VozidláTrolejbusy › MAN MPE - Sodomka - Siemens

MAN MPE - Sodomka - Siemens
MAN MPE - Sodomka - Siemens + Karosa D 4

Úvod

Bratislavská elektrická účastinárska spoločnosť objednala v roku 1939 na začatie premávky moderných trolejbusov v Bratislave štrnásť vozidiel vo firme M.A.N. Nürnberg. Objednanie trolejbusov súviselo aj s plánovaným vyraďovaním starých autobusov, ktoré mali nahradiť práve nové trolejbusy. Karosériu na nemeckom podvozku MAN MPE vyrobila továreň Sodomka Vysoké Mýto a elektrickú výzbroj dodala filiálka fabriky Siemens - Schuckert v Bratislave. Vozidlá boli dodané v predstihu v roku 1940 ešte pred výstavbou prvej trolejbusovej trate. Denník Slovák 17. novembra 1940 napísal: "V Bratislave je už 14 trolejbusových vozňov. Chybujú však ešte niektoré špeciálne výrobky, ktoré sa namontujú na trať. S určitosťou sa však ráta, že na jar 1941 už troleybusy budú chodiť." Nakoniec sa však do prevádzky s cestujúcimi dostali až koncom júla 1941.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. MAN MPE - Sodomka - Siemens 61 – 74 1940 1941 1955 – 1959 14
Spolu 1940   14

Technické parametre

Dĺžka 9180 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2770 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 4250 mm
Počet dverí 1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 22
42 (maximálne)
Celkový počet miest 50 + 1
70 + 1 (maximálne)
Pohotovostná hmotnosť 7720 kg
Celková hmotnosť 12970 kg
Elektrická výzbroj Siemens, stýkačová
Motor Siemens D 602/c (550 V), štvorpólový, dvojkolektorový so sériovým vinutím, vzduchom chladený
Výkon motora 75 kW / 1280 rpm (max)
55 kW / 1480 rpm (trvalý)
Počet motorov 1
Celkový výkon 75 kW / 1280 rpm (max)
55 kW / 1480 rpm (trvalý)
Maximálna rýchlosť 45 km/h
Pneumatiky 9,75 x 20"

Fotografie

Opis

Vozidlá mali oceľovú karosériu zvnútra obloženou drevom, pričom v pravej bočnici boli jediné štvordielne skladacie dvere pre cestujúcich. Sedadlá výrobca umiestnil pozdĺžne a na zadnom čele priečne. Priestor pre vodiča, do ktorého sa dalo nastúpiť aj cez manipulačné dvere v ľavej bočnici trolejbusu, oddeľovala drevená stena a sklené výplne. Vetranie interiéru zabezpečilo 6 bočných spúšťacích okien. Interiér osvetľovalo 8 žiarovkových svietidiel. Prúd z trolejového vedenia do vozidla prenášali palicové zberače umiestnené nad sebou bez sťahovacích lán, takže manipuláciu so zberačmi vodič vykonával pomocou bambusovej tyče. Na zadnom čele upevnili pod oknom rezervné koleso.

Prevádzka

Prvé skúšobné jazdy trolejbusov sa vykonávali už koncom roku 1940 na krátkej pokusnej trati na Dostojevského rade v blízkosti vozovne.

Pravidelnú premávku začínali tieto vozidlá na prvej trolejbusovej linke „M“ dňa 31. júla 1941 a o krátky čas sa zaradili aj na ďalšie trolejbusové linky „P“ a „H“. Vo všetkých prípadoch išlo o pôvodné autobusové linky. V premávke slúžili do konca 50-tych rokov, krátky čas aj s vlekmi Karosa D 4. Začiatkom 1950-tych rokov prešli vozidlá generálnymi opravami v dielňach dopravného podniku. Zaujímavosťou bol fakt, že sa počas premávky dvere nezatvárali, takže sa z trolejbusov dalo vyskakovať aj za jazdy podobne ako z dvojnápravových električiek.

Podobne ako švajčiarske Oerlikony, aj trolejbusy MAN trpeli v 1950-tych rokoch výrazným nedostatkom náhradných dielov, čo malo negatívny vplyv na ich prevádzkovanie.

Vyraďovanie a likvidácia

Po nehode bolo v roku 1955 vyradené vozidlo #61, zvyšné po prečíslovaní na #122 - 134 vyradili z prevádzky v rokoch 1957 až 1959. V roku 1959 boli vyradené posledné tri trolejbusy tohto typu. V premávke boli nahradené novými trolejbusmi typu Škoda 8 Tr.

Pravdepodobne jedno vozidlo po vyradení z osobnej prevádzky slúžilo do roku 1961 ako pracovné, alebo školské.

Katalóg vozidiel

61 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134

Legenda a štatistika

61vyradené vozidlo: 14 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
62 122od 1957
63 123od 1957
64 124od 1957
65 125od 1957
66 126od 1957
67 127od 1957
1.2.
68 128od 1957
69 129od 1957
70 130od 1957
71 131od 1957
72 132od 1957
73 133od 1957
74 134od 1957

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.