Primátor plní aj neplní predvolebné sľuby

V decembri tohto roku ubehnú dva roky od komunálnych volieb, v ktorých bol znovuzvolený súčasný primátor Bratislavy. Pozreli sme sa na to, ako plní sľuby zo svojho predvolebného programu.

1. Budeme pokračovať v modernizácii vozového parku MHD nákupom nových nízkopodlažných električiek, autobusov a trolejbusov

V oblasti autobusovej dopravy pribudlo od volieb 18 low-entry autobusov SOR BN 9.5, ktoré nahradili 12-metrové autobusy Karosa B 732. Kapacita sa na takýchto spojoch znížila o 17 cestujúcich, čo napríklad na linke 37 v pracovný deň znamená oslabenie kapacity o viac ako 1000 ľudí. Prínos komfortnejších vozidiel je teda otázny, pokiaľ sa v nich ľudia tlačia viac ako doteraz. Navyše je nutné poznamenať, že tento nákup bol zrealizovaný na úkor nákupu ďalších 6 ks trolejbusov (Škoda 25 Tr) s pomocným agregátom pre trať na Dlhé diely.

Pozitívne možno hodnotiť prenajatie 13 kĺbových autobusov radu Karosa B 900 od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (DPMBB), ktoré pomohli zvýšiť kapacitu na linkách, kde pre nedostatok vozidiel nebolo možné vypravovať kĺbové vozidlá. Od DPMBB bol taktiež zakúpený morálne zastaraný kĺbový Tambus, ktorý vypomáha do času, kým nebudú zakúpené nové kĺbové autobusy.

Prezentovaná bola koncepcia obnovy vozového parku, podľa ktorej sa ráta s kúpou 60 midibusov (ktoré opäť nie sú plnohodnotnou náhradou štandardných 12-metrových „sólo“ autobusov) a 240 nových kĺbových autobusov, pričom ďalších 17 starších vozidiel sa zrekonštruuje. Tender na nové kĺbové vozidla už bol vyhlásený, prvé vozidlá majú podľa najnovších informácií doraziť v roku 2009. V súčasnosti sa rekonštruujú Karosy B 741 na plynový pohon, prvých 7 je už v premávke. Taktiež boli zakúpené 3 vozidlá Iveco Daily Way na nové minibusové linky (napr. na Dlhé diely či Slavín). Pre úplnosť je potrebné dodať, že bol vyhlásený aj tender na prenájom 20-30 sólo autobusov, ktorý vyhrala firma TEDOM.

V elektrickej trakcii nebolo od volieb zakúpené ani jedno nízkopodlažné vozidlo, pokračovalo sa v rekonštrukciách električiek, pričom do Bratislavy prišli tri nové vysokopodlažné vozidlá K2S. Podľa už spomínanej koncepcie obnovy vozidlového parku by sa okrem pokračovania v rekonštrukciách malo do premávky zaradiť 16 nových nízkopodlažných električiek do roku 2011. V oblasti trolejbusov by do uvedeného roku malo pribudnúť 24 kĺbových vozidiel a zrekonštruované by mali byť 4 sólo trolejbusy. Doteraz však nebol vyhlásený ani tender na nové električky ani tender na nové trolejbusy. V prípade trolejbusov sa najväčšie úpravy týkali náhrad niektorých starých vozidiel Škoda 14 Tr za nové rovnakého typu, takže podobne ako v prípade nových električiek K2S ide v čase vzniku už o morálne zastaralé vozidlá, nakoľko nespĺňajú ani podmienku čiastočnej nízkopodlažnosti.

2. Vybudujeme nosný systém MHD na báze koľajovej dopravy v úseku Janíkov dvor (Petržalka – Južné mesto) – Šafárikovo námestie a okamžite ho zapojíme do existujúcej siete liniek MHD

Napriek tomu, že pôvodným termínom otvorenia trate do Janíkovho dvora bol rok 2009 (t. j. tri roky od volieb), dodnes nie je známe ani len definitívne riešenie Starého mostu. Podľa súčasných plánov by sa električka mala vzájomne dopĺňať so systémom omnoho drahšieho mestského vlaku (ten má premávať najskôr v roku 2015 a má byť financovaný ŽSR a prostriedkami z EÚ) a Starý most má zdieľať aj s automobilovou dopravou, čo je v rozpore s pôvodnými plánmi mesta. Do celého procesu navyše vstúpili požiadavky Slovenského vodohospodárskeho podniku na zmenu parametrov most a návrh na zapísanie súčasného mosta do zoznamu kultúrnych pamiatok. Dnes sa trať plánuje otvoriť v roku 2011 (opäť o tri roky), a to dočasne len po Námestie hraničiarov. Medializovaná bola tiež myšlienka projekt električky do Petržalky pozastaviť a financie využiť na nákup nových, nízkopodlažných električiek.

3. Vybudujeme ďalšie trolejbusové trate (Patrónka, Zóna Pribinova ulica).

Za prvú polovicu funkčného obdobia sa vybudovalo len obratisko na Molecovej, ktoré napriek kritike nebolo vybudované už v čase stavby trate na Dlhých dielov. Ostatné trate sú zatiaľ len „na papieri“ bez jasných termínov realizácií a financovania. Podľa najnovších v novej Zóne Pribinova trolejbus tak skoro jazdiť nebude – počíta sa s ním až v inej etape. Pritom práve v súčasnosti prebieha celková úprava zóny, pričom na uliciach boli napriek predvolebným sľubom umiestnené stožiare, ktoré sú nevhodné na zavesenie trolejového vedenia.

4. Postavíme novú modernú vozovňu DPB v Petržalke pre min. 150 autobusov.

Sľub bol čiastočne splnený - vozovňa bola postavená, avšak pre nižší počet autobusov. Vzhľadom na dostatok nevyužitých priestorov sa však pripravuje jej ďalšie rozšírenie.

5. Zachováme sociálne zľavy v MHD pre žiakov, študentov a dôchodcov aj v rozsahu bezplatnej dopravy (nad 70 rokov a ZŤP).

Splnené len čiastočne – zľavy sa síce neredukovali, na linkách nočnej dopravy však bola úplne zrušená bezplatná doprava. Predseda predstavenstva DPB, a. s. Branislav Zahradník v online rozhovore na Aktualne.sk avizoval zmenu tohto stavu v súvislosti s novou tarifou od januára 2009.

6. Udržíme ekonomicky prijateľné cestovné MHD s ďalšou podporou výhodnosti predovšetkým pre predplatiteľov a obyvateľov Bratislavy s trvalým bydliskom na území hlavného mesta SR

Sľub bol splnený, aj po zmenách v cenách od januára 2009 bude cestovanie MHD výhodné, pričom najvýhodnejšie bude pre tých cestujúcich, ktorí využijú predplatné cestovné lístky (električenky). Jedná sa o pravidelných cestujúcich, z ktorých prevažná časť sú práve Bratislavčania. V budúcnosti sa uvažuje s výhodami pre obyvateľov na báze mestskej karty.

7. Rozšírime počet a miesta viactarifných predajných automatov a automatov na dobíjanie čipových kariet MHD

Celkový počet automatov sa od volieb výrazne nezvýšil, naopak v súvislosti s prijatím Eura by malo dôjsť k jeho zníženiu, nakoľko doslúžia staršie typy. Automaty na dobíjanie čipových kariet absentujú úplne a rovnako aj automaty akceptujúce bankovky a čipové karty. Zmena k lepšiemu by mala nastať až v roku 2009.

8. Zvýšime kultúru cestovania v prostriedkoch MHD (ozvučenie, informácie v cudzích jazykoch, pásy pre nevidomých a slabopočujúcich spoluobčanov, informačné obrazovky).

Je pravdou, že sa pokračovalo v inštalovaní informačných systémov do vozidiel MHD, avšak v modernizovaných autobusoch Karosa bez akustických hlásičov zastávok. Informačný systém sa pre nevidomých vôbec nevyužíva, hoci technická základňa to už umožňuje iba s minimálnymi zásahmi.

9. Dobudujeme kryté prístrešky na všetkých zastávkach MHD, vrátane okrajových mestských častí

Na mnohých zastávkach naozaj prístrešky pribudli, avšak až 89% cestujúcich si myslí, že prístrešky sú malé a za dažďa sa pod ne nezmestia (zdroj: prieskum imhd.sk 14. – 21.10.2008 na vzorke 1424 respondentov).

10. Zvýšime kultúru cestovania vybudovaním novej umyvárne pre čistenie vozidiel MHD

Nová umyváreň bola postavená ako súčasť novej vozovne Petržalka. Vnútropodnikové opatrenia navyše zvýšili motiváciu vodičov čistiť interiér vozidiel.

11. Zabezpečíme lepšie spojenie s letiskom, železničnou stanicou a hlavnou autobusovou stanicou podporou budovania IDS – integrovaného dopravného systému. Budeme spolupracovať na budovaní integrovaného dopravného systému IDS na báze jedného cestovného dokladu a efektívneho prepojenia dopravných spojení železničnej, prímestskej autobusovej dopravy a MHD.

Linka 61 spájajúca letisko s Bratislavou je napriek sľubom naďalej preplňovaná, interval spojov sa nezlepšil. Od decembra 2008 bude na letisko mala jazdiť aj presmerovaná linka 96, tá však všetky súčasné nedostatky v obsluhe nevyrieši, napríklad nezabezpečí priame spojenie s Autobusovou stanicou a ani výraznejšie neodbremení linku 61.

Počas prvých 15 mesiacov funkčného obdobia prípravy na zavedenie Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) značne pokročili – bola vypracovaná rozsiahla koncepcia BID, plán dopravnej obslužnosti územia, návrh tarify, cien cestovných lístkov, prepravných podmienok i metodika delenia tržieb medzi dopravcami. Aj kvôli personálnym zmenám v BID, s. r. o. v roku 2008 však došlo k pribrzdeniu celého procesu a len na septembrovom zasadnutí Mestského zastupiteľstva boli schválené materiály BID predložené už v apríli 2008. Všetky doterajšie termíny spustenia plnohodnotnej integrovanej dopravy boli nesplnené.

12. Budeme ďalej pokračovať v modernizácii električkových a trolejbusových tratí s cieľom zvýšenia traťovej rýchlosti, poklesu hluku a vibrácií.

V roku 2007 sa zrealizovala rekonštrukcia električkovej trate na Vazovovej ulici, ktorá však trvala až neprimerane dlho – 180 m sa rekonštruovalo približne mesiac. Podobne pomaly sa rekonštruovala aj trať v úseku ŽST Vinohrady – Vozovňa Krasňany. Personálne zmeny v Rezorte technickej infraštruktúry DPB, a. s. ako aj podstatne rýchlejšie napredovanie prác počas tohtoročných rekonštrukcií električkových tratí však naznačujú zlepšenie v rýchlosti prác. V roku 2008 bola najvýznamnejšou rekonštrukcia električkovej trate v úseku Trnavské mýto – Mraziarenská. Okrem týchto dvoch rekonštrukcií sa uskutočnilo niekoľko menších opráv električkových a trolejbusových tratí, podľa medializovaných informácií by sa v blízkej dobe mal zrekonštruovať aj tunel, hoci termín začatia prác sa neustále posúva.

13. Dokončíme projekt dynamického riadenia dôležitých križovatiek s preferenciou MHD s cieľom skrátiť cestovné časy

Výsledkom medializovanej „druhej etapy preferencie električiek“ v Karlovej Vsi je, že oproti stavu pred preferenciou sa jazdná doba električiek predĺžila. Napriek sľubom doteraz nedošlo k zlepšeniu situácie, práve naopak, opäť sprevádzkovaný bol prejazd cez električkovú trať pri Botanickej záhrade a spustená boli nové semafory na križovatke Karloveskej a Kuklovskej ulice, ktoré samotné spôsobujú niekoľkominútové zdržania električiek.

Jedným z mála pozitívnych krokov bolo zabezpečenie preferencie trolejbusov na nových semaforoch pri Cintoríne Ružinov, technická realizácia tohto kroku však absolútne nesleduje trendy v oblasti automatizácie.

Po zohľadnení celkového stavu preferencie MHD na križovatkách možno povedať, že projekt skutočnej preferencie nielenže nebol dokončený, ale sa reálne v praxi ani nezačal uplatňovať a prinášať výsledky.

Medzi problematiku preferencie MHD a skracovania jazdných časov patrí aj budovanie vyhradených jazdných pruhov pre MHD. Tu vo všeobecnosti platí nevôľa budovať BUS-pruhy na miestach, kde by nimi bola obmedzená individuálna automobilová doprava, pričom situácii nepomáha ani negatívny postoj Krajského dopravného inšpektorátu voči niektorým návrhom preferencie MHD a taktiež ani slabá kontrola dodržiavania zákazu zastavenia a parkovania v BUS pruhoch zo strany mestskej i štátnej polície.

14. Budeme pracovať na odmonopolizovaní verejnej dopravy na území hlavného mesta SR Bratislavy hľadaním strategického partnerstva verejného a súkromného sektora s možným vytvorením novej dopravnej spoločnosti na obsluhu vybranej časti územia Bratislavy s podmienkou dlhodobého vzťahu, obnovy vozového parku, kontroly hospodárenia a cenotvorby.

Mesto sa naopak zaviazalo, že počas splácania úveru na nové vozidlá zostane 100%-ným vlastníkom podniku, nezmení prevádzkovateľa MHD a bude mu poskytovať dotáciu na realizáciu výkonov vo verejnom záujme. Tieto záväzky sú jednou z podmienok niektorých bánk na poskytnutie úveru na nové vozidlá. DPB si však začal od súkromnej firmy prenajímať záložné vozidlá. Zadávateľom zákazky však nie je mesto, ale samotný monopolný DPB. Odmonopolizovaniu neprospieva ani odďaľovanie zavedenia integrovanej dopravy.

15. Budeme iniciovať legislatívu na presadenie obnovy vozového parku a infraštruktúry MHD v rámci Národného strategického referenčného rámca 2007-2013 s možným spolufinancovaním z prostriedkov EÚ.

Momentálne nie je možné čerpanie eurofondov na obnovu vozového parku, môžu sa však prostredníctvom nich financovať iné aktivity na podporu verejnej dopravy.

16. Stabilizujeme linkovanie MHD so zahusťovaním intervalov, aby sme uspokojili reálne potreby cestujúcich, na základe výsledkov dopravných prieskumov a následným rozširovaním obsluhy nových území v doplnkovej forme (spolupráca železničnej, prímestskej a MHD, resp. cezhraničné financovanie Rakúsko, Maďarsko, Slovensko).

Intervaly sa v niekoľkých prípadoch skutočne zlepšili, daňou však bolo ich zhoršenie na väčšom počte liniek. Do stabilizovaného linkového vedenia pribudla obsluha starej Petržalky (linka 180), letná obsluha Areálu vodných športov Čunovo (linka 199) ako i linka 901 do Wolfsthalu, ktorej financovanie zostáva vzhľadom na nízky počet cestujúcich stále otázne – linku nefinancuje rakúska strana. Nové linky do nových oblastí pribudnú aj v súvislosti s kúpou minibusov Iveco Daily Way.

17. Budeme naďalej zvyšovať profesionalitu a zdokonaľovať prístup vodičov k cestujúcim; pomôžeme stabilizácii vodičov MHD výstavbou nájomných (služobných) bytov a pokračujúcim sociálnym programom na zlepšovanie pracovných podmienok zamestnancov DPB.

Zvýšiť stav vodičov sa podarilo vďaka sociálnemu programu. Napriek tomu však aj v priebehu roka 2008 boli niektoré spoje pre nedostatok vodičov nevypravované.

18. Postupne predĺžime odchody posledných večerných spojov a zhustíme interval (frekvenciu) nočných spojov.

Nočná doprava bola naozaj zhustená, avšak následne bola zavedená bola nová tarifa s dvojnásobným cestovným a platením aj pre držiteľov predplatných lístkov (električeniek). Posledné večerné spoje pridané neboli, naopak, niektoré boli transformované na nočné spoje, čím výrazne zdraželi.

Zhrnutie a hodnotenie
1. Modernizácia a obnova vozidlového parku 0
2. Nosný systém pre Petržalku - -
3. Nové trolejbusové trate - -
4. Nová vozovňa v Petržalke + +
5. Zachovanie sociálnych zliav + +
6. Ekonomicky prijateľné cestovné + + +
7. Rozšírenie počtu predajných automatov - - -
8. Zvýšenie kultúry cestovania 0
9. Dobudovanie prístreškov na zastávkach + +
10. Čistota vozidiel + +
11. Lepšie spojenie s letiskom, podpora IDS -
12. Modernizácia električkových a trolejbusových tratí +
13. Dynamická preferencia MHD - - -
14. Odmonopolizovanie MHD - - -
15. Obnova vozidlového parku cez prostriedky EÚ 0
16. Stabilizovanie liniek, zlepšovanie intervalov, rozširovanie obsluhy -
17. Zlepšovanie prístupu k cestujúcim, stabilizácia vodičov -
18. Zlepšenie nočnej dopravy 0
Celkové hodnotenie 0
* Hodnotenie závisí od miery naplnenia predvolebného sľubu: znamienko – znamená neplnenie, znamienko + plnenie, 0 čiastočné plnenie i neplnenie sľubu

Z prehľadu je možné vidieť, že mnohé sľuby sa darí aspoň čiastočne plniť, iné nie. Pomer sľúbeného a splneného ku nesplnenému je približne 1:1. Nie všetky sľuby však môže primátor ovplyvniť. Do ďalších volieb zostáva ešte polovica funkčného obdobia na to, aby A. Ďurkovský voličom dokázal, že jeho sľuby boli myslené vážne. V prípade niektorých (napr. električka do Petržalky) to však už pravdepodobne nestihne.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.