Reakcia na: Vladimír #51512:
ale áno, presne tak to je. Pri jednej reštaurácii je to ok, to je tvoj biznis plán. Ale akskúpiš väčšinu reštaurácii na Slovensku (presné percentá stanovuje zákon), potom môžeš mať tiež problém. Ja však narážam viac na druhú vec: súťaž znamená, že je možné súťažiť; súťaž však nie je, ak nemám s kým súťažiť a sám regulátor (štát) mi konkuruje v tom istom segmente startovým biznisom, ktorý nie je krytý zmluvami vo verejnom záujme. A v tom je sakra rozdiel. Pokiaľ viem, rok 1989 skončil a teda cenu určuje trh a nie "zvykové právo" bývalých ČSAD. Takže tie sa teraz trasú Jančuru, ktorý ukázal, že to ide aj inak a zubami-nechtami sa teraz každý snažá presvedčiť, že do podmienok nových verejných súťaží treba definovať počty vlastných vozov i vodičov, aby nebodaj nevyhral niekto iný ako exČSAD podnik. Povedzme že to je obdoba podmienok počtu dverí, dĺžky či hmotnosti tam, kde to malo zjavne markantný zmysel.
810zssk
Samozrejme, ZSSK si pilila konar sama tym, ze zacala redukovat pocet vlakov, cim dalej zneatraktivnovala svoj produkt a tym mala este vacsi problem vyhrabat sa zo straty. Zasadny problem bolo mizerne strategicke rozhodnutie na zaciatku: ZSSK mala bud bojovat a snazit sa o co najlepsi produkt, co by zahrnalo aspon zachovanie CP z predchadzajuceho IC produktu (4 pary denne), alebo to mala zabalit rovno. Ten mutant co prevadzkovali bol odsudeny na zanik. A ako hovorim, chapem ze k tomu doslo, dokonca som to opakovane pocas tych mesiacov predpovedal. Pre mna je len problem ze k tomu nedoslo po nejakej racionalnej uvahe, ale na zaklade Jancurovho vyplakavania a hadzania sa o zem az kym mu stat nezrusil konkurenciu - cim mu aspon na nejaky cas zabezpecil monopol.
Jancura samozrejme vydieral. Ak zhodou okolnosti tesne pred volbami naplanujes svoj teatralny odchod z linky ktora je tvojou vlastnou vinou* stratova, obvinis z toho vladu a pozadujes aby ti stat zrusil konkurenciu, tak to nie je nic ine ako vydieranie.
(* Jancura mal plne vlaky a napriek tomu neuctoval vyssie ceny. Jedna zo zakladnych pouciek yield managementu hovori o tom, ze ak mas vypredane dlho dopredu, predaval si prilis lacno. Vypredanost vlaku dva a viac tyzdnov dopredu je presne taky pripad: Z toho ze to dokazal vypredat tak dlho dopredu je zrejme ze by ho vypredal aj za vyssie ceny, pretoze dopyt pri takej cene prevysoval ponuku. Jancura si teda za stratovost IC vlakov BA-KE moze sam. Otazne vsak je, ci mu ta stratovost nevyhovovala do jeho vydieracej schemy.)