VozidláAutobusy › Laurin & Klement - Škoda 505

Škoda 505 #11 - 15 (1. séria)
Škoda 505 #57 v pôvodnom stave (2. séria)
Škoda 505 #57 po predĺžení
Škoda 505 #57 v dobe prechodu na pravostrannú premávku
Škoda 505 #57 po prestavbe na pravostrannú premávku

Úvod

Autobusy typu 505 NR boli postavené na podvozku úžitkového automobilu Laurin & Klement 505, ktorý vyrábala firma Laurin & Klement ešte pred zlúčením so Škodovými závodmi. Autobus mal oproti nákladnému vozidlu znížený rám (označenie NR). Prvý autobus Škoda 505 sa v Bratislave objavil už v októbri roku 1927. Tento voz zapožičali Škodovy závody ako náhradu za autobus L&K - Škoda 550 #5, ktorý bol vrátený výrobcovi. Ďalšie autobusy typu 505 NR prišli začiatkom roku 1928, pričom zapožičaný voz bol vrátený výrobcovi, rovnako ako aj zvyšné dva autobusy L&K - Škoda 550. Do konca roka 1929 bolo dodaných spolu 9 kusov autobusov typu 505 NR a v roku 1933 bol zakúpený ešte jeden ojazdený vyhliadkový autobus Škoda 505.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 11 – 15 16.1.1928 – 1.2.1928 1928 1937 5
2. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 16 – 17 1928 1928 1939 – 1940 2
3. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 58 – 59 1929 1929 1939 2
4. Laurin & Klement - Škoda 505 Aerable 60 1929 (?) 1933 1942 1
Spolu 1928 – 1929   10

Technické parametre

Dĺžka 6400 mm (#51 - 59)
7120 mm (#60)
Šírka 2120 mm (#51 - 59)
2490 mm (#60)
Výška 2650 mm (#51 - 59)
2620 mm (#60)
Výška podlahy 700 mm
Počet dverí 1
Celkový počet miest 30 + 1 (#51-59)
32 + 1 (#60)
Pohotovostná hmotnosť 4320 kg (#51-59)
4530 kg (#60)
Celková hmotnosť 6720 kg (#51-59)
7090 kg (#60)
Motor Škoda 505, benzínový, vodou chladený 4-valec
Výkon motora 25,7 kW / 1400 rpm
Objem motora 4710 cm3
Maximálna rýchlosť 35 km/h
Prevodovka manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie Scintilla
Pneumatiky 32 x 6"

Fotografie

Opis

Autobusy mali, podobne ako ostatné vozidlá v tom čase, motor umiestnený vpredu mimo interiéru pod kapotou a poháňané boli zadné kolesá. Vozidlá mali znížený rám, takže ťažisko bolo položené nižšie, čo im zabezpečovalo vyššiu stabilitu v zákrutách.

Karoséria bola drevená, zvonku oplechovaná. Strecha bola proti premokaniu chránená impregnovanou tkaninou. Vozidlá mali červený náter so žltým pásom pod oknami, časť okolo okien bola sivá, neskôr sa zmenila na bielu. Na vetranie interiéru bol na streche vpredu umiestnený náporový vetrák a vzadu výklopný vetrák. Na nastupovanie slúžil jediný neuzatvárateľný vstup úplne vpredu na ľavej strane. V interiéri sa nachádzali drevené sedadlá umiestnené pozdĺžne. Podlaha bola drevená s odnímateľnými poklopmi. Niektoré bočné okná boli sťahovacie, čelné okno pred vodičom bolo výklopné. Autobusy #11 - 15 mali okná v hornej časti rozdelené priečkou, časť nad touto priečkou bola ešte rozdelená na dve polovice. Ďalšie autobusy už mali od dodania okná nedelené. Osvetlenie interiéru bolo riešené stropnými žiarovkovými svietidlami.

Vyhliadkový autobus #60 mal karosériu typu aerable s plátenou sťahovacou strechou a sedadlá osadené priečne. Osvetlenie interiéru bolo riešené svetlami umiestnenými na stĺpikoch medzi oknami. Vozidlo malo jedny zatvárateľné dvere na ľavej strane. Vyfarbenie bolo tmavočervené, medziokenná časť bola modrá.

Úpravy

V rokoch 1933 - 1934 sa pre nedostatok benzínu pokusne prestavali niektoré autobusy (ako prvý voz #51) na lacnejší pohon drevoplynovými generátormi typu Imbert. Generátory boli rovnako ako pri type Praga NO umiestnené na zadnom čele. Bližší popis drevoplynového pohonu sa nachádza pri popise autobusov Praga NO. Z praktických dôvodov bol po niekoľkých rokoch prevádzky vstupný otvor presunutý o jedno okno ďalej, čím sa pre vodiča vytvorilo uzavreté pracovisko.

V polovici 1930-tych rokov bola minimálne u autobusu #57 karoséria predĺžená o jedno okno za účelom zvýšenia kapacity vozidla. Menšími úpravami autobusov bolo dosadenie dvoch rotačných ventilátorov na strechu, pridanie plechovej striešky nad predné čelné okno a presunutie linkového označenia na strechu. Pred prechodom na pravostrannú premávku bol ešte jazdiacim autobusom vstupný otvor premiestnený na pravú stranu.

Prevádzka

Zapožičaný autobus začal jazdiť 3. októbra 1927 a mal štátnu poznávaciu značku (ŠPZ) P.VI-21. Pravdepodobne nedostal evidenčné číslo, pretože po celý čas bol v záznamoch vedený len pod svojou ŠPZ.

Prvých 5 zakúpených autobusov #11 - 15 prišlo začiatkom roka 1928, kedy bol zároveň výrobcovi vrátený zapožičaný autobus. V decembri roku 1928 boli dodané autobusy #16 a 17. Následne došlo k prečíslovaniu vozidiel na #51 - 57, aby sa tak uvoľnili čísla pre ďalšie autobusy Praga NO, ktoré boli číslované od 1 vyššie. Autobus #58 sa do premávky zaradil 2. júla 1929 a voz #59 začal premávať 30. júna 1929.

Vyhliadkový autobus sa do prevádzky zaradil v roku 1933.

Vyraďovanie a likvidácia

Škodovácke autobusy boli vyraďované skôr ako to bolo pri ich "staršom bratovi" z Pragy - v júli roku 1937 sa po dodávke nových autobusov Tatra 27/91 vyradilo prvých päť autobusov (#51 - 55). Benzínové autobusy #57 - 59 boli vyradené v septembri 1939. Autobus #56 s drevoplynovým pohonom vyradili v roku 1940. Vozidlá #56, 57 a 58 boli po vyradení odpredané súkromníkom.

Vyhliadkové vozidlo #60 bolo odhlásené z evidencie vozidiel dňa 12. decembra 1942.

Katalóg vozidiel

51 52 53 54 55

56 57

58 59

60

Legenda a štatistika

51vyradené vozidlo: 10 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
11 51od 1929
12 52od 1929
13 53od 1929
14 54od 1929
15 55od 1929
16 56od 1929
17 57od 1929

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.