Prvé bratislavské elektrobusy už potrebujú nové akumulátory

Dopravný podnik plánuje nákup nových trakčných batérií pre niektoré elektrobusy.

Dopravný podnik Bratislava obstaráva nové trakčné batérie pre svoje elektrobusy značky SOR, ktoré prevádzkuje od začiatku roka 2018. Elektrobusy typov SOR NS 12 Electric a SOR EBN 8 sú vybavené trakčnými batériami od firmy EVC, ktorých životnosť bola stanovená na 5 rokov, resp. minimálne 2000 nabíjacích cyklov. Po 7 rokoch od zaradenia vozidiel do premávky sú stále v prevádzke s pôvodnými batériami oba malé elektrobusy a 10 zo 16 veľkých elektrobusov. Zo zvyšných šiestich sú 4 mimo prevádzky už viac než rok. Po výmene batérií sa budú môcť opäť zaradiť do premávky.

Aktuálne DPB plánuje nakúpiť 5 sád trakčných batérií pre elektrobusy SOR NS 12 Electric (typ EVC 2000 NMC 18650, kapacita 364 Ah/242 kWh) a 2 sady pre elektrobusy SOR EBN 8 (typ EVC 300 Ah LiFeYPO4, kapacita 300 Ah/172 kWh). Skutočný počet zakúpených batérií bude závisieť od finančných možností dopravného podniku. Rámcová zmluva bude na 2 roky.

Predpokladaná cena jednej sady batérií (vrátane montáže, oživenia, záručného servisu a likvidácie starých akumulátorov) je 69 164 € bez DPH (NS 12 Electric), resp. 68 569 € (EBN 8), spolu 482 958 € bez DPH. DPB požaduje na nové batérie záruku 3 roky alebo 2000 nabíjacích cyklov pri zostatkovej energii minimálne 80 % z nominálnej hodnoty.

Opätovné sprevádzkovanie elektrických autobusov aktuálne vyjde niekoľkonásobne drahšie, ako v prípade autobusov s dieselovými motormi, pri ktorých má DPB akutálne vysúťažené generálne opravy naftových motorov v cene od 8500 € (Iveco Tector Euro 6) do 14 948 € (Mercedes-Benz OM 457) bez DPH.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #36:
nuz mne na japoncovi menili brzdy po nejakych 6xxxx km a dost sa tomu divili ze uz su zodrate, len ono to je tak ked to ma velky podiel jazd okolo komina kde sa ide polovica z kopca kde musis brzdit aj pri zaradenej dvojke..... (a druha polovica zas do kopca 😃 )
Reakcia na: jozin #26:
Tak mne brzdové obloženie menili len raz, a to mám 146000 km. Brzdí stále dobre. Ale je to Japonec, môj druhý, auto inej značky už nekúpim.
Reakcia na: upravovač fotiek #33:
A si si isty, ze to bolo naozaj "samocistenie" a nie naopak prejav nejakeho technickeho problemu?
Reakcia na: S499.1023 #31:
Keď som prvý raz išiel ID.3, neuvedomil som si že sú bubnové a iba o chlp som neťukol na semaforoch auto predomnou hoci som skoro pretlačil pedál cez podlahu. 😬
Reakcia na: jozin #29:
Na rozdiel od teba mám tým prdítkom najazdených takmer stotisíc kilometrov, tak viem čo píšem. To auto si občas platničky čistí samo, je to aj počuť.
Reakcia na: 6503 #30:
NS12 diesel: 11100 kg
NS12 electric: 12350 kg
TNS12: 12550 kg

VW up!: 929 až 997 (podľa výbavy)
VW e-up!: 1139 kg (model 2014), 1229 kg (model 2019)

Percentuálne je väčší rozdiel pri aute než autobuse. Hybridný trolejbus je najťažší, takže najviac "žerie" brzdové obloženie?
Reakcia na: 6503 #30:
Preto sa aj pomerne veľké BEV robia s bubnovými brzdami, že to stačí? A ako vedľajší efekt nezahrdzavejú.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
1) u e-upu je to preto, lebo ten vahovy rozdiel spalovaku a EV je zanedbatelny. U ID3/4 a Golfu to uz bude vacsi rozdiel.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
1) argumentovat prditkom e-up je dost odveci ...
2) na to, aby brzdy nehrdzavali, ich treba normalne pouzivat aj pocas beznej prevadzky. Obcasne intenzivnejsie brzdenie (napr. pri krizovej situacii) nestaci.
Reakcia na: jozin #26:
1) Nie je pravda, e-up má identické mechanické brzdy ako "spaľovák" up.
2) Na to, aby nezahrdaveli, stačí dobrzďovanie do nuly (dynamicky brzdí do 3 km/h), prípadne intenzívne brzdenie, kedy rekuperácia nestačí poberať výkonovo.

Pneumatiky: DPB určite vie, koľko km vydržia na NS12 elektro a koľko na NS12 diesel. Bolo by zaujímavé zistiť aký je rozdiel.
Reakcia na: jozin #26:
Ale elektrobusy (ako aj všetky podobné vozidlá na el. pohon) tiež brzdia z veľkej časti rekuperáciou, preto brzdy opotrebúvajú menej
Reakcia na: upravovač fotiek #11:
k tym brzdam - ked je hmotnost elektro vacsia ako diesel, tak je logicke, ze brzdy na elektro sa minaju viac. Alebo musia byt odolnejsie, teda drahsie. A to iste plati aj o pneumatikach - na elektre musia uniest vyssiu hmotnost, takze sa viac opotrebuvaju.

A co sa tyka brzd na tvojom aute, tak to je iny pripad. Ak auto brzdi elektrodynamicky/rekuperaciou, tak ano, brzdy sa opotrebuvaju menej.
Ale
1) tym, ze tiez musia byt dimenzovane na vyssiu hmotnost auta, tak su pochopitelne drahsie
2) aj ked sa brzdy opotrebuvaju menej, tak urcite ti nevydrzia az do konca zivotnosti auta. Prave ich menej caste vyuzivanie sposobuje, ze zacnu rychlo hrdzaviet a "zahnivat". Takze aj ked budes mat napr. po 100 000 km brzdy vizualne ako nove, tak ich brzdny ucinok moze byt uz nedostatocny. Mozno budes prekvapeny na prvej STK 🙂
Reakcia na: kvorka #24:
Ani jedna z krajín neuzavrela všetky z 35 prístupových kapitol. Albánsko ešte neuzavrelo žiadnu a Čierna Hora uzavrela tri (z Balkánu je k EÚ najbližšie). Macedónsko je najmenej úspešný príbeh, lebo sú kandidátskou krajinou už od roku 2004 a ak sa nemýlim, neuzavreli doteraz nič. Srbsko má otvorených 22 kapitol, ale žiadnu uzatvorenú, tu je ale otázka politická vôla.

V počítačovej terminológii by progress bar by vyzeral takto:
🇲🇪 🟩⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ 8 %
🇦🇱 ⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ initializing...
🇲🇰 ⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ initializing...
🇷🇸 ⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ initializing...
Reakcia na: Petto #21:
Albánsko tam už malo byť, ak tam niekto volá bordel na kolečkach zvaný Ukrajina. Je v NATO, splnilo kritériá, ale ostalo to stáť
Reakcia na: Majo #22:
Trolejbus suhlasim. Len potrebuje tiez dalsia naklady v podobe trolej.vedenia co tiez nie je zabadbatelne.
Reakcia na: Petto #2:
Porovnávať cenu naftového motora autobusu s cenou akumulátorov elektrobusu je porovnávanie hrušiek s jablkami. Aj elektrobus má motor, ktorý sa môže pokaziť, rovnako ako pri naftovom autobuse. Výmena motora je v oboch prípadoch krajné riešenie, ku ktorému nedochádza často. Akumulátory sú niečo navyše. Aj pri naftových autobusoch sú náklady, ktoré nie sú pri elektrobusoch, ale ceny nových akumulátorov zrejme ani zďaleka nedosiahnu. Z porovnania naftový autobus vs. elektrobus vychádza najlepšie trolejbus. 🙂
Reakcia na: 6503 #20:
Ukrajinu este nie. Ta kym vojde do EU to je este na dlho,hoc peniazky tam uz chodia hoc na ine ciele. A aj tym Balkanom som si nie tiez isty. Najblizsie do EU ma asi Albansko a Cierna Hora co su male statiky, ktore tak nebudu cucat EU rozpocty.
Reakcia na: Petto #19:
Ved pomaly to uz aj nam skonci a zaradime sa k tym krajinam, ktore budu financovat zas podporu novym krajinam. Balkan, Ukrajina...
Reakcia na: andy27 #18:
No ovela viac zapadne staty ako my. A ti maju z toho tak ...
Reakcia na: MatejBA #15:
Na tie dotácie sa skladáme všetci.