Reakcia na: 810zssk #54243:
Inak dík za pripomenutie tej Arrivy kde všade jazdí. Tak idem k veci od nákladnej železničnej dopravy, ktorá je v troskách a nedá sa v nej pracovať, keďže viac ako rok tam nemáš istotu práce, pretože sa dopravcovia handrkujú medzi sebou o vozbu a keď o niečo prídu, tak letíš, lebo nepotrebujú toľko ľudí zrazu a lietaš medzi zamestnávateľmi ako handra, viď. rušňovodiči. Kedysi mohli 20-30 rokov odrobiť u jedného, pokojne, dôstojne zaplatení, nemuseli ťahať 30-40h gratis ako dnes a plus po 2-3 rokov striedačka zamestnávateľa. Choré? Ale budiš, čo chceli, čo nevydobili štrajkom lebo sa pokakali, tak to majú ...V súvislosti s tou Arrivou ma napadlo, že keď teda nejak Arrivu nekritizuješ no mám pocit, že ju brániš neprávom, tak sa pýtam, že o čo sú slovenskí šoféri horší od tých šoférov v GB, či Škandinávií a pod.? Mám na mysli to, že či aj tam sú lakomí zaplatiť riadne šoférov ako u nás, že viac ako 600 eur čistého sa im ťaží dať našim šoférom a že či aj tam lákajú ukrajincov šoférovať za nižšie mzdy, než aké platia domácim šoférom. Pokiaľ viem, tak Arriva nedostatok šoférov v MHD vykryla práve náborom ukrajincov, aby na jednom slovákou užgrlošili 334 eur mesačne. Vysvetlím prečo 337 eur. Ak ukrajinec zarába 430 v čistom, tak jeho superhrubá mzda je 703 eur, slovák ak zarobí 600 čistého, tak zamestnávateľa výjde na 1 037 eur mesačne. Čiže dajme tomu, že v Nitre chýbalo 50 šoférov na MHD a to bol taký problém pre Arrivu dať o 16 700 eur mesačne viac na mzdy aby to chceli slováci robiť vôbec? Ročne by to Arrivu, pardon objednávateľa, t.j. mesto stálo 200 400 eur. A to 600 eur na šoféra autobusu nie je extra plat. A k tomu ešte maj na zreteli to, že šoféri autobusov u SADiek sú nehorázne zdieraní a klamaní vedením SADiek, pretože akonáhle s autobusom prestávkujú na konečnej, tak im nejde mzda. Čiže za deň môžeš v autobuse stráviť 13 až 16 hodín, ale zaplatia ti o 3 až 4 hodiny menej. Ako by si sa ty cítil v koži toho šoféra napríklad SAD Zvolen, alebo Arrivy na Slovensku s vedomín, že tvoj kolega v Škandinávií zarobí cca 4x toľko?
Tu si pozri pracovné ponuky a mzdy aké ponúka tá tvoja slávna Arriva:
https://www.profesia.sk/praca/arriva-liorbus/O3072292
https://www.profesia.sk/praca/arriva-nove-zamky/O3490503
Páčilo by sa ti robiť za 663 brutto základ a s príplatkami max. 800 brutto a mať takú zodpovednosť a ešte počúvať od vedenia, že si chamrať? Hm? Ako je možné, že takéto niečo je legálne aby bol niekto v práci a nedostával za to mzdu? Za chvíľu aj tí ukrajinci začnú byť nespokojní, verím tomu, pretože kamarát zo Srbska už nadáva na tento systém, hoci v ČR zarobí viac ako doma ale čo z toho, keď náklady na život má ako v ČR a nie ako doma. Iné je keď žiješ v príhraničí ako slováci, že chodia zarobiť do Rakúska a večer sú doma a majú rakúsky plat ale slovenské náklady na život. Ako nemám slov ... skúste chlapi trochu empatie mať nielen voči sebe samým a tu medzi sebou sa hrať, že akí ste empatickí a slušní ale zaujímajte sa ako žije 80-90% ľudí v tejto krajine, alebo aspoň tí, ktorí sa starajú o to, aby každý deň tá MHD, PAD a vlaky vyšli na svoje spoje zatiaľ čo nad nimi sedia povýšeneckí a arogantní manažéri, ktorí ich majú za dobytok a potom sa to premieta do kvality služieb vinou prístupu vedenia. Pretože jedného dňa táto ľahostajnosť pochová verejnú hromadnú dopravu, lebo ani ukrajinci neprídu, ani srbi, vykašľú sa na to ešte rýchlejšie ako naši šoféri, keď budú mať znášať hlúpe správanie vedenia, oni sú prchkejšie nátury než my.
Frangar
ZSSK nemôže čakať na to, až sa ministrovi rozsvieti v hlave a dopne mu, že moderné HKV neurobí jazdu z BR do BB pod 60 minút na tej istej zanedbanej infraštruktúre. A rovnako ani nezmaže moderné HKV 10-14 minútové križovania v Rimavskej Bani alebo Hnúšti. Skoro žiadna jednokoľajka nie je na Slovensku spôsobilá na 1h takt. Navyše intervaly križovania sú v staniciach 4-6 minút a to je všetko vizitka doterajších ministrov dopravy, ktorí iba tliachajú ako chcú železnicu za nosný dopravný systém, ale čo pre to robia? Stavajú obchvaty, rýchlostné cesty, a rôzne iné stavby, ktoré sú zásadne prínosom iba pre cestnú dopravu. Jediná jednokoľajka kde sa urobili opatrenia pre navýšenie kapacity bola okamžite na to podarovaná do úžívania RegioJetu priamym zadaním. Prečo ale keď ZSSK už 4-5 rokov predtým žiadalo na 131ke navýšiť výkony, opraviť trať a predstavili aj vízie na obstaranie moderných DMJ (nie second hand ako RJ), tak mu to MDV zamietlo, že tá trať je neperspektívna s odvolaním sa na odľahlosť značného počtu zastávok od sídel. A zrazu pri RJ tieto argumenty opadli, pričom RJ priniesol okrem ojazdených no pohodlných DMJ so sebou pravidelné porušovanie zákonníka práce, preťažovanie zamestnancov (strojvodcov aj vlakového personálu, čoho výsledkom je značná fluktuácia), neskôr začal porušovať štandardy nasadzovaných DMJ aké mal nasadzovať, kapacitne prestali jeho vlaky postačovať a nezabezpečil ani prevádzkovú zálohu. Ale o jeho denno-dených prešľapoch a porušeniach predpisu Z1 ŽSR ako aj zákona 514/2009 sa takte mlčí, pretože pre médiá sú súkromní dopravcovia posvätní a všetko čo je ešte štátne ako tak, tak je fuj, zlé, treba to zničiť alebo rozpredať a potom to bude zrazu dobré, potom už nebude vadiť, že zamestnanci sú ešte viac žmýkaní ako u ZSSK, že bezpečnosť prevádzky klesla ešte nižšie, že skoro polovica jázd je s HKV, ktoré bolo do prevádzky nasadené vozmajstrom so slovami :"Nič som nevidel a nepočul." Len pri vážnej nehode spôsobenej zlým technickým stavom HKV som zvedavý, či to ten vozmajster zoberie na seba alebo povie pravdu, ako bol zatlačený.
Na železnici nebude ešte dlho dobre, a bude ešte horšie. Po tom, čo som videl čo za personu vzali k sebe ČD zo ZSSK do vrcholového manažmentu, tak mám pocit, že česi si na devastáciu republiky okrem Babiša prizvali ďalšieho, ktorý má rozložiť ČD z vnútra. Liberalizácia železníc na tak malom území a pri takom charakteri ľudí aký tu je, keď sa po 1989 rozbehli po Slovensku dravé bezcharakterné žraloky, ktorým sa ráta iba zisk, tak je to doslova ako keby rusom dali toľko slobody a liberalizácie. Do pol roka by mafia v Rusku aj skrz vlastnosti aké majú rusi všetko funkčné čo drží unitárne štát pod rukou rozobrala a znefunkčnila, vrátane železnice. Pri otázke, čo čaká železnicu pri plnej liberalizácií sa stačí pozrieť na SADky. SADky si podľa regiónov rozdelila miestna mafia naviazaná podľa politických preferencií v tom, ktorom regióne na daný kraj. Žiadny blahobyt nenastal. Výkony idú pozvoľna mierne nadol, tržby idú však nadol o niekoľko desiatok percent, počty cestujúcich ročne o 500 tisíc až 1 milión cestujúcich, šoférom platy stagnujú, zarábajú pri najlepšom 600 čistého, v práci dostanú však zaplatené o 3-5 hodín menej ako reálne strávia v autobuse, pretože im vedenie odmieta platiť čas, keď stoja na konečnej s vozidlom a najnovšie počúvajú vyhrážky, že ak sa im nepáči, tak naberuj ukrajincov, ktorí budú robiť za minimálnu mzdu. Toto nie je blahobyt, či prosperita a rast, toto je úpadok a pád na samé dno ako kvality, tak aj morálky. Blahobyt majú len tí, čo sú vo vedení a ulievajú peniaze od kraja a z cestovného kade tade (dalo by sa písať dlho kam ...). A mimo to je tu jeden zaujímavý jav. Cez EÚ nariadenú liberalizáciu potichu využíva nemecká štátna Arriva, ktorá je dcérou štátnych Deutsche Bahn. Obsluhujú polovicu ŽSK, KSK, celý NSK, majú 60% akcií v SADTT. V ČR získali v zlínskom kraji po hlasovaní krajských poslancov priamym zadaním výkony v jednej skupine na Vláre v okolí Vsetína, pričom nemajú personál a ani DMJ, tie im zapožičia stratový Leo Express. Čo tým hlasovaním proti ČD chceli poslanci dokázať neviem, no je jasné už teraz, že tak ako v Libereckom kraj kde načapali člena výberovej komisie, že má spoločný podnik s vedúcim Arrivy, tak ani v Zlínskom kraji to nebude košér. Tieto pokusy o liberalizáciu nás výjdu draho a čo je najhoršie, že hráme to akože pre blaho súkromného sektora no v skutočnosti "žrať" bude čoraz viac a viac nemecká štátna Arriva a nikomu to nevadí. Naše štátne je fuj, v ČR je fuj ČD zas, ale nemecké štátne je mňam mňam. Tak nejak mi ten dvojaký meter nesedí v tomto ale aj pri posudzovaní priestupkov dopravcov, že štátni sú apriori vinní a o súkromníkoch sa taktne mlčí - niekde na Slovensku neodznela tak vehementne info, že ako maďari opakovane načapali CRW (klasicky porušovanie povoleného max. času jazdy strojvodcu) a posledný úlovok začiatok roka 2018 bol znamenitý - nedostatky na vozňoch, rušni, na rušni iný rušňovodič ako nahlásili a k tomu ešte aj nafúkal. A u nás kontroly u súkromníkov žiadne ... Klasicky po slovensky čakáme až sa stane nejaká veľká nehoda so stratami na životoch. Síce už sme tu mali v 2012 nehodu, keď CRW či Lokorail zablokoval koľaj, zrazili sa vlaky ZSSK, všetko hodili na strojvodcu ZSSK, ktorý bol v kóme a o tom, že pred nimi stál vlak súkromníka, ktorého rušeň sa pre preťaženie nevedel pohnúť s vlakom o tom bolo ticho, že normatív prekročil a to sa deje opakovane, že šetria na postrkoch.