Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Vladimír #51512:
ale áno, presne tak to je. Pri jednej reštaurácii je to ok, to je tvoj biznis plán. Ale akskúpiš väčšinu reštaurácii na Slovensku (presné percentá stanovuje zákon), potom môžeš mať tiež problém. Ja však narážam viac na druhú vec: súťaž znamená, že je možné súťažiť; súťaž však nie je, ak nemám s kým súťažiť a sám regulátor (štát) mi konkuruje v tom istom segmente startovým biznisom, ktorý nie je krytý zmluvami vo verejnom záujme. A v tom je sakra rozdiel.

Pokiaľ viem, rok 1989 skončil a teda cenu určuje trh a nie "zvykové právo" bývalých ČSAD. Takže tie sa teraz trasú Jančuru, ktorý ukázal, že to ide aj inak a zubami-nechtami sa teraz každý snažá presvedčiť, že do podmienok nových verejných súťaží treba definovať počty vlastných vozov i vodičov, aby nebodaj nevyhral niekto iný ako exČSAD podnik. Povedzme že to je obdoba podmienok počtu dverí, dĺžky či hmotnosti tam, kde to malo zjavne markantný zmysel.
Reakcia na: 810zssk #51511:
ja použijem príklad: ak DPMP robí linku objednanú mestom, ktorá je stratová (myslím si), tak mesto ako objednávateľ mu stratu nahradí, pretože na to vlastne mesto svoj 100% DPMP má. Ak ale DPMP začne prevádzkovať komerčnú linku, ktorú si neobjednalo mesto, ale išlo sa podnikať, tak potom túto strau musí niečím vykryť. No a na to mesto na valnom zhromaždení ako jediný akcionár povie, že tento biznis si buď zarobí na seba, alebo sa ukončí alebo sa vykryje zo zdroja X. A toť problém ZSSK, že čím stratu komerčného produktu asi tak vykrýva, že?

Preto ja to vidím čisto pragmaticky, mne je jedno kto komu fandí alebo nie, ale tu sa jednoducho ZSSK nemôže správať rovnako ako neštátna firma a to bez ohľadu na to, kto si čo bude predstavovať pod pojmom "relevantný trh".

A ak si štát IC neobjednal, sú komerčným produktom. Rovnako ako IC konkurencie, rovnako ako všetky linky DAL na Slovensku. Takže ak štátna firma robí stratu, znamená to len to, že s ňou musí skončiť. A ako tu píše 810, stratu za pár mesiacov sa dá akceptovať, ale ak to je rok čo rok už dlhú dobu, tak to už dávno malo prestať jazdiť alebo už dávno s tým mali ZSSK niečo robiť. A to je odpoveď, že až kým neprišiel RegioJet, tak to nikoho netrápilo, hoci už dávno malo! Veď IC nejazdia rok, ano dva....
Reakcia na: Vladimír #51515:
Rozumieme si, akurat ja nie som az tak silne presvedceny o jeho nerealistickosti jeho cenovej ponuky. Nehovorim ze tie ceny v poriadku su, ale netrufam si byt natolko presvedceny o tom ze nie su (mozno okrem vlakov, tam vsetko poukazuje na podnakladovost cien). Casto od ludi z odboru pocuvam ako tie ceny nie su realisticke, lenze vacsinou ide od ludi zo SADiek (viac potom pripadne niekedy osobne), ktore tu autobusovu dopravu robia uplne inym sposobom - a z biznisoveho hladiska podla mna na podstatne menej sofistikovanej urovni. Preto by som celkom pripustal ze jednak maju uplne inu nakladovu strukturu a jednak maju celkom ine predstavy o priemernej naplnenosti nez Jancura. Vacsina liniek ktore Jancura prevadzkuje chodi vacsinou vypredana, to ekonomiku tej linky uplne otoci.

Co sa marketingu tyka, uplne suhlasim a myslim ze uz to viaceri pochopili. Napriklad Slovak Lines mu nijak nerobil napriek s linkou do Viedne, hoci je pre nich strategicka (napr. Blagussu robili problemy a neumoznili pristup na ASMN - viedli v tejto veci aj sudny spor) a namiesto toho sa sustredi na vlastny marketing a zlepsovanie sluzieb. A mimochodom, takmer dorovnal ceny RegioJetu (RJ 4 eura jednosmerne, SL 5 eur jednosmerne, spiatocny listok maju obaja dopravcovia za 8 eur), aj ked sa vraj za tu cenu neda jazdit 🙂
Reakcia na: 810zssk #51506:
Aby sme si rozumeli. Samotnú existenciu RJ vítam, lebo je nespochybniteľným faktom, že do verejnej dopravy vniesol nový prístup, ktorý je silno prozákaznícky, čím prefackal mnoho rokov spiacich pôvodných dopravcov. Veď to sami vidíme, že zrazu aj ostatní urýchlene podnikajú kroky, ktorými dvíhajú úroveň svojich služieb v snahe nezaostať, resp. nezaostať až tak. Tu pôsobenie RJ vnímam vysoko pozitívne a som rád, že je tu.

Vadí mi nereálna cenová politika. O tom, kde je v strate a kde nie, sa tu zbytočne budeme hádať, pretože do toho nikto z nás nevidí. Ja osobne som presvedčený, že zisk možno nedosahuje ani na plne vypredanom buse BA - NR. A že úplne vypredaných väčšina nie je, vieme všetci. Napokon, čo to prezrádza aj samotný pán majiteľ, keď už v jednom rozhovore opatrne naznačoval, že 2 € vlastne ani nemyslel tak vážne, že to mala byť len uvádzacia cena a že ju doteraz drží kvôli zlej zlej konkurencii, ktorá tú cenu skopírovala a že optimálne by to videl na nejaké 3 €. Pre mňa je to jasný signál, že sám krváca. Pritom to bol on sám, ktorý jednostranne oproti pôvodne zverejnenému cenníku o polovicu zlacnil lístok v hotovosti (pôvodne bol za 4 €) a napriek niekoľkým sľubovaným termínom, kedy to vráti späť a napriek tomu, že nikto iný na trase za jednosmernú cestu v hotovosti lacnejší nie je, k tomu nikdy nepristúpil.

Do tretice je tu fenomén, ktorý vlastne ani neviem, či mi vadí alebo ma vedecky fascinuje. Tým je jeho schopnosť komunikovať s médiami, schopnosť ohúriť ich všetkými svojimi novinkami, a súčasne schopnosť vynechať alebo bagatelizovať vlastné faily, a HLAVNE dokonalá schopnosť inštalovať samého seba vždy do pozície obete, ktorej všetci ubližujú. Pred týmto ozaj klobúk dolu, lebo takto nevedeli s médiami hýbať ani pred 50 rokmi. Ak by ostatní komunikovali aspoň z 10% tak ako on, tak sme svedkom zaujímavých kampaní. Tu len možno zaplakať nad niektorými úbohými pokusmi naňho útočiť (pán prokurátor, pán primátor a iní), ktoré nielenže trápne stroskotali, ale zakaždým mu skvele prišli vhod, lebo sa opäť mohol všade predvádzať ako obetný baránok. Som zvedavý, kedy jeho konkurentom a odporcom dopne, že mu svojím detinským chovaním doslova lahodia a že najviac by ho mrzelo, keby ho prestali mediálne akokoľvek komentovať.
Prepacte, som tu spravne na imhd? Stranka vyzera spravne, ale diskusia je ako na sme.sk. Tam tiez kazdy kto sa zo zlteho velkohuba a jeho podnikatelskych praktik nejde posrat od radosti tak je hned modrogum, komunista a vrah maciatok.
Reakcia na: milan001 #51509:
A ktory produkt je ziskovy hned od prveho dna prevadzky? Najma v pripade dopravy je ten nabeh spravidla pomerne dlhy.

Samozrejme, ZSSK si pilila konar sama tym, ze zacala redukovat pocet vlakov, cim dalej zneatraktivnovala svoj produkt a tym mala este vacsi problem vyhrabat sa zo straty. Zasadny problem bolo mizerne strategicke rozhodnutie na zaciatku: ZSSK mala bud bojovat a snazit sa o co najlepsi produkt, co by zahrnalo aspon zachovanie CP z predchadzajuceho IC produktu (4 pary denne), alebo to mala zabalit rovno. Ten mutant co prevadzkovali bol odsudeny na zanik. A ako hovorim, chapem ze k tomu doslo, dokonca som to opakovane pocas tych mesiacov predpovedal. Pre mna je len problem ze k tomu nedoslo po nejakej racionalnej uvahe, ale na zaklade Jancurovho vyplakavania a hadzania sa o zem az kym mu stat nezrusil konkurenciu - cim mu aspon na nejaky cas zabezpecil monopol.

Jancura samozrejme vydieral. Ak zhodou okolnosti tesne pred volbami naplanujes svoj teatralny odchod z linky ktora je tvojou vlastnou vinou* stratova, obvinis z toho vladu a pozadujes aby ti stat zrusil konkurenciu, tak to nie je nic ine ako vydieranie.

(* Jancura mal plne vlaky a napriek tomu neuctoval vyssie ceny. Jedna zo zakladnych pouciek yield managementu hovori o tom, ze ak mas vypredane dlho dopredu, predaval si prilis lacno. Vypredanost vlaku dva a viac tyzdnov dopredu je presne taky pripad: Z toho ze to dokazal vypredat tak dlho dopredu je zrejme ze by ho vypredal aj za vyssie ceny, pretoze dopyt pri takej cene prevysoval ponuku. Jancura si teda za stratovost IC vlakov BA-KE moze sam. Otazne vsak je, ci mu ta stratovost nevyhovovala do jeho vydieracej schemy.)
Reakcia na: kvorka #51502:
OK, ja nie som právnik, preto sa opýtam: Ak sa mi raz nikde podarí dobre zarobiť a rozhodnem sa to minúť tak, že si v centre Banskej Bystrice otvorím piváreň s najlepšími priestormi, najlepším personálom a najlepším pivom za 30 centov, tak je to oukej? Že nezarobia ostatní, čo predávajú pivo za 1 - 1,50 €? Nech? Nech padnú aj na hubu? O tom je konkurencia?

Možno podľa slovenskej legislatívy je to v poriadku, ale so zdravou hospodárskou súťažou to určite nemá nič spoločné.
Reakcia na: milan001 #51508:
Nech sa paci, uved ktory zakon uvadza ze "na trati". Lebo z toho co som k tejto teme cital je to sporne. Kludne ma oprav, ale v takom pripade to laskavo nejak vyargumentuj.

Ak vsak ideme miesat komercnu a objednavanu dopravu, tak samozrejme ze vzdy budu vychadzat nepouzitelne vystupy. Rychliky ZSSK nie su komercny produkt, tie prirodzene podnakladovu cenu maju. Keby nemali, nie je dovod aby si ich stat objednaval.

Navyse Jancura ziadal zrusenie InterCity vlakov, nie rychlikov. Takze ocividne mal problem s tymi IC. Pri tych ale ZSSK dominantny dopravca nie je, tak neviem aku poziciu tam mala zneuzivat. To ze okrem toho ma aj nejaky iny produkt (ktory sa mimochodom vobec nemeni a zostava ako je!) je minimalne z praktickeho hladiska irelevantne.
Reakcia na: S499.1023 #51499:
To predsa nie je jediné vysvetlenie. Oni by totiž rovnako škrečali, ak by dovtedy boli v miernom zisku a dnes v brutálnej strate.
Reakcia na: 810zssk #51507:
Jančura len žiadal, aby ZSSK zrušila produkt, ktorý je stratový, keďže je štátna akciovka a vzhľadom k tomu, že je dotovaná zo ŠR, nemôže krížovo financovať stratový produkt a súčasne tým obmedzuje hospodársku súťaž na trati. Bodka. Nežiadal nič, čo by som na jeho mieste nežiadal aj ja. Viac čítaj, fakty a menej názorov, draxter, S499 a pod. ti to tu už vysvetlili viac než dosť, ale kto nechce pochopiť, nepochopí.?

PS: vydieranie nie je právny nátlak, vydieranie je bezprávny nátlak, takže tiež používaš termíny ako politik, čo ti zrovna vyhovuje. Jančura sa nevyhrážal, pomenoval veci jasne a až teraz ich asi pochopili, tak sa IC sťahujú. Dôvod? Predsa tá žaloba, čo by hrozila za obmedzenie súťaže by padla na hlavu dnešnej vlády. A to predsa nechceme, najmä pred voľbami....

Ja som rád osobne, že končia IC ZSSK, a je tu priestor pre súťaž, či už RJ, Leo, Arriva či ktokoľvek, kto môže ukázať skutočne, aký je potenciál, pretože každý z týchto môže jazdiť aj za 1 EUR (čo ZSSK nemôže) a potom sa uvidí. Lebo ZSSK zneužívala dominantné postavenie a vlastne tým zamedzovala konkurencii, ktorá v trhovej ekonomike nemôže začať inak, ako nižšími cenami.
Reakcia na: 810zssk #51507:
prečítaj zákon, potom mudruj - dominantný dopravca na trati, nie IC,SC,Ex,R... ale v súčte! Takže nie lož, ale ty prestaň drístať svoju nevedomosť, lebo si myslím, že ani číslo zákona o ochrane hospodárskej súťaže nevieš, nieto tieto tvoje vlastné pseudodefinície. Takže tam začína chyba tvojho algoritmu rovnako, ako modrých gúm ❗
Reakcia na: milan001 #51501:
Po prve, ZSSK na trhu IC vlakov nie je dominantny dopravca uz skoro rok, uz prestante opakovat tuto loz, nestane sa pravdou. Ak sa chcete ohanat rychlikmi, davam do pozornsoti ze Jancura ziadal (a vyplakal si) zrusenie IC vlakov, nie R vlakov.

Vyhrazanie sa a branie si cestujucich/volicov za rukojemnikov s cielom znicit konkurenciu vydieranim je.

Oznacenie kazdeho kto s tebou nesuhlasi za "modrozaslepenca" vypoveda akurat tak o tvojej urovni. Keby som bol modrozaslepenec, nevyjadril by som sa pred par dnami ze IC ZSSK by podla mna tak ci tak skor ci neskor skoncili, nevyjadroval by som sa opakovane pocas poslednych mesiacov ze ZSSK s tym produktom robi strasne vela veci zle a nevyslovil by som za uplynuly rok opakovane otazku aky ma vlastne zmysel ze tie IC prevadzkuju. Totizto, co ti unika, mne principialne nevadi koniec IC ZSSK (aj ked ako cestujuceho ma bude mrziet a bude pre mna podnetom jazdit autom), mne vadi ze sa tak deje na zaklade toho ze Jancura vydieral Pociatka (a bohvie cim este okrem toho co uz pustil von).
Reakcia na: Vladimír #51496:
Bratislava-Vieden od 1 eura je uplne v poriadku (ostatne take ceny ma aj Slovak Lines). Predavat cast miest velmi lacno, pricom ostatne miesta stoja viac je uplne legitimna politika, pouzivaju to napriklad takmer vsetky aerolinky (v roznej miere). Nitra za 2 eura nemusi byt nevyhnutne stratova. Kosice za 9 asi ano, ale to zdaleka nie je vsetko.

Jancurova politika je zalozena na vysokej vytazenosti spojov, efektivnom vyuzivani vozidiel a aj personalu (niekedy zial na jeho ukor). Nadstandardne sluzby nestoja nic. Kavovar v autobuse mali SADky ked som bol male dieta, hoci miera jeho vyuzivania bola rozna, spravidla ziadna. Ale ta samotna kava nestoji nic. Stewardku ti zaplati par cestujucich. Autobusy ma napratane sedadlami. Ano, kvalitnymi sedadlami (co je jednorazova investicia), ale napratane. Z toho v konecnom dosledku profituje, lebo na jednom spoji vie odviezt viac ludi = ma podstatne nizsie naklady na sedacku.

Z mojho pohladu je Jancura doteraz jediny dopravca ktory robi v autobusovej doprave biznis na europskej urovni a genius medzi diletantami asi nie je, ale biznisovo uvazujuci clovek medzi dilentantami mozno aj hej.
Reakcia na: kvorka #51490:
to by som aj ja rád vedel
Reakcia na: S499.1023 #51499:
tak tak
Reakcia na: S499.1023 #51499:
a to čo stvárala bystrická krajská prokuratúra? veď bolo jasné, že to spravia (v našich právnických kruhoch) ešte skôr, než to spravili a pseudodôvody na protesty či NR primátor a BA župan len ukázali, čo im je bližšie v zmysle košela-kabát ? Teraz, keď prišiel niekto nový, sa boja? A čoho? Veď sú kvalitnými dopravcami etablovanými roky, takže by to mali prežiť bez problémov a RJ by mal čonevidieť skrachovať, keď jazdí tak lacno a ceny ostatných sú také správne a len "jemne" ziskové, nie?
Reakcia na: Vladimír #51496:
nech predukuje, je súkromník tak nech jazdí nielen stratovo, nech mi aj platí za jazdu. Ale ak máš poznatky, v CZ dostal pokutu na bus linke Brno-Praha, lebo tým obmedzil Arrivu (na danej linke bol dominantný). Takže právo platí pre všetkých, je len otázka, prečo by mi mali nízke ceny vadiť? Že nezarobí Arriva? SAD Zvolen? Turancar? Nech, nech padnú aj na hubu, je to konkurencia. Prežije silnejší.
Reakcia na: 810zssk #51494:
nie je žiadne vydieranie to, ak vidím, že mi dominantný dopravca ide pod náklady a ja to vidím na obmedzenie hospodárskej súťaže. Ty áno? Ja ako súkromník si môžem jazdiť za čo chcem, ak nie som dominantný (nieto dokonca monopolný) dopravca. Ale rozhodne nemôžem jazdiť za stratu, ako som štátna akciovka. Nejde o RJ, ide o princíp.

Vidím, že z modrozaslepencami nemá zmysel diskutovať, pretože trh sa má otvoriť a nie opačne. A práve správa potvrdila jednoznačne stratu prevádzkovania IC vlakov (asi čítať vieš, takže toto je pre mňa to, čo odtiaľ jednoznačne beriem za fakt). A preto MUSIA skončiť. Nič iné nie je prípustné, ak nemáme zase všetci cvakať za prúser manažmentu štátnej firmy.
Reakcia na: Vladimír #51492:
práve naopak, ja cítim, že štát si už nemôže dovoliť všetko, čo si doteraz dovoľovalm teda speudohospodárenie ZSSK, pretože tu hrozil súd o niekoľko mega za obmedzenie hosp. súťaže. Keby sa bili súkromníci tými, cenami, ok. Ale ZSSK naozaj nesmie jazdiť za stratu. A v tom bol háčik, pretože ona strata tam stále bola, ako sa vedenie priznalo. Takže teraz je priestor pre ďalšieho konkurenčného dopravcu. A ja IC ZSSK nepovažujem za systém, pretože dlho ignorovali TN, potom ešte TT a teraz už je im dobré stáť aj vo Vrútkach či Ružomberku....zrazu. Pekná záhada, lebo tam stojí aj RJ. Ceny ZSSK? RJ má lepšie, lepší prístup, lepšie služby. Bodaj by jazdil v takte, tak má u mňa +. Ale možno príde Leo, alebo Arriva a ukáže, ako to má vyzerať. Z pohľadu cestujúceho čím nižšia cena a čím viac kvality. Mňa len prekvapuje, že takýto príspevok som čítal práve od Teba, lebo som myslel, že si jeden z toho mála, čo má prehľad.

ZSSK nemusela zastavovať všade, mohla byť práve konkruencieshcopná rýchlosťou. Ale holt, len sa bezhlavo kopíroval RJ. A tak to potom vyzerá. Myslím si, že výsledok je zdravý rozum hospodára, ktorého akcionárom je 100% štát. ? Mne je jedno či RJ alebo kto, ale hlavne systémovo, kvalitne a pre cestujúceho.

Musím povedať, že keď idem BB-BA, alebo NR-BA, idem vždy RJ, lebo ostatní dopravcovia ma sklamú buď vozovým parkom, službami alebo najčastejšie prístupom vodiča. Takže toto isté očakávam aj na železnici.
Reakcia na: Vladimír #51496:
No a že na tých linkách zarábali s brutálnym ziskom, to je bez diskusie, inak by tak strašne neškrečali, keď im tam Jančura vlezie.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.