VozidláAutobusy › SOR EBN 8

SOR EBN 8
SOR EBN 8 (stav r. 2021)
SOR EBN 8 (stav r. 2023)

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný elektrobus SOR EBN 8 predstavuje najmenší elektrický autobus českého výrobcu SOR Libchavy. Modelový rad elektrobusov SOR EBN s batériami umiestnenými v zadnej časti vychádzajúci z tzv. low-entry autobusov SOR radu BN bol predstavený v roku 2010 modelom EBN 10,5, ku ktorému v roku 2012 pribudla 8-metrová verzia EBN 8. V roku 2013 bol predstavený inovovaný dizajn elektrobusov radu EBN, v ktorom následne prišli na trh elektrobusy v dĺžkach 8, 9,5 a 11 metrov.

Bratislavský dopravný podnik zaobstaral v roku 2017 formou verejnej súťaže dva malé elektrobusy SOR EBN 8, ktoré boli dodané na začiatku roka 2018. Spoločnosť SOR Libchavy zároveň dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného vozidla bola 488 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR EBN 8 3901 – 3902 2017 2018 2
Spolu 2017   2

Technické parametre

Dĺžka 8000 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2920 mm
Výška podlahy 360 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 3950 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 16 + 1
Počet miest na státie 37
Celkový počet miest 53 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9020 kg
Elektrická výzbroj Cegelec Praha
Kapacita trakčnej batérie 172 kWh
Motor Pragoimex TAM 1052 C6A, asynchrónny, šesťpólový, chladený vodou
Výkon motora 120 kW
Krútiaci moment motora 835 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, lichobežníková, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G 150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia SOR HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 10 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového elektrobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Trakčné Li-ion akumulátory schopné uložiť energiu 172 kWh, trakčný menič a asynchrónny elektromotor osadili v zadnej časti vozidla, čo si z hľadiska hmotnosti vyžiadalo skrátenie previsu vozidla za zadnou nápravou oproti bežným autobusom. Na zadnom čele osadili dvojkrídlové dvere pre prístup k akumulátorom, trakčnému motoru a elektrickej výzbroji. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (pomalé aj rýchle) prístupnými cez poklop v bočnici a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP prvé vpravo) s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Všetky sedadlá umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a časť bočníc pokryli protišmykovou krytinou. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným stropným ventilátorom v zadnej časti. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili úspornou strešnou klimatizačnou jednotkou, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Elektrobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Úpravy

V roku 2023 boli pôvodné textilné poťahy sedadiel vymenené za koženkové červenej a modrej farby.

Prevádzka

Oba elektrobusy SOR EBN 8 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené od 26. januára 2018 na linkách 27 a 151. Počas víkendov jeden z týchto elektrobusov premával na rekreačnej linke 144 z Koliby na Kamzík a druhý sa od júla 2018 istý čas nasadzoval na linku 51.

Po predĺžení trasy linky 151 na Trnavské mýto od 1. júla 2020 bol elektrobus z tejto linky presunutý na linku 58. Od februára do marca 2021 bol na linku 58 nasadený midibus Rošero First FCLEI a elektrobus z tejto linky bol nasadený počas špičiek pracovných dní na linku 41, následne sa opäť vrátil na linku 58. Od 5. júna 2021 bol jeden elektrobus SOR EBN 8 nasadzovaný počas voľných dní na novú sezónnu rekreačnú linku 154 k Horárni Krasňany. V októbri 2021 sa elektrobus z linky 58 presunul na špičkové poradie linky 51.

Po zrušení linky 27 boli od 13. februára 2023 oba elektrobusy nasadzované v pracovných dňoch na linku 51. Počas modernizácie vozovne Krasňany od 6. novembra 2023 boli tieto elektrobusy vypravované z vozovne Trnávka v pracovných dňoch na špičkové poradia liniek 51 a 77, vo voľných dňoch nejazdili.

Priemerná spotreba elektrickej energie týchto vozidiel bola v podmienkach DPB na úrovni 95,5 kWh/100 km.

Katalóg vozidiel

3901 3902

Legenda a štatistika

3901nevyradené vozidlo: 2 (100 %)
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 83,9 %, v pondelok až piatok 95,7 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tectie #42:
Ale ešte tu stále máme Iveco Daily resp. Rošero P'City ktoré sú o necelý meter kratšie
Áno pokazil som ti vtip😅
Reakcia na: tamaraL #40:
nie, rosera su kratsie o 1mm 😂
Reakcia na: Petto #4:
NS taka zehlicka nie je. To je už trošku väčšie😅
Nie je to nahoodou najmenší premávajúci autobus v Bratislave?
Reakcia na: Andrej #35:
Da sa vyhladat. https://imhd.sk/ba/vozidlo/10678/SOR-EBN-8-3902 Je tam sekcia posledne zaznamy o vypraveni. A aj tu je v katalogu voziel zeleny to znamena ze jazdi. Keby bol odstaveny tak by bol zlty.
Reakcia na: IBBI #36:
Tak to si sa mal spýtať, nie odpovedať na 3 ročný príspevok o nehode na ktorú už všetci zabudli že sa vôbec stala.
Reakcia na: Andrej #35:
A kde jazdi, na akej linke? Lebo ani na Sliacskej ho nevidno. Preto som tuto temu ovoril - ze ho nevidim.
Reakcia na: IBBI #34:
No neviem, zdá sa mi, že ten voz už jazdí, ale nie som si istý. Kiežby sa dalo vyhľadať kde čo jazdí a kedy...
Reakcia na: Andrej #33:
Vidim. A?
Reakcia na: IBBI #32:
Ten príspevok je z 2018
Reakcia na: Samčo #31:
Stale sa caka? Ci premava niekde?
Reakcia na: Melange #30:
Rozbitá po nehode, čaká sa tam ešte na bočný kryt.
Prečo je #3902 odstavená?
Autobusy sú vynikajúce. Vonku sú veľké vnútri malé. A na 144ke dajú celú službu aj s iba 60 percentami baterie.
Ešte jedna fotka pre prípadné archivovanie iMHD. ?
Reakcia na: 3533 #26:
Možno tú elektrinu vyrába diesel generátor (vtip) 🙂
Reakcia na: Ibiza #25:
Asi je vodičovi zima, tak tankuje aby mohol zapnúť kúrenie. Smart riešenia, čo dodať ?
Reakcia na: toldo #23:
ok tak som mohol refreshnut stranku kym som nieco napisal 😃. mozte zmazat oba prispevky