O zakúpení minibusov pre linku, ktorá by obsluhovala oblasť Kalvárie, Horského parku a Slavína charakteristickú úzkymi ulicami, uvažoval dopravný podnik už v roku 1996, kedy testoval minibus typu Ikarus 405. Plánovaná dodávka dvoch minibusov Ikarus 405 sa však nerealizovala. O minibuse pre túto oblasť sa opäť začalo hovoriť v roku 2001, pričom miestni obyvatelia spísali petíciu za zavedenie linky MHD do tejto oblasti. Minibusy sa tu však opäť testovali až v roku 2003. Išlo o dve vozidlá typu Iveco Daily S2000 a MAVE CiBus ENA. Z finančných dôvodov sa nákup minibusov opäť nerealizoval. Finančné prostriedky na nákup minibusov sa našli až v roku 2005 a súťaž na dodávku minibusov vyhrala firma DaimlerChrysler Slovensko, ktorá dodala na jeseň 2005 dva minibusy typu Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI (904.663 KA). Vozidlá vyrobila firma DaimlerChrysler AG, Stuttgart.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI
1900 – 1901
2005
2005
2016 – 2019
2
Spolu
2005
2
Technické parametre
Dĺžka
6590 mm
Šírka
1944 mm
Výška
2610 mm
Rázvor
4025 mm
Počet dverí
1 + 1 manipulačné pre vodiča + 1 manipulačné na zadnom čele
Počet miest na sedenie
10 + 1
Počet miest na státie
14
Celkový počet miest
24 + 1
Pohotovostná hmotnosť
2890 kg
Celková hmotnosť
4600 kg
Motor
Mercedes-Benz OM 612 DE 27 LA (612.981), preplňovaný naftový radový päťvalec s priamym vstrekovaním CDI
Výkon motora
115 kW / 3800 rpm
Objem motora
2685 cm3
Krútiaci moment motora
330 Nm / 1400 - 2400 rpm
Maximálna rýchlosť
90 km/h
Prevodovka
MB W 5 A 380, automatická, 5-stupňová
Nápravy
predná: MB VL 0/8 CE - 1,75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: MB HL 0/01 C - 3,2, tuhá, hnacia
Na podvozku úžitkového vozidla Mercedes-Benz Sprinter postavili karosériu minibusu s nízkou podlahou. Tvar kabíny vodiča je klasický dodávkový so šikmým čelom a samostatnými manipulačnými dverami na ľavej strane. Na zadnom čele sa nachádzajú jedny manipulačné dvere typické pre dodávkové vozidlá. Cestujúcim slúžia na nástup a výstup jedny široké dvojkrídlové elektropneumaticky ovládané výklopné dvere na pravej strane hneď za kabínou. Výklopná plošina pri dverách zabezpečuje pohodlný nástup do vozidla cestujúcim na invalidných vozíkoch. V interiéri umiestnili v troch radoch 10 plastových sedadiel s textilným poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne presklenými zástenami. Vetranie interiéru zabezpečili stropným vetrákom a núteným vetraním s prieduchmi nad bočnými oknami. Vozidlá dodali v bielom nátere.
Úpravy
Do vozidiel bol pred zaradením do premávky nainštalovaný palubný počítač firmy BUSE a označovač lístkov R&G Mielec. Vo februári 2006 boli obe vozidlá vybavené optickým informačným systémom BUSE.
V decembri 2006 dostali minibusy červené pásy na bočnice, ktoré doplnili ich biely náter. V roku 2015 bol minibusom upravený náter predĺžením spodného červeného pásu až po spodok bočnice.
Prevádzka
Minibusy Mercedes-Benz Sprinter sa do premávky zaradili na linke 42 z Valašskej na Kalváriu a na linke 44 na Kramároch dňa 12. decembra 2005 popoludní. Vozidlo #1900 jazdilo na linke 42 až do jej zrušenia, následne od 3.7.2006 začalo jazdiť na novovzniknutej linke 151 od OD Slimák na Lopenícku. V ďalších rokoch sa po zriadení nových minibusových liniek tieto vozidlá zriedkavo objavovali aj na nich, prevažne však naďalej obsluhovali linky 44 a 151.
Po vyradení vozidla #1901 bol na linku 151 nasadený minibus Iveco Daily a od roku 2018 elektrobus SOR EBN 8. Autobus #1900 jazdil na linke 44 až do konca svojej prevádzky v júni 2018.
Vyraďovanie a likvidácia
Ako prvý bol pre zlý technický stav v roku 2016 vyradený minibus #1901. Druhé vozidlo dojazdilo v júni 2018 a následne bolo ponúknuté na predaj. V roku 2019 ho odkúpila michalovská spoločnosť DZS - M.K. TRANS, ktorá ho neskôr zaradila na linky MHD v Michalovciach.