VozidláAutobusy › Tatra 27/91

Tatra 27/91 v mestskej verzii (#37 - 46)
Tatra 27/91 v zájazdovej verzii (#47 - 48)
Tatra 27/91 po prestavbe na pravostrannú premávku

Úvod

Nástup éry moderných autobusov so sebou v roku 1937 priniesol typ Tatra 27/91. Išlo o Tatru 27 s "avantgardnou" karosériou a naftovým motorom Tatra 91, preto sa tieto autobusy označovali aj ako Tatra 27/91. Moderný vzhľad a dieselový pohon boli najväčšími prínosmi týchto autobusov, ktorých bolo celkovo dodaných 12 kusov. V závode Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici si ich výrobu BEÚS objednal v polovici roka 1936. Náklady na nákup autobusov predstavovali 2 413 023 korún.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Tatra 27/91 37 – 46 1936 1937 1945 – 1950 10
2. Tatra 27/91 47 – 48 1936 1937 1945 – 1950 2
Spolu 1936   12

Technické parametre

Dĺžka 7580 mm
Šírka 2300 mm
Výška 2780 mm
Rázvor 4300 mm
Počet dverí 1 + 2 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 30 + 1 (#37 - 46)
27 + 1 (#47 - 48)
Počet miest na státie 30 (#37 - 46)
0 (#47 - 48)
Celkový počet miest 60 + 1 (#37 - 46)
27 + 1 (#47 - 48)
Pohotovostná hmotnosť 5900 kg
Celková hmotnosť 10780 kg (#37 - 46)
8140 kg (#47 - 48)
Motor Tatra 91, naftový, kvapalinou chladený 6-valec
Výkon motora 60,4 kW / 1800 rpm
Objem motora 4849 cm3
Maximálna rýchlosť 40 km/h (#37 - 46)
60 km/h (#47 - 48)
Prevodovka manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie Bosch
Pneumatiky 38 x 7"

Fotografie

Opis

Tatry 27/91 sa oproti vtedajším autobusom líšili hlavne trambusovou karosériou, takže motor bol už umiestnený v interiéri. V tej dobe to bolo novátorské riešenie, nakoľko ďalšie autobusy s trambusovou karosériou sa v Bratislave objavili až o 12 rokov neskôr. Ďalšou novinkou boli štvordielne skladacie dvere umiestnené na ľavej strane hneď za prednou nápravou. Tatry 27/91 boli posledným typom autobusu dodaným do Bratislavy ešte pre ľavostrannú premávku. Vpredu boli na oboch stranách dvere pre vodiča resp. spolusediaceho. Sedadlá boli vo vozoch #37 - 46 umiestnené pozdĺžne, posledné dva autobusy už mali priečne usporiadanie sedadiel. Vozy #47 a 48 mali na streche aj "záhradku" na batožinu. Vozidlá boli vybavené hydraulickými brzdami ATE Lockheed.

Úpravy

Prvou úpravou bolo mierne predsunutie mriežky chladiča motora, ktorá bola pôvodne zarovno karosérie. Táto zmena pravdepodobne vznikla na zabezpečenie možnosti upevnenia ochranného koženého krytu v zimnom období. Po dvoch rokoch prevádzky museli byť autobusy v roku 1939 kvôli prechodu pravostrannú premávku prestavané, pričom vstup bol premiestnený na pravú stranu. Rekonštrukciu vykonala firma Ringhoffer-Tatra v máji až septembri 1939. Prestavba autobusov vyšla podnik na 121 853 Korún slovenských.

Prevádzka

Autobusy nahradili prvé vozidlá značky Škoda 505, ktoré boli od dodania Tatier 91 postupne v priebehu štyroch rokov vyradené. Prvé 4 vozy (#37 - 40) boli dodané začiatkom mája 1937, prihlásené 3.5.1937 a jazdiť začali 5. mája. Ďalšie autobusy prišli v druhej polovici júna, tieto boli prihlásené a sprevádzkované v rozmedzí od 19. júna do 5. júla 1937.

Tatry 27/91 slúžili počas vojny Slovenskému Červenému krížu (napr. vozy #37, 40 a 44). Podobne ako iné bratislavské autobusy, aj Tatry 91 sa stali obeťou 2. svetovej vojny, kedy sa stratila väčšina týchto vozidiel. Po vojne sa snahy o navrátenie týchto autobusov oplatili a opäť začalo premávať osem Tatier 91. Išlo o vozidlá #37 (nájdený v piešťanských kúpeľoch), 39, 41, 43, 44, 45, 46 a 47.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy #38, 40, 42 a 48 už po vojne v Bratislave nejazdili, ich čísla dostali až autobusy zakúpené v roku 1949 z pražského dopravného podniku (dve Tatry 24 a jeden autobus Deutz).

Zvyšné Tatry 27/91 boli vyradené v roku 1950. Po vyradení boli niektoré autobusy odpredané do iných miest, pretože nových autobusov bolo v tom čase málo a mestská doprava sa zriaďovala v každom väčšom meste. Tri Tatry 27/91 podnik predal do Komárna, kde slúžili v mestskej doprave (zmienka o nich pochádza z roku 1951), pravdepodobne po jednom vozidle dostal v roku 1950 Prešov a Děčín.

Katalóg vozidiel

37 38 39 40 41 42 43 44 45 46

47 48

Legenda a štatistika

37vyradené vozidlo: 12 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.