Úvod

Pokusom zachytiť trend prevádzkovania nízkopodlažných vozidiel v mestskej doprave v Bratislave bol nákup autobusov Ikarus 412 z produkcie fabriky Ikarus Budapešť (neskôr IkarusBus). Prvé vozidlo bolo zakúpené s finančnou spoluúčasťou Mestskej časti Petržalka a určené na školský spoj 370 pre telesne postihnuté deti, zvyšné dve na linku 82 z Kúpaliska Matador na Hlavnú stanicu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 412.02B 1700 1997 1998 2011 1
2. Ikarus 412.03A 1701 – 1702 2000 2001 2011 – 2013* 2
Spolu 1997 – 2000   3
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11930 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2805 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 20 + 1 (412.02B)
25 + 1 (412.08A)
Počet miest na státie 75 (412.08A)
Celkový počet miest 100 + 1 (412.08A)
Pohotovostná hmotnosť 11100 kg
Motor Cummins C 245-20, Euro 2, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (412.02B)

MAN D 0826 LOH 17 Euro 2, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (412.08A)
Výkon motora 180 kW / 2200 rpm (Cummins)
162 kW / 2300 rpm (MAN D 0826 LOH 17)
Objem motora 8300 cm3 (Cummins)
6871 cm3 (MAN D 0826 LOH 17)
Krútiaci moment motora 1025 Nm / 1400 rpm (Cummins)
850 Nm / 1600 rpm (MAN D 0826 LOH 17)
Maximálna rýchlosť 76,5 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: RÁBA A 700, portálová, riadená
zadná: RÁBA A 138, portálová, hnacia (412.02B)
zadná: ZF AV 131, portálová, hnacia (412.08A)
Pneumatiky 8,25 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme postavený skelet zvonka oplášťovali plechy. Bočnice a strop pokrýval umakart. Plastové sedadlá obdržali textilné čalúnenie a pri 2. sérii pribudli aj štyri sklápacie sedadlá. Prvé vozidlo malo interiér upravený úre potreby prepravy telesne postihnutých občanov, zvyšné vozidlá mali sedadlá v usporiadaní 2 + 2. Bezpečnosť v bezbariérovom autobuse zaisťovala protišmyková podlaha. Okrem autobusu pre invalidov mali vozidlá uzavretú kabínku vodiča s klimatizačnou jednotkou Konvekta. Vzhľadom na nízkopodlažnosť bol motor umiestnený nastojato vo veži na zadnom čele autobusu. Obe série sa od seba výrazne odlišujú nielen náterom, ale aj interiérom, čelým sklom, stieračmi, motorom a transparentami BUSE, ktoré sú u prvého vozidla staršieho typu so žiarivkovým podsvietením a čelným úzkym transparentom a u zvyšných dvoch vozidiel sú už typu DOT-LED (kombinácia terčíkov a LED diód).

Úpravy

Krátko po začatí prevádzky boli sklápacie sedadlá vo vozoch #1701 a 1702 otočené naopak, aby ich nebolo možné sklopiť a získal sa tak priestor pre stojacich cestujúcich. Neskôr boli tieto sedadlá upravené do pôvodného stavu. Autobusom 2. série sa spočiatku nevyhli technické problémy, a tak boli dlhšiu dobu odstavené.

Prevádzka

Autobus #1700 premáva výlučne na linke 370, ktorá slúži na prepravu telesne postihnutých detí do škôl. Vozidlá #1701 a 1702 začali svoju premávku na linke 82 v marci 2001. Od jesene 2004 bol na linkách 22 a 49 v cestovnom poriadku vyznačený garantovaný spoj, ktorý bol vykonávaný nízkopodlažným Ikarusom 412. Po zmene výpravy autobusov na linkách 20 a 22 vo februári 2009 sa Ikarusy 412 využívali najmä ako zálohy za školské autobusy #1199 a 1030. Po preradení všetkých Ikarusov 415 do vozovne Petržalka boli aj vozidlá #1031 a 1032 koncom augusta 2009 preradené do tejto vozovne a od septembra 2009 vypravované najmä na linku 99.

Zaujímavosťou bolo opakované vypravovanie týchto autobusov na kyvadlovú dopravu medzi Železničnou stanicou Petržalka a kostolom sv. Rodiny počas cirkevných podujatí. Ikarus 412 premával aj na výletnej linke 199 z Čunova okolo Areálu vodných športov ku galérii Danubiana, či na málo vyťažených linkách 57 na Žabí majer a 180 k Cintorínu Petržalka.

Po začatí prevádzky prvej plynofikovanej Karosy B 732 vo vozovni Trnávka bolo potrebné číselný rad 1700 uvoľniť pre Karosy B 732 NGS. Všetky tri Ikarusy 412 boli 25. mája 2004 prečíslované do radu 1030. V tento deň ešte premával s číslom 1701 aj Ikarus 412 aj Karosa B 732 CNG.

Vyraďovanie a likvidácia

Po zaradení nových autobusov Irisbus Citelis 12M pre telesne postihnutých bolo začiatkom roka 2011 z premávky odstavené vozidlo #1030. Po čelnej zrážke s osobným vozidlom v máji 2011 bolo vyradené vozidlo #4142. Vozidlo #4141 bolo vyradené v marci 2013, pričom bolo zachované pre zbierku historických vozidiel DPB.

Katalóg vozidiel

1030

4141 4142

Legenda a štatistika

1030vyradené vozidlo: 3 (100 %)
4141historické vozidlo: 1 (33,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
1700do 20041030od 2004 
1701do 20041031od 20044141od 2009
1702do 20041032od 20044142od 2009

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.