VozidláTrolejbusy › Škoda 8 Tr

Škoda 8 Tr 3
Škoda 8 Tr 5
Škoda 8 Tr 12
Škoda 8 Tr 9 pred koncom prevádzky

Úvod

Trolejbusy Škoda 8 Tr vznikli zmenou elektrickej výzbroje a interiéru typu Škoda 7 Tr, na prvý pohľad sa preto od svojho predchodcu veľmi nelíšili. Prvý trolejbus tohto typu vznikol v roku 1955 a sériová výroba prebiehala v rokoch 1956 - 1961 pôvodne v Škode Plzeň (vtedy však pod názvom Závody V. I. Lenina), pričom od konca roku 1960 bola ich výroba presunutá do nového závodu na výrobu trolejbusov v Ostrove nad Ohří. Celkovo sa vyrobilo 742 trolejbusov Škoda 8 Tr a do Bratislavy boli dodávané v rokoch 1957 až 1961.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 8 Tr 3 135 – 137 1957 1957 1971 – 1972 3
2. Škoda 8 Tr 4 138 – 139 1957 1957 1972 2
3. Škoda 8 Tr 5 140 – 147 1958 1958 1967 – 1975* 8
4. Škoda 8 Tr 6 148 – 149 1958 1958 1971 – 1972 2
5. Škoda 8 Tr 7 150 1958 1959 1972 1
6. Škoda 8 Tr 8 151 – 160 1959 1959 1971 – 1974 10
7. Škoda 8 Tr 9 161 – 170 1959 1960 1972 – 1975 10
8. Škoda 8 Tr 9 171 – 185 1960 1960 1971 – 1976 15
9. Škoda 8 Tr 12 186 – 191 1961 1961 1972 – 1976 6
Spolu 1957 – 1961   57
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 10700 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5200 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 19 + 2 (do série 8 Tr 7)
20 + 2 (od série 8 Tr 8)
Počet miest na státie 59
Celkový počet miest 78 + 2
Pohotovostná hmotnosť 9960 kg
Celková hmotnosť 16840 kg
Elektrická výzbroj Škoda, odporová stýkačová
Motor AL 2943 rN, sériový štvorpólový (600 V)
Výkon motora 110 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 110 kW
Maximálna rýchlosť 50 km/h
Pneumatiky 12 x 20"

Fotografie

Opis

Trolejbusy mali samonosnú zváranú karosériu na oceľovom ráme zvonka oplechovanú. Usporiadanie sedadiel v interiéri sa oproti typu 7 Tr 2 zmenilo na priečne, s výnimkou pozdĺžnych dvojsedadiel nad prednou nápravou. Elektrická výzbroj bola nepriama stýkačová. Rezistory pre rozjazd a brzdenie boli umiestnené pod podlahou, čo zvyšovalo poruchovosť tohto komponentu a zhoršovalo izolačný stav trolejbusov. Presunutie rezistorov na strechu po vzore modernizácií prvých sérií trolejbusov Škoda 9 Tr začiatkom 1970-tych rokov sa už nerealizovalo pre začínajúce vyraďovanie týchto trolejbusov.

Troje vstupné štvordielne skladacie dvere v bočnici zabezpečovali plynulú výmenu cestujúcich. Na vetranie vozidla slúžili spúšťacie bočné okná s ochrannými strieškami, vykurovanie v zimných mesiacoch zabezpečovali odporové telesá pod sedadlami. Osvetlenie trolejbusu bolo žiarovkové. Vodič mal polouzavretú kabínku a pri tretích dverách osadili stanovište sprievodcu. Vyfarbenie vozidla bolo štandardné červeno-krémové.

Jednotlivé série sa od seba odlišovali len v niekoľkých detailoch. Prvé trolejbusy z roku 1957 mali ešte elektromechanické výkyvné smerovky a malé obrysové svetlá pod rohovými prednými oknami. Série 8 Tr 4 až 8 Tr 7 už mali elektrické smerovky okrúhleho tvaru na predných rohoch karosérie a zároveň sa obrysové svetlá presunuli na strechu. Ďalšie série dostali na bočnice veľké smerovky tvaru slzičky nad prednú nápravu a obrysové svetlá už taktiež v tvare slzičky sa presunuli na dvierka čelnej masky.

Po sériu 8 Tr 6 sa na bočnice montovali drevené ochranné lišty a uprostred prednej masky sa nachádzal znak Závodov V. I. Lenina, ďalšie série už dostali známy okrídlený šíp podniku Škoda. Zároveň sa mierne upravil tvar okrasných líšt na prednej maske a dvierka masky pre prístup k elektrickej výzbroji boli zväčšené. Rozdiely boli aj vo vyhotovení prístrojovej dosky (dva typy - po sériu 8 Tr 6 a od série 8 Tr 7). V priebehu výroby sa zmenilo aj usporiadanie sedadiel v interiéri.

Úpravy

Pri opravách trolejbusov sa prvým sériám postupne odstraňovali bočné ochranné lišty, obrysové strešné svetlá a malé okrúhle smerovky boli vymieňané za väčšie tvaru slzičky. Postupne boli trolejbusom odstraňované aj ochranné striešky nad spúšťacími oknami.

Po zavedení samoobslužnej prevádzky (nástup do vozidla iba prednými dverami) bolo pri niektorých trolejbusoch pracovisko sprievodcu s pokladňou nahradené sedadlom. Pred zavedením možnosti nástupu do vozidla s predplatnými lístkami aj zadnými dverami v roku 1971 bolo trolejbusom na bočnicu k zadným dverám montované výstražné signalizačné svetlo. Posledné vozidlá, ktoré sa dožili roku 1976, dostali v súvislosti so zavedením nástupu všetkými dverami pri zmene tarifného systému výstražné svetlá aj k ostatným dverám.

Trolejbus #179 bol v roku 1973 vyčlenený ako výcvikový a takto slúžil do roku 1976. Úpravy spočívali iba v doplnení nápisov Cvičné vozidlo na karosériu a pridaní sedadla pre inštruktora.

Prevádzka

Prvé trolejbusy Škoda 8 Tr boli do prevádzky uvedené v marci 1957. Novododávané trolejbusy Škoda 8 Tr postupne z premávky vytlačili prvé moderné bratislavské trolejbusy MAN-Sodomka-Siemens. Pôvodne boli deponované vo vozovni Trnávka. Obsluhovali všetky vtedajšie trolejbusové linky.

Okolo roku 1965 bola približne dvadsiatka trolejbusov Škoda 8 Tr presunutá do vozovne Hroboňova, odkiaľ boli nasadzované výlučne na linku 11 (Vojenská nemocnica - Reduta). Na jar 1971 po zrušení pôvodnej vozovne na Hroboňovej ulici boli opäť tieto vozidlá presunuté do vozovne Trnávka, kde postupne doslúžili.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvé dve vozidlá (#142 a 143) vyradili po nehodách v rokoch 1967 a 1968. Ďalšie vozidlá vyraďovali postupne v rokoch 1971 - 1976 podľa opotrebenia i dodávok nových vozidiel typu Škoda 9 Tr. Ako posledné prevádzkové vozidlá boli v roku 1976 vyradené trolejbusy #183, 187 a školské vozidlo #179. Väčšina trolejbusov Škoda 8 Tr bola po vyradení zošrotovaná priamo v areáli vozovne Trnávka.

Vozidlo #141 vybrali ako zástupcu radu Škoda 8 Tr do vytváranej zbierky vozidiel mestskej dopravy v Technickom múzeu v Brne, kam po oprave putoval koncom februára 1976.

Katalóg vozidiel

135 136 137

138 139

140 141 142 143 144 145 146 147

148 149

150

151 152 153 154 155 156 157 158 159 160

161 162 163 164 165 166 167 168 169 170

171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185

186 187 188 189 190 191

Legenda a štatistika

135vyradené vozidlo: 57 (100 %)
141historické vozidlo: 1 (1,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.