Ganz CMg
Ganz CMg 1610 a 1611 po nainštalovaní pantografu
Ganz CMg po úpravách
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňami Ganz C + Ganz C
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňom Ganz Jk
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňom Ganz C
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a diaľkovým vozňom Ringhoffer BCa
Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a diaľkovým vozňom Ringhoffer BDCFa

Úvod

Elektrické dvojnápravové motorové vozne typu Ganz CMg s rozchodom 1435 mm zakúpila spoločnosť POHÉV (Elektrická lokálna železnica Bratislava - zemská hranica) v počte 4 kusy pre miestnu dopravu na uhorskom úseku elektrickej železnice Viedeň - Bratislava (vtedy Prešporok). Vyrobila ich budapeštianska vagónka Ganz. Spolu s nimi boli dodané aj tri vlečné vozne Ganz C. Označenie CMg znamená Motorwagen (motorový vozeň), 3. trieda.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz CMg CMg 1610 – CMg 1613 1914 1914 1935* 4
Spolu 1914   4
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 8740 mm
Dĺžka so spriahadlami 9530 mm
Šírka 2186 mm
2430 mm (vrátane schodíkov)
Výška 3318 mm
Pracovná výška 3918 mm - 5348 mm
Výška podlahy 825 mm
Rázvor 4000 mm
Počet dverí 2 + 2
Počet miest na sedenie 24
Elektrická výzbroj Ganz
Motor Ganz TSA 70, jednosmerný 550 V
Výkon motora 40,5 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 81 kW

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonka oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom. Plošiny uzatvorili polopresklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Pracoviská vodiča na oboch plošinách vybavili riadiacim kontrolérom, ovládačom ručnej brzdy a zvoncom. Dvojicu súkolí pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier a pre každú nápravu použili jeden trakčný motor. Na ochranu proti prejdeniu ľudí použili pevný drevený rám okolo podvozku. Na spájanie s vlečnými vozňami vybavili električky tanierovými spriahadlami. Na čelách osadili pod strechou a pod oknami čelné reflektory. Na streche umiestnili lýrový zberač prúdu.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s posuvnými dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní. Nad každým bočným rámovým oknom osadili dvojicu vetracích klapiek. Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými žiarovkovými svietidlami. Pôvodné vyfarbenie týchto električiek bolo žlto-biele.

Úpravy

Pôvodné lýrové zberače prúdu boli neskôr vymenené za pantografy. Vozne CMg 1612 a 1613 dostali pri generálnej oprave približne na prelome 1920-tych a 1930-tych rokov hnedý náter. Pre zvýšenie bezpečnosti premávky boli vozne vybavené, podobne ako mestské električky, automatickými záchrannými košmi proti prejdeniu ľudí.

Prevádzka

Lokálna električková doprava medzi Prešporkom (Bratislavou) a Petržalkou začala premávať 14. novembra 1914. Motorové vozne Ganz CMg jazdili samostnatne i v súpravách s jedným až dvoma vlečnými vozňami Ganz C, ale aj s nákladnými vozňami. V období existencie Československej republiky sa v súvislosti so zmenami na elektrickej železnici Viedeň - Bratislava používali aj na ťahanie diaľkových vozňov medzi dnešným Vajanského nábrežím a štátnou hranicou pri Bergu. Jeden vozeň CMg mohol ťahať najviac jeden diaľkový vozeň.

V roku 1935 prevzala Bratislavská elektrická úč. spol. (BEÚS) prevádzku lokálnej železnice a od konca júla 1935 začala s prestavbou trate na rozchod 1000 mm, čím sa 28. júla 1935 prevádzka týchto normálnorozchodných električiek skončila.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne boli z premávky odstavené v roku 1935 v súvislosti s prestavbou lokálnej železnice z rozchodu 1435 mm na 1000 mm rozchod. Niektoré časti vyradených vozňov CMg 1610, 1611, 1613 boli použité pri stavbe električiek BMEŽ série #11 - 15 pôvodne určených na prevádzku na prestavanej lokálnej železnici.

Vozeň CMg 1612 bol zachovaný ako pohľadávka voči firme Siemens a odstavený v depe Kopčany, v roku 1941 bol odpredaný do Rakúska firme Stern und Hafferl. Po následnej prestavbe na rozchod 1000 mm bol uvedený do prevádzky na lokálnej železnici Vöcklamarkt – Attersee. V súčasnosti je tam používaný ako historické vozidlo pri nostalgických jazdách.

Katalóg vozidiel

CMg 1610 CMg 1611 CMg 1612 CMg 1613

Legenda a štatistika

CMg 1610vyradené vozidlo: 4 (100 %)
CMg 1612historické vozidlo: 1 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.