Dopravcovia chcú na nákup vozidiel získať nenávratné príspevky z eurofondov.
Možnosť uchádzať sa o nenávratný finančný príspevok (NFP) z fondov Európskej únie (Program Slovensko) plánujú využiť aj obaja dopravcovia pôsobiaci v MHD Banská Bystrica - Dopravný podnik mesta Banská Bystrica a SAD Zvolen. Dopravcovia pripravili zámery projektov Integrovanej územnej investície, s ktorými sa uchádzajú o financie na nákup nových vozidiel MHD. Oba zámery územných investícií už boli schválené príslušnou Radou (viď nižšie), čo je základnou podmienkou pre podanie žiadosti o NFP.
Dopravný podnik mesta Banská Bystrica plánuje nakúpiť sedem nových trolejbusov v rámci projektu Modernizácia vozidlového parku trolejbusovej dopravy v meste Banská Bystrica. Projektový zámer bol schválený Radou partnerstva pre integrovaný územný rozvoj BBSK dňa 14. decembra 2024. Následne môže dopravca predložiť žiadosť o poskytnutie NFP v rámci vyhlásenej výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. Celkové oprávnené výdavky projektu sú vo výške 4,9 mil. € (+ predpokladané neoprávnené výdavky 1,1 mil. €). Nenávratný finančný príspevok môže byť vo výške 100 % celkových oprávnených výdavkov.
SAD Zvolen by chcel nakúpiť nové autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) v počte 36 kusov v rámci projektu Modernizácia vozového parku MHD Banská Bystrica. Tento projektový zámer schválila Kooperačná rada UMR Banská Bystrica dňa 15. januára 2025. Projekt počíta s celkovými oprávnenými výdavkami vo výške 15,3 mil. € (+3,4 mil. € neoprávnené výdavky). Dopravca sa okrem neoprávnených výdavkov bude podieľať aj na financovaní oprávnených výdavkov vo výške 8 % (1,2 mil. €). Plánovaná doba realizácie projektu je 18 mesiacov.
V rámci spomínanej výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK vyhlásenej v apríli 2024 je na projekty vyčlenených 293,9 mil. €, z toho pre UMR Banská Bystrica 14,3 mil. € a pre BBSK (mimo UMR) 22,99 mil. €. V tejto výzve boli do konca januára 2025 schválené zatiaľ iba dve žiadosti o NFP zo Žilinského a Košického kraja (Rozvoj dispečerského riadenia VOD - vytvorenie potrebných modulov a rozhraní DCS IDŽK umožňujúcich pripojenie moderných foriem dopravy do procesov v IDS ŽSK a Výstavba BUS-BUS terminálu v meste Kráľovský Chlmec). Ďalších 6 žiadostí o NFP je v procese schvaľovania.
Dopravcovi SAD Zvolen bol v decembri 2024 Radou partnerstva schválený aj projektový zámer Rozvoj prímestskej autobusovej dopravy v Banskobystrickom kraji na nákup ekologických autobusov s celkovými oprávnenými výdavkami vo výške 15,6 mil. € (+neoprávnené výdavky 8,1 mil. €), ktorý sa tiež zmestí do pridelenej alokácie prostriedkov pre BBSK.
Kým ostatné slovenské dopravné podniky využívajú eurofondy aj na modernizáciu údržbovej základne pre nové moderné vozidlá, banskobystrický dopravca zatiaľ takýto projekt nepredstavil.
Žilinský Karosák