Predchodcom typu TAM 232 A 116 bol autobus typu TAM 260 A 116 druhej generácie vyrábaný od roku 1991 s rovnakou karosériou, ale so vzduchom chladeným motorom TAM F8L (prvá generácia autobusu TAM 260 A 116 bola vyrábaná do roku 1991 v spolupráci so srbskou karosárskou firmou Autokaroserija Novi Sad, kedy sa z dôvodu osamostatnenia Slovinska a vypuknutia vojnového konfliktu táto spolupráca prerušila). Typ TAM 260 A 116 M/P sa v malom počte udomácnil u niekoľkých dopravcov v Slovinsku a Chorvátsku, zopár vozidiel sa dostalo aj do Nemecka, Luxemburska, Ruska a Kazachstanu. Po krachu firmy TAM BUS v roku 1996 prevzala výrobu autobusov nástupnícka spoločnosť M.P.P. Vozila, ktorá mala do začiatku 21. storočia v ponuke aj autobusy TAM 232 A 116 M s čiastočným faceliftom čiel, ktorý bol predstavený už v roku 1995, ale vyrobila sa nanajvýš niekoľko kusov. Spoločnosť Avtomontaža-bus vyrábajúca karosérie pre tieto autobusy skrachovala na konci roka 1999. Firma M.P.P. Vozila sa ešte v roku 1999 pokúsila vrátiť na slovenský trh s autobusmi značky TAM prostredníctvom spoločnosti Bus Trade, no bez veľkého úspechu. V roku 2001 priviezla do Bratislavy jeden prímestský autobus TAM 232 A 116 P, ktorý sa krátky čas využíval na bezplatnej linke do nákupného centra Danubia prevádzkovanej firmou Zájazdy Bratislava. Na Slovensku ale dlho nepobudol a nakoniec skončil v Bosne a Hercegovine.
V roku 1995 bratislavský dopravný podnik zakúpil jednorazovo 11 autobusov TAM 232 A 116 M. Ani jeden z autobusov nebol pôvodne určený pre Bratislavu. Prvým bolo prezentačné vozidlo v atypickom nátere vybavené aj klimatizáciou, zvyšné vozidlá boli určené pre DP Teplice, ktorý však prehodnotil pôvodnú objednávku dvadsiatich kusov týchto autobusov a nakoniec zakúpil len 10 kusov. Zvyšných 10 kusov zakúpil DPB a vozidlá #3701 a 3702 boli dokonca dodané s nalepeným čiernymi evidenčnými číslami 410 a 412, s ktorými mali jazdiť v Tepliciach.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | TAM 232 A 116 M | 3700 – 3710 | 1994 – 1995 | 1995 | 2008 – 2011* | 11 |
Spolu | 1994 – 1995 | 11 | ||||
* Zachovalo sa historické vozidlo |
Dĺžka | 11505 mm |
---|---|
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3083 mm |
Výška podlahy | ~780 mm |
Rázvor | 5800 mm |
Počet dverí | 3 |
Počet miest na sedenie | 28 + 1 (#3700)
31 + 1 (#3701 - 3710) |
Počet miest na státie | 82 (#3700)
69 (#3701 - 3710) |
Celkový počet miest | 110 + 1 (#3700)
100 + 1 (#3701 - 3710) |
Pohotovostná hmotnosť | 9800 kg |
Celková hmotnosť | 18000 kg |
Motor | MAN D 0826 LOH 07, Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním |
Výkon motora | 169 kW / 2400 rpm |
---|---|
Objem motora | 6871 cm3 |
Krútiaci moment motora | 850 Nm / 1400 rpm |
Maximálna rýchlosť | 73,4 km/h |
Prevodovka | VOITH D 851.2, automatická, 3-stupňová |
Riadenie | ZF Servocom 8097, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Nápravy | Predná: TAM PK - 66 ZV, pevná, riadená
Zadná: TAM PG 115 - 50 - 3,1 ZV, pevná, hnacia |
Pneumatiky | 295/80 R 22,5 |
Klimatizácia | Webasto (#3700) |
3700 3701 3702 3703 3704 3705 3706 3707 3708 3709 3710 |
3702 | nevyradené vozidlo: 1 (9,1 %) |
3702 | odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (9,1 %) |
3700 | vyradené vozidlo: 10 (90,9 %) |
3702 | historické vozidlo: 1 (9,1 %) |