Ganz Jk
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňom Ganz Jk
Vlak tvorený lokomotívou Ganz Eg a vozňami Ganz Jk + Ganz Gk + Ganz Gk

Úvod

Otvorené nákladné vozne Ganz Jk zakúpila spoločnosť POHÉV (v preklade Lokálna elektrická železnica Bratislava - zemská hranica) v počte dvoch kusov od budapeštianskej vagónky Ganz. Vozne boli navrhnuté a vyrobené špeciálne pre uhorský úsek elektrickej železnice Viedeň - Bratislava, keďže štandardne vyrábané vozne radu Jkn svojim väčším rázvorom nebolo možné prevádzkovať v oblúkoch slučky vedúcej centrom Bratislavy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz Jk Jk 101 – Jk 102 1913 1914 1939* 2
Spolu 1913   2
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Rázvor 3000 mm
Počet dverí 2
Celkový počet miest ložná plocha 12,7 m²
Pohotovostná hmotnosť 5300 kg
Celková hmotnosť 13000 kg

Fotografie

Opis

Na dvojnápravovom podvozku bola postavená otvorená nadstavba nákladného vozňa s dvojkrídlovými dverami na oboch bočniciach. Na jednom konci vozňa bolo vyvýšené zastrešené pracovisko pre brzdára ovládajúceho ručnú brzdu. Vozne boli vybavené automatickou vákuovou brzdou a ručnou brzdou. Na spriahanie s lokomotívou a dalšími vozňami boli vozne vybavené tanierovým spriahadlom električkového typu ale aj klasickým železničným spriahacím ústrojenstvom. Na oboch koncoch boli vozne vybavené aj dvojicou železničných nárazníkov. O pôvodnom vyfarbení vozňov nie sú dostupné žiadne informácie, mohli byť zelené, hnedé alebo sivé.

Prevádzka

Nákladné vozne radu Jk slúžili najmä na prevoz traťového materiálu potrebného na údržbu tratí. Mohli byť zapájané za lokomotívu Ganz Eg, alebo motorový vozeň Ganz CMg. V prípade prevádzky s motorovým vozňom bolo potrebné obsluhovať ručnú brzdu na nákladnom vozni, keďže motorový vozeň CMg nebol vybavený vákuovou brzdou.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne stratili využitie v roku 1935 po prestavbe trate Elektrickej lokálnej železnice Bratislava - krajinská hranica na rozchod 1000 mm. Následne boli odstavené v depe v Kopčanoch a v roku 1939 boli odpredané Nemeckým ríšskym železniciam. Vozeň Jk 101 sa podarilo zachovať pre muzeálne účely a v súčasnosti sa nachádza v železničnom múzeu v rakúskom Schwechate. Osud druhého vozňa nie je známy.

Katalóg vozidiel

Jk 101 Jk 102

Legenda a štatistika

Jk 101vyradené vozidlo: 2 (100 %)
Jk 101historické vozidlo: 1 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.