VozidláAutobusy › Karosa C 734

Karosa C 734.00
Karosa C 734.20 #1622
Karosa C 734.20
Karosa C 734.40 #8001 po GO

Úvod

Národný podnik Karosa Vysoké mýto začal v prvej polovici 1970-tych rokov práce na vývoji nového radu autobusov Karosa 730, ktorý bol nástupcom radu Š 11. Po vyrobení a otestovaní niekoľkých funkčných vzoriek a prototypov sa sériová výroba vozidiel tohto radu začala v roku 1981 výrobou linkového autobusu Karosa C 734. V roku 1982 sa do výroby dostala mestská verzia B 731 a v roku 1983 aj diaľkové verzie LC 735 a 736.

Bratislavský dopravný podnik zakúpil prvé linkové autobusy Karosa C 734 už v závere roka 1981. V Bratislave sa tieto vozidlá využívali predovšetkým na nepravidelnú dopravu, no nasadené boli aj na linkách MHD. Posledné nové vozidlá boli zakúpené v roku 1989. Jeden jazdený autobus bol ešte neskôr získaný od STaRZ-u v roku 2007 pre potreby autoškoly a nepravidelnej dopravy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 734.00 1600 – 1606, 3600 1981 1981 1988 – 1989 8
2. Karosa C 734.00 1607 – 1611, BA 69-21 1982 1982 1989 – 1990. roky 6
3. Karosa C 734.20 1622 – 1625 1987 1987 1993 – 2001 4
4. Karosa C 734.20 1626 – 1629 1987 1987 1993 – 2001 4
5. Karosa C 734.20 1632 1988 1988 2001 1
6. Karosa C 734.40 1633 – 1634 1989 1989 2001 – 2023 2
7. Karosa C 734.1340 8010 1990 2007 (?) 1
Spolu 1981 – 1990   26

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 27
Celkový počet miest 72 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9600 kg
Celková hmotnosť 15440 kg
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (C 734.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (734.20, 734.40)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Praga 5P 80, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 018/118.40, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (734.00)
zadná: RÁBA A 007.21, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.40)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria bola postavená na oceľovom ráme a zvonka oplechovaná. Strop a bočnice interiéru boli pokryté umakartom, podlaha gumou. Sedadlá pre cestujúcich boli umiestnené v usporiadaní 2 + 2. V bočnici sa nachádzali dvoje úzke dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Vodiča od priestoru pre cestujúcich oddeľovala presklená priečka. Vykurovanie interiéru zabezpečil naftový agregát a teplovzdušné radiátory, vetranie poskytli stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Vyfarbenie vozidla sa líšilo podľa sérií. Prvé dve série dostali modro-biele farby, nasledovali žlto-biele farby a od vozidla #1626 opäť modro-biela kombinácia. Na bočnice bol najskôr nastriekaný nápis "Dopravný podnik hl. mesta SSR Bratislavy", neskôr "Dopravný podnik Bratislava - Autobusy".

Úpravy

Výcvikový autobus #8001 prešiel generálnou opravou, pri ktorej dostal nový biely náter s červenými a modrými pásmi. V roku 2012 dostal po preradení na pracovné vozidlo traťovej údržby bielo-oranžový náter a zadná časť interiéru bola prerobená na dielňu.

Prevádzka

Prvé dva autobusy Karosa C 734 sa zaradili do premávky v novembri 1981, začiatkom decembra boli dodané zvyšné vozidlá z prvej série. Vozidlá slúžili najmä na zmluvnú dopravu, zájazdy a občas sa objavili aj v MHD, naposledy v roku 1999 na linke 58 z Hlavnej stanice na Šafranovú. Keďže následne neboli vybavené tarifným systémom BUSE, od roku 2000 už v MHD vypravované byť nemohli.

Na linky MHD sa však dve Karosy C 734 pôvodne patriace DPB (ex #1627 a 1634) vrátili na jar 2008 v podobe záložných vozidiel zabezpečovaných firmou Zájazdy Bratislava. Vozidlá boli zároveň vybavené tarifným a informačným systémom. Vozidlo BA-077HB (ex #1627) jazdilo krátko aj v lete 2007 na náhradnej linke X11, kedy však ešte nebolo vybavené tarifným systémom.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované priebežne a po roku 1989 sa obnova vozového parku Karosa C 734 zastavila. Posledné autobusy (#1627, 1632 a 1634) boli prevedené do firmy Zájazdy Bratislava na konci roku 2001. V majetku DPB zostal iba autoškolský autobus #8001 (ex 1633), ktorý bol v roku 2012 preradený medzi pracovné vozidlá. Autobus #8010 sa prestal využívať približne v roku 2013, no zostal zachovaný.

Katalóg vozidiel

1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 3600

1607 1608 1609 1610 1611 BA 69-21

1622 1623 1624 1625

1626 1627 1628 1629

1632

8001 1634

8010

Legenda a štatistika

1600vyradené vozidlo: 26 (100 %)
8001technologické vozidlo: 1 (3,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
1633 8001 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #3:
Áno.
Reakcia na: Mike #2:
Inak, ako bolo riešené odbavovanie v týchto sadkárskych 734 a 744? Mali tiež MOC strojčeky?
Reakcia na: jandro #1:
Tam boli v tých rokoch prejazdy C734 zo SADky. Či tam boli 734ky aj DPB, to neviem ...
tieto jazdili asi aj na linke 54 (Východné/Sklabinská - Studená/VD Slovakia) v rokoch 1998 a 1999