V roku 1949 si Dopravné závody hlavného mesta Bratislavy zaobstarali z Prahy niekoľko starších autobusov, ktorými riešili akútny nedostatok autobusov. Medzi týmito autobusmi sa nachádzali aj dva autobusy Tatra 24, ktoré boli vyrobené v roku 1929 v závode Tatra v Kopřivnici.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Tatra 24
38, 40
1929
1949
1951
2
Spolu
1929
2
Technické parametre
Dĺžka
8180 mm
Šírka
~ 2500 mm
Výška
~ 2770 mm
Celkový počet miest
60 + 1
Pohotovostná hmotnosť
6690 kg
Celková hmotnosť
10190 kg
Motor
Tatra 24, benzínový 4-valec
Výkon motora
47,7 kW / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť
40 km/h
Prevodovka
manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie
Bosch
Nápravy
Tatra
Opis
Tatry 24 boli veľké trojnápravové autobusy. Podvozok sa skladal z centrálnej nosnej rúry s výkyvnými polonápravami, pričom poháňané boli zadné polonápravy. Výkyvné polonápravy umožňovali dobré jazdné vlastnosti autobusov a odpruženie aj na zlých cestách. Motor bol umiestnený vpredu pod kapotou, na rozdiel od iných autobusov bol však predný "nos" vozidiel podstatne kratší. Karoséria bola drevená a zvonku oplechovaná.
Presná podoba autobusov po dodaní do Bratislavy nie je známa, keďže nie sú známe žiadne fotografie z ich prevádzky v Bratislave. Autobusy mali pôvodne dvoje zatvárateľné dvojdielne dvere na ľavej strane, do Bratislavy však boli dodané už po prestavbe na pravostrannú premávku - dvere boli premiestnené na pravú stranu. Vodič mal na pravej strane samostatné nástupné dvere, od priestoru pre cestujúcich bol oddelený stenou s posuvnými dverami. Sedadlá v interiéri boli umiestnené pozdĺžne a vetranie interiéru zabezpečovali strešné rotačné ventilátory. Karoséria bola pôvodne červenej farby so žltým podokenným pásom, priestor okolo okien bol bielej farby.
Prevádzka
Autobus #40 sa do premávky v Bratislave zaradil 8. marca 1949, vozidlo #38 začalo jazdiť o dva dni neskôr. Dostali evidenčné čísla po autobusoch Tatra 27/91, ktoré sa po vojne nevrátili do Bratislavy.
Vyraďovanie a likvidácia
Autobusy Tatra 24 premávali v Bratislave len krátko, vyradené boli v roku 1951. Obe vozidlá boli po vyradení pravdepodobne presunuté začiatkom roka 1952 do mestskej dopravy v Nitre.