DPMBB aj SAD Zvolen plánujú nakúpiť nové ekologické vozidlá

Dopravcovia chcú na nákup vozidiel získať nenávratné príspevky z eurofondov.

Možnosť uchádzať sa o nenávratný finančný príspevok (NFP) z fondov Európskej únie (Program Slovensko) plánujú využiť aj obaja dopravcovia pôsobiaci v MHD Banská Bystrica - Dopravný podnik mesta Banská Bystrica a SAD Zvolen. Dopravcovia pripravili zámery projektov Integrovanej územnej investície, s ktorými sa uchádzajú o financie na nákup nových vozidiel MHD. Oba zámery územných investícií už boli schválené príslušnou Radou (viď nižšie), čo je základnou podmienkou pre podanie žiadosti o NFP.

Dopravný podnik mesta Banská Bystrica plánuje nakúpiť sedem nových trolejbusov v rámci projektu Modernizácia vozidlového parku trolejbusovej dopravy v meste Banská Bystrica. Projektový zámer bol schválený Radou partnerstva pre integrovaný územný rozvoj BBSK dňa 14. decembra 2024. Následne môže dopravca predložiť žiadosť o poskytnutie NFP v rámci vyhlásenej výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. Celkové oprávnené výdavky projektu sú vo výške 4,9 mil. € (+ predpokladané neoprávnené výdavky 1,1 mil. €). Nenávratný finančný príspevok môže byť vo výške 100 % celkových oprávnených výdavkov.

SAD Zvolen by chcel nakúpiť nové autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) v počte 36 kusov v rámci projektu Modernizácia vozového parku MHD Banská Bystrica. Tento projektový zámer schválila Kooperačná rada UMR Banská Bystrica dňa 15. januára 2025. Projekt počíta s celkovými oprávnenými výdavkami vo výške 15,3 mil. € (+3,4 mil. € neoprávnené výdavky). Dopravca sa okrem neoprávnených výdavkov bude podieľať aj na financovaní oprávnených výdavkov vo výške 8 % (1,2 mil. €). Plánovaná doba realizácie projektu je 18 mesiacov.

V rámci spomínanej výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK vyhlásenej v apríli 2024 je na projekty vyčlenených 293,9 mil. €, z toho pre UMR Banská Bystrica 14,3 mil. € a pre BBSK (mimo UMR) 22,99 mil. €. V tejto výzve boli do konca januára 2025 schválené zatiaľ iba dve žiadosti o NFP zo Žilinského a Košického kraja (Rozvoj dispečerského riadenia VOD - vytvorenie potrebných modulov a rozhraní DCS IDŽK umožňujúcich pripojenie moderných foriem dopravy do procesov v IDS ŽSK a Výstavba BUS-BUS terminálu v meste Kráľovský Chlmec). Ďalších 6 žiadostí o NFP je v procese schvaľovania.

Dopravcovi SAD Zvolen bol v decembri 2024 Radou partnerstva schválený aj projektový zámer Rozvoj prímestskej autobusovej dopravy v Banskobystrickom kraji na nákup ekologických autobusov s celkovými oprávnenými výdavkami vo výške 15,6 mil. € (+neoprávnené výdavky 8,1 mil. €), ktorý sa tiež zmestí do pridelenej alokácie prostriedkov pre BBSK.

Kým ostatné slovenské dopravné podniky využívajú eurofondy aj na modernizáciu údržbovej základne pre nové moderné vozidlá, banskobystrický dopravca zatiaľ takýto projekt nepredstavil.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Niekde sa spomína, aké dĺžky vozov sú plánované?
Premýšľam, či je v regionálnej doprave vôbec nutná takáto veľká obmena vozového parku. Aj keby jedno vozidlo stojí 300 tisíc, tak to vychádza okolo 50. Len relatívne nedávno na začiatku 2023 sa zaradilo viac ako 100 nových vozidiel a najstaršie autobusy sú v jednotkách kusov z roku 2014.
Ak by sa zaobstarali kĺbové resp. trojosové vozidlá s dĺžkou nad 14 metrov tak fajn. Lebo nakupovať toľko 12 alebo 10.8 metrákov mi príde zbytočné.
Žilinský Karosák

Žilinský Karosák

Reply on: slovak2018 #2:
To isté sa týka MHD... stačilo by len 8 nových autobusov, pretože jediné vozy, ktorých sa potrebujeme aktuálne rýchlo zbaviť sú dvojdveráky a vraky CA. Ostatné Citelisy sú podľa mňa ešte v dobrom stave + sú celkom mladé a je zbytočné ich vyradiť, však ešte zopár rokov môžu pojazdiť.
Reply on: slovak2018 #2:
No najstaršie vozidlá čo ešte jazdia sú z roku 2009
Reply on: slovak2018 #2:
Na regionálke potrebujú nové vozy, lebo ak viem podľa zmluvy je max vek vozidla 10 rokov.
Žilinský Karosák

Žilinský Karosák

Reply on: henko151 #5:
Tak to je ešte horšie ako v PIDe😂
Reply on: henko151 #5:
To je priemerný maximálny vek. U vozidla samotného je to tuším 14 rokov.
Reply on: Žilinský Karosák #3:
Dovolím si nesúhlasiť. Irisbus Citelis má životnosť deklarovanú výrobcom približne 12 rokov. Vidíme to na príklade rady CA, že aj napriek oprave sú po tejto životnosti iba dožívajúce vraky. Najmladšie Citelisy zo Zvolena majú tento rok 11, zvyšok už je po životnosti a vykazujú vysokú mieru poruchovosti. Jediné vozidlo z nich prešlo opravou a to ZV960CI. Myslím si, že väčšia obmena vozoparku je nutná. Minimálne je potrebné vyradiť všetky zostávajúce Citelisy. MHD sa s tým výrazne zvýši efektivita prevádzky. Osobne by som však privítal, ak by nové vozidlá priniesli zlepšenie obslužnosti a najmä kapacity.
Žilinský Karosák

Žilinský Karosák

Reply on: slovak2018 #8:
Tie 4 najmladšie by som asi ponechal ako nejaké záložné vozidlá, keď technicky na tom sú dosť dobre a s vyradením ostatných súhlasím.
Reply on: slovak2018 #8:
ako Citelisy už nebudú jazdiť dlho, ale sa zatiaľ držia aspoň dajak
Reply on: slovak2018 #8:
ZV by sa hodili 4 kĺby do MHD. No nie je vôľa