Neutešenú situáciu vo vozovom parku po 2. svetovej vojne sa podujal dopravný podnik riešiť sedemnástimi autobusmi Praga NDO vyrobenými v národnom podniku Auto-Praga (pred rokom 1948 pod názvom Letecké závody, n. p. Praha), ktoré boli dodané do Bratislavy v dvoch dodávkach. Karosériu vyrobila firma J. Sodomka (resp. Karosa, n. p.) vo Vysokom Mýte, pri oboch sériách bola špeciálne upravená pre Bratislavu.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Praga NDO
21 – 25
1947
1947
(?) – 1955
5
2.
Praga NDO
9 – 20
1948
1948
1956 – 1958
12
Spolu
1947 – 1948
17
Technické parametre
Dĺžka
10450 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2810 mm
Počet dverí
1 manipulačné pre vodiča + výrez pre nástup a výstup cestujúcich (#21-25)
1 (#9-20)
Celkový počet miest
70 + 1
Pohotovostná hmotnosť
8000 kg (#21-25)
8070 kg (#9-20)
Celková hmotnosť
13600 kg (#21-25)
12435 kg (#9-20)
Motor
Praga NDO Diesel, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora
91,9 kW / 1800 rpm
Objem motora
8850 cm3
Maximálna rýchlosť
55 km/h
Prevodovka
Praga - Wilson, poloautomatická, 5-stupňová s elektropneumatickým zaraďovaním rýchlostí
Na vzhľade autobusov sa podpísal fakt, že tento typ v povojnovej dobe už nebol moderný. Pragy NDO sa totiž vyrábali už v roku 1939. Po druhej svetovej vojne sa Pragy NDO vyrábali hlavne kvôli rýchlej obnove vojnou poznačeného autobusového parku na území Československa. Autobusy mali motor umiestnený vpredu pod kapotou mimo interiéru.
Prvá séria autobusov dodaná do Bratislavy bola odvodená od klasickej linkovej verzie Pragy NDO, ktorá sa používala u ČSD, pričom karoséria bola špeciálne upravená - približne v strede vozidla bol na pravej strane vyrezaný vstupný otvor pre cestujúcich a pridané tu boli aj nástupné schody a madlá. Táto séria mala aj predné jednokrídlové búchacie dvere ako linkové autobusy, ktoré však neslúžili pre cestujúcich. Sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vzadu boli dva rady priečnych sedadiel. Nad sedadlami umiestnili police na batožinu.
Druhá séria už mala na pravej strane jedny štvordielne skladacie dvere umiestnené bližšie k prednej časti. Čalúnené sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vodič bol od priestoru pre cestujúcich oddelený zástenou. Karoséria mala odlišný tvar, vzadu už nebola zaoblená ako pri prvej sérii.
Prevádzka
Prvých 5 autobusov Praga NDO sa do premávky zaradilo 3. decembra 1947. Autobusy z druhej dodávky začali jazdiť v roku 1948. Po ich sprevádzkovaní bolo možné v septembri 1948 zriadiť nové autobusové linky do obcí pripojených k Bratislave. Obnovená bola zároveň aj vnútromestská linka 21.
Vyraďovanie a likvidácia
Pragy NDO boli nahradené v priebehu rokov 1955 - 1958 novými autobusmi Škoda 706 RO. Jeden z vyradených autobusov slúžil závodnému klubu na výlety ešte v 60-tych rokoch.