VozidláRegionálne autobusy › SOR CN 12.3

SOR CN 12.3
SOR CN 12.3 s propagáciou jednoduchšieho cestovania

Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) prímestské autobusy SOR CN 12.3 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako najdlhšiu sériovo vyrábanú verziu modelového radu CN v rokoch 2014 až 2022. O tento predĺžený autobus prejavili záujem najmä dopravcovia v Českej republike.

Ekonomické autobusy SOR CN 12.3 zaradila do svojho vozidlového parku aj bratislavská spoločnosť Arriva Mobility Solutions, ktorá v roku 2021 získala 10-ročný kontrakt na prevázkovanie regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 12.3 8551 – 8650 2021 2021 100
Spolu 2021   100

Technické parametre

Dĺžka 12290 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 325 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 6680 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 35
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10140 kg
Celková hmotnosť 16500 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6d, naftový šesťvalec
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1010BO, manuálna, 6-stupňová, retardér Voith 123+
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 55 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Dana Pei 4100, hnacia, tuhá, jednostupňová
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Eberspächer AC 520 III
Chladiaci výkon klimatizácie 24 kW + 6 kW frontbox

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Vozidlo zasklili zatmavenými determálnymi sklami. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a manuálnou výklopnou plošinou MAVE MA PS 03 pri druhých dverách, oproti ktorým vyčlenili priestor pre invalidný vozík a detský kočík. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné "prímestské" čalúnené sedadlá SOR SLV 850 s textilným čalúnením sedacej časti v červenej a modrej farbe a kobercovým poťahom na zadnej strane a so sklopnou lakťovou opierkou na strane stredovej uličky. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Bočné okná a zadné okno vybavili záclonkami. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom ISRI. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú na prednom transparente.

Na osvetlenie interiéru použili stropné osvetľovacie pásy s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer AC 520 III s možnosťou chladenia aj vykurovania so samostatne ovládateľným frontboxom pre pracovisko vodiča. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy BUSE s LED transparentami s možnosťou farebného označenia linky a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom Transdata Vesna. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach a na prídržných tyčiach. Vozidlá dodali v červenom laku s čiernou okennou časťou a bielym reflexným pásikom v spodnej časti bočníc.

Prevádzka

Prvá časť vozidiel (#8551 - 8636) bola do prevádzky na linkách IDS BK uvedená od 15. novembra 2021. Zvyšných 14 vozidiel sa do premávky zaradilo začiatkom decembra 2021.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.