Nízkopodlažný 12-metrový autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro vyrába nemecký výrobca EvoBus GmbH od roku 1997. Predstavuje nástupcu typu O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro s novými motormi a vylepšeným dizajnom. Do roku 2008 spoločnosť vyrobila 20000 autobusov tohto radu. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách v roku 2003 15-metrovú verziu Citara pod označením O 530 L a v roku 2008 vozidlo štandardnej dĺžky s pohonom na stlačený zemný plyn s označením O 530 CNG. Druhé z týchto prezentačných vozidiel zaradil dopravný podnik v novembri 2009 do svojho vozidlového parku.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG
2020
2005
2009
2018
1
Spolu
2005
1
Technické parametre
Dĺžka
11950 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3389 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
340 mm (2. dvere)
Rázvor
5845 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
29 + 1
Počet miest na státie
cca 76
Celkový počet miest
105 + 1
Pohotovostná hmotnosť
11800 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Mercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora
240 kW / 2000 rpm
Objem motora
11967 cm3
Krútiaci moment motora
1050 Nm / 1000 – 1400 rpm
Maximálna rýchlosť
100 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: MB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg
zadná: ZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Samonosný rám autobusu zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Plynový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn umiestnili pod krytom v prednej časti strechy. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s pneumatickým pohonom.
Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Function s textilným čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2 (2 + 1 v prednej časti). Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste v modrej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, dvoma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a jedným strešným turboventilátorom. Vozidlo dodali v bielom laku.
Úpravy
Pred zaradením do premávky bolo vozidlo vybavené dvoma strešnými klimatizáciami salónu pre cestujúcich Webasto Spheros Citysphere (namiesto strešných vetrákov) a DOT-LED optickým informačným systémom firmy BUSE.
V apríli 2010 dostalo vozidlo rôznofarebné nálepky, ktoré doplnili jeho celobiely náter.
Prevádzka
Vozidlo sa zaradilo do premávky koncom novembra 2009 na linkách vypravovaných z vozovne Jurajov dvor. Vzhľadom na svoju atypickosť býval autobus často dlhodobejšie odstavený pre rôzne poruchy. Ku koncu prevádzky bol vypravovaný prevažne počas špičiek pracovných dní na linku 65. Vozidlo sa v premávke naposledy nakrátko objavilo vo februári 2018, následne bolo odstavené a ponúknuté na predaj.
Vyraďovanie a likvidácia
Vozidlo bolo vyradené a predané súkromnej osobe na konci roka 2018.