VozidláAutobusy › Solaris Urbino 8,6

Solaris Urbino 8,6
Solaris Urbino 8,6 (stav r. 2021)
Solaris Urbino 8,6 (stav r. 2023)

Úvod

Midibus Solaris Urbino 8,6 (známy tiež pod názvom Solaris Alpino) poľského výrobcu Solaris Bus & Coach je najmenším vozidlom z modelového radu mestských nízkopodlažných autobusov Urbino. Predstavený bol v roku 2006 a do sériovej výroby sa dostal v roku 2007.

V roku 2017 sa víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodávku 6 midibusov do dĺžky 8,6 m stala spoločnosť Solaris Bus & Coach s midibusom Urbino 8,6. Cena jedného vozidla bola 207 500 € bez DPH (vrátane náhradných dielov a spotrebného materiálu na údržbu počas troch rokov).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 8,6/III 1911 – 1915 2017 2018 5
2. Solaris Urbino 8,6/III 1916 2018 2018 1
Spolu 2017 – 2018   6

Technické parametre

Dĺžka 8600 mm
Šírka 2400 mm
Výška 2850 mm
Výška s klimatizáciou 3150 mm
Výška podlahy 320 mm (270 mm s kneelingom)
Rázvor 3720 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 15 + 1
Počet miest na státie 36
Celkový počet miest 51 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9100 kg
Celková hmotnosť 14400 kg
Motor Cummins ISB6.7E6C 280B, Euro 6, naftový 6-valec
Výkon motora 204 kW / 2100 rpm
Objem motora 6693 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1000 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecolife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5 (predná náprava)
385/55 R22,5 (super single, zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III
Chladiaci výkon klimatizácie 18 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 18 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z oceľových panelov. Strechu a bočnice vyrobili z nehrdzavejúceho oceľového plechu, čelá vyrobili z plastu, laminátu a hliníka. Na spodnú časť bočníc použili plast a laminát. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu dovnútra sa otvárajúcich dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým pohonom a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MU a 8MP s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III s chladiacim aj vykurovacím výkonom 18 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach a na prídržnej tyči. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červenom nátere.

Úpravy

Po vzore posledného dodaného vozidla bol aj zvyšným autobusom v interiéri nad pravým predným kolesom vytvorený odkladací priestor. Autobusom prvej série bolo taktiež dodatočne doplnené označenie vyhradených sedadiel nášivkami na poťahoch.

V roku 2023 boli pôvodné textilné poťahy sedadiel vymenené za koženkové červenej a modrej farby.

Prevádzka

Vozidlá boli zaradené do vozovne Trnávka a autobusy z prvej série boli zaradené do premávky 25. januára 2018. Vypravované boli najmä na linky 35, 58 a 153 a od 12. marca 2018 aj na linku 69. Premávali príležitostne aj na víkendovej rekreačnej linke 144 z Koliby na Kamzík. Vozidlo #1916 z druhej série sa k nim pridalo od 24. mája 2018. Od polovice júna 2018 bol autobus tohto typu nasadený počas prázdnin na vysokých školách aj na linku 139 v Karlovej Vsi, čím sa v pracovných dňoch našlo využitie pre všetkých šesť Solarisov Urbino 8,6. Po zrušení linky 153 (Shopping Palace - Vajnory) v auguste 2018 boli vozidlá z nej nasadené na linku 77.

Vozidlo #1916 bolo v októbri 2018 preradené do vozovne Krasňany, odkiaľ bolo vypravované na večerné poradie linky 51, ktoré počas noci vykonáva služobný spoj 3, a podľa potreby bolo využívané aj ako náhrada v prípade nepojazdnosti niektorého elektrobusu SOR EBN 8. V januári 2020 sa autobus #1916 opäť presunul na Trnávku. Od apríla 2020 boli Solarisy Urbino 8,6 nasadzované počas voľných dní aj na linku 52 z dôvodu častej zhoršenej prejazdnosti Potočnej ulice pre väčšie autobusy.

Po predĺžení linky 151 na Trnavské mýto od 1. júla 2020 bol na túto linku nasadený Solaris Urbino 8,6 z linky 58, na ktorú bol naopak nasadený elektrobus z linky 151. Od 13. decembra 2020 po nasadení nových midibusov Rošero First na linky 69 a 77 boli Solarisy Urbino 8,6 nasadzované aj na linky 51, 130. V novembri 2022 bol na linku 130 nasadený väčší autobus Solaris Urbino 10.

K januáru 2024 sa malé Urbiná objavovali na linkách 35, 51, 69, 77 a 151.

Katalóg vozidiel

1911 1912 1913 1914 1915

1916

Legenda a štatistika

1911nevyradené vozidlo: 6 (100 %)
1911online: 4 (66,7 %)
1911dnes v premávke: 5 (83,3 %)
1913odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (16,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 66,7 %, v pondelok až piatok 68,8 %

Teraz v premávke na linkách

51 / 1
69 / 1
77 / 1
151 / 1

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #56:
V skratke: Hoďte naňho sieť.
Reakcia na: Ámos #55:
Na základe Google Maps. Inak by ich nemohol navrhnúť na cesty, kde ledva prejde väčšie osobné auto, do jednosmeriek, zákazov, uzavretých areálov.....
Reakcia na: pavmach #54:
Na zaklade akych dat si vypracovaval tieto linky?
Ak chceme, aby ľudia presadli z áut do MHD, treba urobiť razantné kroky. Veľmi dôležité sú lokálne linky, ktoré by ľudí doviezli čo najbližšie k ich domu. Treba zaviesť linky do všetkých oblastí BA, ktoré nie sú obsluhované a treba, aby tieto linky mali atraktívne ciele a dobre sa z nich prestupovalo na ostatné linky. Ja som vypracoval návrhy rôznych lokálnych a rekreačných liniek po celej BA. Snažil som sa, aby boli obslúžené naozaj všetky oblasti, ktoré to potrebujú:
Kamzík, Koliba, Ahoj, Krasňany-Slanec - https://drive.google.com/open?id=1e_X4XU65PaUAFwghLVIt44-z0SehEU1g&usp=sharing
Krasňany, Rača - https://drive.google.com/open?id=1cbPC0x5d-g7ju4WSewnBV3RCc4CoacI8&usp=sharing
Prievoz, Ružinov, nákupné zóny Trnávky - https://drive.google.com/open?id=1czunvJKYo5dw7h4IRBW1yHNYix2SVi7-&usp=sharing
Vajnory - https://drive.google.com/open?id=15-vo_QUzHdw8rmZ4BIkoJ5my8c_5ca0Z&usp=sharing
Patrónka, Kramáre, Koliba, Kamzík - https://drive.google.com/open?id=1JDBAe9GnH5q3Edb9rz9Ze8d51Mm09-RA&usp=sharing
Lesopark, Jaskový rad, štvrť nad Hlavnou stanicou - https://drive.google.com/open?id=1pCbg-tyLJtPYsVnNYK9tijWcaJ0WXBNB&usp=sharing
Patrónka, Lesopark, Kačín - https://drive.google.com/open?id=1297DnMM8iviUkXxw3rMffCR3FyS0MA5U&usp=sharing
Jarovce, Rusovce, Čunovo - https://drive.google.com/open?id=1t0FzxWy3UJcm-GAgWboACop6vLpVjf1b&usp=sharing
Devínska Nová Ves, Devín - https://drive.google.com/open?id=1C-4sICzyCS6CdbAakiNUybnKMasSqkLD&usp=sharing
Záhorská Bystrica, Lamač - https://drive.google.com/open?id=1mUe3nWKfHsOrpwRcm1caBLzMLiADPjR1&usp=sharing
Petržalka - https://drive.google.com/open?id=1mGRNDgUtWga7TCviyYcCyoEtWIhBIxZG&usp=sharing
Dúbravka - https://drive.google.com/open?id=1_ixI2IluOgv1UobosePQ9PFyINdBoWu_&usp=sharing
Karlova Ves - https://drive.google.com/open?id=1Kk8EEX1Aff--J9HJ12as3QMt8YmZ-Flh&usp=sharing a https://drive.google.com/open?id=1nZA9ZFKIQ33r69A7TqHI8cz6k0Q630jt&usp=sharing
Vrakuňa, Podunaj. Biskupice - https://drive.google.com/open?id=1wcxsidTC2fUVev7xnHbALEf0_f7sQYA9&usp=sharing , https://drive.google.com/open?id=1PJs7aAeh1lHo604xQHjFtaLQIYx0R8Zi&usp=sharing a https://drive.google.com/open?id=12xsfRZRAc7ppOt2HoY14DE0gwU0bShC0&usp=sharing
Staré mesto - https://drive.google.com/open?id=1D-rJErrVCtyhpR-dqq46HP27pRe3Vs-I&usp=sharing a https://drive.google.com/open?id=10Q_2Wqnoupt78C5gQwETxbTVrGFmL6kf&usp=sharing
Staré Grunty, Bôrik - https://drive.google.com/open?id=13sVAOROTmngGI10Q7DmbzQTELr9OZLWc&usp=sharing
Reakcia na: Melange #52:
Hej tak by to bolo najlepšie. Vyjazdil by v pohode 30 min. int.
Reakcia na: david1 #50:
V súčasnosti hej, ale ak by to chodilo tak ako navrhuje TomJ (podľa mňa rozumnejšie ako teraz), tak by to tade vôbec nechodilo. Potom už možno radšej spraviť tú linku ako okružnú, kľudne iba jednosmerne.
Reakcia na: Melange #46:
Je tam kopec firiem. Je nezmysel tade prechádzať bez zastavenia.
Reakcia na: Petto #48:
Pripadne 63 urobi zachadzku k Pharosu a moze sa hned vratit k AVIONU kde bude konecna.
Reakcia na: 810zssk #42:
Problem by vsak bol co so socialkou ? Pharos nema ziadnu, na druhu stranu asi kazdy spoj L63 nepojde na pharos / kludne aj kazdy druhy / co robi v sedle int. 40minut a v spicke 30minut.
Reakcia na: CePo #39:
Treba odstrániť nebezpečné prístrešky, stačí tyčka s označníkom a nechať obsluhovať aj 35-kou.
Reakcia na: david1 #45:
Aha, viem, tá ulica sa už volá Pri letisku, ako aj všetky ulice v areáli Pharosu. Otázka je, či kvôli DHL má zmysel robiť zastávku - z mapy sa zdá, že tam v súčasnosti skoro už nič ďalšie nie je.
Reakcia na: Melange #44:
Galvaniho je okolie Kiky a Ivánska cesta sú aj odbočné k Pharosu kde sídli DHL a pod.
Reakcia na: david1 #43:
K 69 - myslel si Galvaniho, nie?
Reakcia na: TomJ #30:
Pri L58 by sa zišlo pohrať s CP . V rannej špičke je 60 min. resp. 90 min diera.
Vtedy vykonáva školský spoj.. Ak to vozí decká, len na Trnávku dal by som to normálne do CP no s upravenou trasou. Napr. vynecháva zastávky... a pod.
Prac. prestávku posunúť po 8:30

L69 zaviesť obsluhu Hornbachu, Kiky a administratívy Samsungu, Medirexu.
Doplniť zastávky na Ivánskej ceste , kde je kopec firiem a teraz tam prejde bez zastavenia.

L151 jednoznačne potiahnuť vyššie na Ahoj a pokial sa nebybuduje obratisko tak to viesť okruhom. Nová zachádzka na Tupého ak sa tam tiež vybuduje obratisko.
Prevádzka apoň do 22:00 + volné dni. Nie je nutné večer a cez víkendy zachádzať na Tehelnú.

Zaviesť obsluhu Slanca zatial okruhom po miestnych komunikáciach.
Reakcia na: TomJ #36:
Ja by som osobne 69 zrusil a do Pharosu predlzil 63. Tieto specialne linky "na posledne tri zastavky" povazujem za uplny nezmysel tam kde komunikacie umoznuju prejazd normalneho autobusu.
Reakcia na: TomJ #36:
Hej, ten návrh je fajn, ale ako nevýhodu vnímam, že takto by neobsluhovala Ikeu a protiľahlý Korzo shopping. Aj keď možno je ich obsluha inými linkami dostatočná, neviem posúdiť.
Reakcia na: CePo #39:
Prístrešky už sú odstránené, minimálne dva z troch.
Reakcia na: Melange #35:
Na Krcacoch nestoji ani nocak z dovodu nebezpecnych autobusovych pristreskov. Kedze realne hrozi, ze sa samovolne zrutia, tak sa tam radsej nezastavuje. Avsak X5 tam zastavuje, lebo pocas dennej elektrickovej vyluky to nebezpecne nie je...
Reakcia na: Viko #37:
Nestala , ani ked este fungovala samostatna 36tka Borska - Tesco Lamač.