať linka 4. Kým sa dobuduje trolejbusová trať, bola sem zavedená autobusová linka 31 na rovnakej trase ako mala premávať trolejbusová linka, t.j. Internátna – Železničná stanica (jediným rozdielom bolo, že autobusová linka premávala na ceste z Internátnej cez Okružnú).

Výkopové práce pre budúce stožiare začali v polovici septembra 1994. Tie trvali približne mesiac. V polovici októbra sa za jeden deň osadili všetky stožiare (približne 40 stožiarov). Na trati sa už nepracovalo tak intenzívne ako na Tulskej, niekedy práce (aj z dôvodu nepriaznivého jesenného počasia) aj viac ako týždeň stáli. Začiatkom novembra sa na osadené stožiare natiahli nosné laná a výložníky a následne sa natiahlo samotné trolejové vedenie, dočasne uchytené iba na háky. V priebehu novembra sa trať dokončila okrem pripojenia na existujúcu trať. Dĺžka odbočenia je približne 800 metrov a je takmer celé v priamke, takže jediným problémovým miestom bolo vybudovanie trate v mieste otočky. Tu sa pôvodne autobusy otáčali v smere hodinových ručičiek, trolejbusy sa mali otáčať opačným smerom. Pripojenie k existujúcej trati sa vykonalo v noci cez víkend 10. – 11. decembra 1994, rovnako ako pri pripojení trate na Tulskú ani tu nebola žiadna výluka. Pri výstavbe bola ako prvá v Banskej Bystrici použitá nová rýchlostná výhybka s malým návestidlom, aj keď ešte nebola ovládaná diaľkovo. Práce sa týmto skončili.

Žiadne slávnostné otvorenie trate (tak ako na Tulskej ulici) sa tentoraz nekonalo. V utorok 3.januára 1995 sa počas dňa posielali trolejbusy na skúšku na prejazd Internátnou ulicou. Vozidlá z linky 1 išli počas svojej prestávky pri Rooseveltovej nemocnici na Internátnu a naspäť a riadne potom pokračovali ďalej na linke 1. Je takmer záhadou, ako to stíhali, keďže pri Rooseveltovej nemocnici mali prestávku štandardne 10 minút.

Cestovné poriadky autobusovej linky 41 platnej do 31.8.1994 (pdf) je tu:

dočasnej linky 31 platnej od 1.9.1994 do 5.1.1995 a prvý cestovný poriadok trolejbusovej linky 4 (pdf) je tu:

6. januára bol štátny sviatok, prvý spoj o 5:05 premával cez Tulskú a vykonával ho autobus, prvý trolejbusový spoj z Internátnej išiel 6:03. Na Internátnu ostala premávať kmeňovo linka 4 nasledujúcich 7,5 roka.

Zavedenie trolejbusov na Internátnu malo svoj význam hlavne v tom, že takmer celá Fončorda (okrem ulíc Mládežnícka a THK) bola zatrolejovaná a väčšinu výkonov prevzali trolejbusy. Autobusy tak mohli prioritne obsluhovať ostatné časti mesta. Na linke premávali tri vozidlá, dva sólo vozy celodenne (aj cez víkend) a okrem nich ešte jedno špičkové poradie zabezpečované kĺbovým vozidlom. Zhruba po necelom roku bolo aj toto poradie nahradené sólom a tak na Internátnu ostali premávať iba krátke vozidlá (#1002, #1003 a #1004). Najväčším prínosom, okrem nespochybniteľne ekologického, bolo optimálne využitie sólových trolejbusov, ktoré po zrušení nočných liniek v roku 1993 nemali takmer žiadne využitie. Nasledujúcich viac ako 7 rokov bola trať bez akýchkoľvek úprav. Dokonca aj cestovný poriadok linky 4 platný po úpravách od 1.septembra 1995 platil s minimálnymi zmenami až do 4. júna 2001.

Pôvodne boli pristavané odbočenia na Internátnu iba v smere z Nového Kališťa (teda nie od vozovne), čo prinášalo nemalé problémy. Vodič, ktorý začínal ráno prvým spojom na Internátnej sa oficiálne mal ísť otočiť k Rooseveltovej nemocnici a odtiaľ naspäť na Internátnu. Rovnako boli na tom vodiči, ktorí končili predvečerom alebo večer na Internátnej. Keďže toto sa vodičom nechcelo, využívali iné spôsoby. Pri ceste na Internátnu, kúsok pred zastávkou Kyjevské námestie je vrchol malého kopčeka, tam zastavili, zvesili zberače a vplyvom gravitácie, samospádom prešli bez zberačov zhruba 200 metrov na križovatku. Pri odbočení na vedľajšiu cestu si trúbením vynútili danie prednosti od protiidúcich vozidiel a bez zastavenia takto došli na začiatok Internátnej pod trolejové vedenie, kde naspäť nahodili zberače a riadne pokračovali na Internátnu. Obdobne sa postupovalo pri ceste z Internátnej, kde tesne pred zastávkou Internátna, Astra zvesili zberače a samospádom prešli až na Kyjevské námestie. Aj tu, keďže vychádzali z vedľajšej cesty na hlavnú, si vynútili trúbením danie prednosti. Je takmer zázrakom, že sa takto ani raz nespôsobila dopravná nehoda.

Okrem toho s Internátnou sa spája aj ďalšia zvláštnosť, a to nočné parkovanie priamo na zastávke Internátna, Astra. Celé leto 1996 a pár krát aj v roku 1997 dva sólo trolejbusy na noc parkovali priamo na zastávke. Už samotné nočné parkovanie mimo vozovne je prekvapujúce, ešte zaujímavejšie bolo sledovanie, ako každý večer dva trolejbusy cúvajú dole celou Internátnou z otočky na zastávku pri Astre (takmer 700 metrov !!!). Nie je známe, či to bolo aj oficiálne povolené, ale od roku 1997 sa to už nezopakovalo.

Prevádzka na trati bola spoľahlivá a stabilná až do roku 2002. Využitie linky 4 začalo po zavedení čipových kariet a zrušení časových predplatných lístkov klesať. Nepriamo sa k tomu pridalo aj zriadenie zastávky Nové Kalište v smere do centra (zastávka bola pôvodne len v jednom smere a to z centra na Internátnu alebo Tulskú) na konci roka 2000. Pre dolnú časť Internátnej sa tým do pomerne blízkej pešej dostupnosti dostala nová zastávka, na ktorej zastavovala aj linka 6 s oveľa vyšším počtom spojov a lepším intervalom. Linka 4 ostala nosnou linkou iba pre hornú časť Internátnej. Keď sa k tomu pridá aj úbytok cestujúcich vzhľadom na zrušené časové predplatné lístky, bola táto linka zrelá na zrušenie. Skutočne sa tak aj stalo od 1.7.2002, keď bola linka 4 zrušená a nahradená linkou 7 ktorá bola presmerovaná z Tulskej na Internátnu. Keďže odbočenia na Internátnu v smere z Kyjevského námestia neboli, museli sa najskôr postaviť. Uskutočnilo sa tak v dňoch 28.6. – 2.7.2002. Zrekonštruovaná bola celá trolejová križovatka na začiatku Internátnej, odbočenie z Nového Kališťa ostalo, ale pre bežnú prevádzku pravidelnej linky sa už nepoužívalo. Dokonca o pár dní neskôr bola výhybka z tohto smeru odpojená a zablokovaná do priameho smeru. Takto to ostalo až do roku 2007.

Zavedenie linky 7 sa zo začiatku nestretlo s veľkým pochopením, predĺžila sa jazdná doba a hlavne dôchodcom sa nepáčilo zrušenie priameho spojenia s Úsvitom. Napriek počiatočným protestom ale ostal tento systém liniek až do súčasnosti.

Zmena dopravcu v MHD od 1.1.2006 sa Internátnej dotkla minimálne, linka 7 ostala premávať po pôvodnej trase a podľa pôvodného cestovného poriadku, ibaže nie trolejbusy ale autobusy. Po dvojročnej snahe o opätovné spustenie prevádzky trolejbusov bola trolejbusová linka 7 spustená od 1. decembra 2007. Vzhľadom na tvrdohlavosť a bojkot trolejbusov zo strany vedenia spoločnosti SAD Zvolen bola autobusová linka 7 nahradená „akože“ prímestskou linkou 601 451 a premávala s označením X7 na rovnakej trase a s rovnakým cestovným poriadkom. Na Internátnu tak v špičke premávalo až 6 spojov za hodinu (po tri spoje autobusová aj trolejbusová linka) čo bolo najviac spojov od roku 1994, no pri nízkom počte cestujúcich v MHD to dopadlo tak, že autobusy aj trolejbusy premávali väčšinou prázdne. Až od 29.8.2008 bola po dohode SAD Zvolen s Mestom Banská Bystrica autobusová linka X7 zrušená.

V roku 2009 sa začal spochybňovať význam trolejbusovej trate na Internátnu. Faktom je, že zatrolejovaná je takmer celá Fončorda a tak všetky linky môžu končiť iba na železničnej stanici. Popri veľkom úbytku cestujúcich a neprestupnej tarife by bola priama linka z Internátnej cez Úsvit takmer zbytočná. Preto linka idúca z Internátnej zabezpečuje aj dopravnú obsluhu časti Radvane, to má ale za následok predĺženie jazdnej doby. Z tohto kruhu je potom ťažké nájsť optimálne a vhodné riešenie.

SAD Zvolen začal v Banskej Bystrici presadzovať systém liniek „odvšadiaľ – všade“, teda systém, ktorý tu bol v 80-tych rokoch a už vtedy sa prišlo na to, že pre veľkosť Bystrice to nie je vhodný a udržateľný systém. Dlhé priame linky naprieč celým mestom má mať aj Fončorda. Linka 26, ktorá pôvodne premávala na Tulskú bola od 1. júla 2009 presmerovaná na Internátnu. Z Tulskej bola zrušená, pretože dopravnú obsluhu zabezpečovali prioritne trolejbusy. Keďže dlhá priama linka musela zostať, bola presmerovaná na vedľajšiu Internátnu. Táto linka je potom doplnená trolejbusovou linkou 7 premávajúcou pravidelne s celodenným hodinovým intervalom. Je to riešenie spôsobom „aj vlk sýty (dlhá priama linka z Fončordy do Sásovej a cez úsvit) aj ovca celá (trolejbusová linka na Internátnu)“, naďalej ale viac zneprehľadňuje celý systém MHD, keď dopravná obsluha viacerých ulíc je riešená kombináciou rôznych liniek (Tulská linkami 6 a 8, Internátna linkami 7 a 26, Poľná ulica linkami 7 a 8, Tatranská ulica v Sásovej linkami 26 a 28). Tento problém stále nie je doriešený a naďalej je veľkým otáznikom, ako sa doprava v tejto oblasti vyrieši.

Riešiť to ale nie je predmetom tohto článku. Nateraz môžeme konštatovať, že zavedenie trolejbusov na Internátnu bolo správne. Zatrolejovaná tak bola skoro celá Fončorda a prinieslo sa tým aj zlepšenie životného prostredia, zvýšenie kultúry cestovania a lepšie využitie trolejbusov. Dlhoročný systém liniek fungujúci od roku 1994 až do zrušenia časových predplatných lístkov je toho dôkazom.

Internátna bola na dlhú dobu poslednou ulicou, kam sa zaviedli trolejbusy. Na ďalšie rozširovanie trolejbusovej siete sa muselo počkať až 10 rokov, keď v roku 2004 sa pristavalo krátke odbočenie k hypermarketu TESCO.

Ali B.

Použité zdroje:
vlastný archív

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.