Reakcia na: 810zssk #54243:
Inak dík za pripomenutie tej Arrivy kde všade jazdí. Tak idem k veci od nákladnej železničnej dopravy, ktorá je v troskách a nedá sa v nej pracovať, keďže viac ako rok tam nemáš istotu práce, pretože sa dopravcovia handrkujú medzi sebou o vozbu a keď o niečo prídu, tak letíš, lebo nepotrebujú toľko ľudí zrazu a lietaš medzi zamestnávateľmi ako handra, viď. rušňovodiči. Kedysi mohli 20-30 rokov odrobiť u jedného, pokojne, dôstojne zaplatení, nemuseli ťahať 30-40h gratis ako dnes a plus po 2-3 rokov striedačka zamestnávateľa. Choré? Ale budiš, čo chceli, čo nevydobili štrajkom lebo sa pokakali, tak to majú ...V súvislosti s tou Arrivou ma napadlo, že keď teda nejak Arrivu nekritizuješ no mám pocit, že ju brániš neprávom, tak sa pýtam, že o čo sú slovenskí šoféri horší od tých šoférov v GB, či Škandinávií a pod.? Mám na mysli to, že či aj tam sú lakomí zaplatiť riadne šoférov ako u nás, že viac ako 600 eur čistého sa im ťaží dať našim šoférom a že či aj tam lákajú ukrajincov šoférovať za nižšie mzdy, než aké platia domácim šoférom. Pokiaľ viem, tak Arriva nedostatok šoférov v MHD vykryla práve náborom ukrajincov, aby na jednom slovákou užgrlošili 334 eur mesačne. Vysvetlím prečo 337 eur. Ak ukrajinec zarába 430 v čistom, tak jeho superhrubá mzda je 703 eur, slovák ak zarobí 600 čistého, tak zamestnávateľa výjde na 1 037 eur mesačne. Čiže dajme tomu, že v Nitre chýbalo 50 šoférov na MHD a to bol taký problém pre Arrivu dať o 16 700 eur mesačne viac na mzdy aby to chceli slováci robiť vôbec? Ročne by to Arrivu, pardon objednávateľa, t.j. mesto stálo 200 400 eur. A to 600 eur na šoféra autobusu nie je extra plat. A k tomu ešte maj na zreteli to, že šoféri autobusov u SADiek sú nehorázne zdieraní a klamaní vedením SADiek, pretože akonáhle s autobusom prestávkujú na konečnej, tak im nejde mzda. Čiže za deň môžeš v autobuse stráviť 13 až 16 hodín, ale zaplatia ti o 3 až 4 hodiny menej. Ako by si sa ty cítil v koži toho šoféra napríklad SAD Zvolen, alebo Arrivy na Slovensku s vedomín, že tvoj kolega v Škandinávií zarobí cca 4x toľko?
Tu si pozri pracovné ponuky a mzdy aké ponúka tá tvoja slávna Arriva:
https://www.profesia.sk/praca/arriva-liorbus/O3072292
https://www.profesia.sk/praca/arriva-nove-zamky/O3490503
Páčilo by sa ti robiť za 663 brutto základ a s príplatkami max. 800 brutto a mať takú zodpovednosť a ešte počúvať od vedenia, že si chamrať? Hm? Ako je možné, že takéto niečo je legálne aby bol niekto v práci a nedostával za to mzdu? Za chvíľu aj tí ukrajinci začnú byť nespokojní, verím tomu, pretože kamarát zo Srbska už nadáva na tento systém, hoci v ČR zarobí viac ako doma ale čo z toho, keď náklady na život má ako v ČR a nie ako doma. Iné je keď žiješ v príhraničí ako slováci, že chodia zarobiť do Rakúska a večer sú doma a majú rakúsky plat ale slovenské náklady na život. Ako nemám slov ... skúste chlapi trochu empatie mať nielen voči sebe samým a tu medzi sebou sa hrať, že akí ste empatickí a slušní ale zaujímajte sa ako žije 80-90% ľudí v tejto krajine, alebo aspoň tí, ktorí sa starajú o to, aby každý deň tá MHD, PAD a vlaky vyšli na svoje spoje zatiaľ čo nad nimi sedia povýšeneckí a arogantní manažéri, ktorí ich majú za dobytok a potom sa to premieta do kvality služieb vinou prístupu vedenia. Pretože jedného dňa táto ľahostajnosť pochová verejnú hromadnú dopravu, lebo ani ukrajinci neprídu, ani srbi, vykašľú sa na to ešte rýchlejšie ako naši šoféri, keď budú mať znášať hlúpe správanie vedenia, oni sú prchkejšie nátury než my.
Frangar
Ak by som ja mal načrtnúť stratégiu ZSSK podľa toho, čo treba riešiť najurgentnejšie, tak by som to spísal takto:
1) mzdová politika - zatraktívnenie miezd na pozíciách strojvodca (napr. po dovŕšení 7. roku služby musí mať strojvodca základ v čistom 900 eur bez príplatkov aspoň), vlakvedúci / sprievodca, vedúci posunu / posunovač, strojár, elektromechanik, zámočník, tak aby sa zastavila fluktuácia zamestnancov (základné platy nemôžu začínať na menej ako 600 čistého mesačne, pretože mladý ak sa chce osamostatniť a vziať si hypotéku tak so 700-750 brutto začínať je výsmech) a podarilo sa priebežne dopĺňať stavy (najmä prevádzkových) zamestnancov s ohľadom na ročníky, ktoré sa blížia k odchodu do dôchodku
2) odvodene od veľkého množstva zamestnancov blížiacich sa dôchodkovému veku robiť na školách aktívny nábor prezentáciami, spoluprácou, ponechaním materiálov k naštudovaniu na školách pre žiakov + užšia spolupráca s dopravnými SŠ a VŠ (duálne vzdelávanie, letná prax)
3) prehodnotenie zmlúv na opravy ŽKV a dodávku ND - dôsledná kontrola prebratých ŽKV a prísne tresty tým, ktorí budú kryť nekvalitné opravy a ND, vrátane nadriadených, ktorí budú nútiť podriadených zamlčiavať tieto nedostatky
4) zastavenie outsourcovania niektorých rutinných činností - ako napr. čistenie vozňov, veď načo živiť externú upratovaciu spoločnosť a financovať jej zisk, keď môžeme mať priamo na to vlastných ľudí, pod kontrolou, bez viazanosti zmluvou na 10 rokov, ktorej vypovedanie podnik bude stáť ušlý zisk + paušálne úhrady a môžeme ten zisk vedeniu súkromného podniku rozdeliť medzi zamestnancov na odmenách polročných, či premietnuť do priamo do miezd (tu by som sa zastavil, že ľúbivo marketingovo znejú pojmy ako "odmeny" či "13. a 14. plat", no ja preferujem namiesto jednorázových prilepšení, ktoré sú nepovinné a nenárokovateľné rovnomerne rozložené prilepšienie do 12 platov počas celého roka).
5) modernizácia vozového parku pre regionálnu dopravu - obstaranie vratných DMJ a EMJ za účelom kompletného vyradenia MV radu 811 a 812 + PV 011 a 012, HKV radu 240 a starých ŽKV radu B, Bd, Bt, Bdt, Bdgtmee
6) modernizácia vozového parku pre diaľkovú dopravu - obstaranie PP jednotiek s HKV (na štýl RailJet) na linku BA-ZA-KE pre 1h takt = následné presunutie najmodernejších vozňov z R6xx a 7xx na R8xx (buďme realisti, že na trati 150 budeme mať minimálne do roku 2030 ŽDC v tom istom stave tak, ako dnes, no aspoň komfortnejšie vozne a 350/361/362/363 pomôžu skvalitniť dopravu na R8xx + R Zvolen - BB - ZA + RR BB - Č. Skala - Margecany + R BA - Prievidza odkiaľ by bolo žiadúce stiahnúť vozne Bd(g)teer určené na regionálnu dopravu a nie diaľkovú)