Trojnápravové 15-metrové autobusy MAN NL 313 na podvozku A 26 nemeckého výrobcu MAN sa vyrábali od konca 90-tych rokov 20. storočia do roku 2004, kedy bola predstavená inovovaná verzia tohto radu autobusov pod označením Lion's City. Na linky bratislavskej MHD sa tieto autobusy dostali ako ojazdené v roku 2010 v rámci prevzatia časti výkonov záložných autobusov spoločnosťou Abuss, s.r.o. Nitra (neskôr presťahovanej do Bratislavy). Autobusy pôvodne slúžili v nemeckom Berlíne.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
MAN NL 313/15M
8211 – 8215
2000
2010
2012
5
Spolu
2000
5
Technické parametre
Dĺžka
14675 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2758 mm
Výška s klimatizáciou
2985 mm
Výška podlahy
370 mm
Rázvor
6900 mm / 1700 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
40 + 1
Počet miest na státie
81
Celkový počet miest
121 + 1
Pohotovostná hmotnosť
14300 kg
Celková hmotnosť
24730 kg
Motor
MAN D 2866 LUH 26, Euro 2, ležatý naftový radový 6-valec
Výkon motora
228 kW / 1900 rpm
Objem motora
11967 cm3
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
Voith, automatická
Riadenie
ZF Servocom 8098
Nápravy
predná: MAN V9-72L, tuhá, s kotúčovými brzdami, zaťaženie 7200 kg
stredná: MAN HONP 13100, portálová, hnacia, zaťaženie 13000 kg
zadná: MAN HN9-72GL, vlečená, podmienene riadená, kotúčové brzdy, zaťaženie 7200 kg
Samonosnú karosériu trojnápravového nízkopodlažného autobusu zvonka oplechovali. Okná osadili technológiou lepenia. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí firmy Kiekert, pričom predné sa otvárajú dovnútra, druhé a tretie sú predsuvné s dopytovým ovládaním a elektrickým pohonom. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Priestor pre kočíky a invalidný vozík umiestnili oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili výklopnou plošinou pri prvých a druhých dverách. Vetranie interiéru zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou a núteným vetraním, na streche tiež osadili jeden výklopný vetrák. Tepelnú pohodu v chladnejšom období zabezpečuje nezávislé kúrenie. Výkonný naftový motor umiestnili naležato pod podlahou v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich zástenou a bočnými dvierkami. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Vozidlá pôvodne nalakovali kombináciou žltej a sivej farby s bielou nadokennou časťou. Vozidlá vybavili optickým informačným systémom Lawo s vonkajšími LCD displejmi.
Úpravy
Vozidlá boli pred dodaním do Bratislavy prelakované do červeného náteru s bielou strechou. Pôvodný informačný systém (LCD displeje Lawo s riadiacim systémom Lawo Premium-Control) bol vymenený za staršie vonkajšie displeje BUSE a vnútorný zobrazovač času a pásma. Do vozidiel bol namontovaný tarifný systém R&G Mielec a palubný počítač BUSE.
Prevádzka
Vozidlá sa zaradili do premávky od 2. augusta 2010 ako záložné vozidlá so stanoviskami Čiližská, Hlavná stanica, Pri kríži a Nový most (2 vozidlá). Od septembra 2010 sa z dôvodu nedostatku trolejbusov s pomocným pohonom využívali pravidelne počas špičiek na linke 33 (1 - 2 vozidlá). Ako záložné autobusy jazdili do 1. júla 2011.
Následne boli ponúkané na predaj prostredníctvom autobazára a v decembri 2011 si ich DPB opäť prenajal, tentoraz bez vodičov. Do premávky sa však opäť zaradili až od 8. marca 2012, pričom kvôli technickým problémom jazdili len krátku dobu.