Na električkovej trati v Petržalke sa začalo s montážou trolejového vedenia

Prvá skúšobná jazda električky do Janíkovho dvora sa blíži.

V pondelok 9. decembra 2024 sa na stavbe električkovej trate v Petržalke začalo s montážou trolejového vedenia na predpripravené stožiare s výložníkmi a prevesmi. Ako prvé boli natiahnuté trolejové vodiče v úseku od zastávky Gessayova po úroveň Kauflandu. Montáž trolejového vedenia realizuje spoločnosť ELZA Bratislava. Na koľajniciach môžeme vidieť okrem montážnych vozidiel tejto firmy aj vozidlá poľskej firmy BDF System a bratislavského dopravného podniku.

Zároveň sa začalo aj s ukladaním koľajníc na električkovom moste ponad Chorvátske rameno pri petržalskom kostole, kde ešte počas víkendu prebiehalo tuhnutie betónu pod špeciálnym stanom. Ide o posledný úsek novej trate, kde koľajnice týždeň pred plánovaným dokončením električkovej dráhy ešte chýbali (nepočítajúc depo v Janíkovom dvore, ktoré bude dokončené neskôr).

Zmluvným termínom, do ktorého má zhotoviteľ poskytnúť mestu dokumentáciu potrebnú pre účely konania o vydaní povolenia na predčasné užívanie električkovej dráhy, je 15. december 2024. Súčasťou tejto dokumentácie aj technicko-bezpečnostná skúška električkovej dráhy. Vedenie mesta však aktuálne spomína termín vykonania skúšobnej jazdy "do Vianoc", čo je o 9 dní naviac. V prípade, ak by zhotoviteľ nestihol termín uvedený v dodatku k zmluve, bude musieť mestu zaplatiť jednorazovú pokutu 100-tisíc € (pri oneskorení do 28 dní, inak dvojnásobok). Za záväzok splniť tento termín mal zhotoviteľ dostať mimoriadnu zálohovú platbu 10 miliónov € na potrebnú mobilizáciu stavebných kapacít.

Na to aby mohla byť električková trať uvedená do prevádzky, bude ešte potrebné v nasledujúcich mesiacoch vykonať množstvo dokončovacích prác. Mesto odhaduje, že električky by mohli cestujúcich začať voziť v priebehu jari 2025. Kompletné ukončenie celého projektu, ktorého súčasťou je aj nový cestný most na Kutlíkovej ulici, je plánované do polovice augusta 2025.

Na záver pripomeňme, že 15. december bol významným termínom aj pred deviatimi rokmi, kedy bolo potrebné dokončiť a vyfakturovať práce na prvej časti Petržalskej električky v úseku od Štúrovej po Jungmannovu, aby mohli byť preplatené z eurofondov. Dielo bolo síce oficiálne odovzdané v stanovenom termíne, ale dokončovacie práce pokračovali aj po ňom. Prvá električka prišla skúšobne do Petržalky 16. februára 2016 a premávka električiek s cestujúcimi bola spustená po ukončení kolaudácie stavby 8. júla 2016.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Otázkou je, či si vôbec účtuje niečo. Lebo čo som čítal komentáre na FB ( beriem s rezervou), tak dosť ľudí sa na to pýtalo a odpovede sa nedočkali. A dopravný podnik nikde nebol spomínaný ako dodávať techniky a ľudí.
Reakcia na: draxter #9:
Mesto tlačilo na zhotoviteľa D4R7 cez NDS, lebo meškanie negatívne ovplyvňuje jeho dopravnú situáciu. Čo tam po tom, že priemerná doba čakania na vyjadrenie mesta na rôzne stupne stavebných povolení prekročila 1 rok a 3 mesiace (vyjadrenie majú dať do 30 dní, a je jedno, či kladné, záporné, alebo požiadať o doplnenie, odpoveď máš mať do 30 dní). Dokonca v okolí Rači sa to naťahovalo na viac ako 2 roky. Ale keď to stavia mesto ako investor, zrazu 1,5 ročné meškanie problém nie je. 2/3 ciest bola uzavretá o pol roka dlhšie ako mala byť. Za celý čas výstavby sa nedodržal ani 1 termín, dokonca ani tie nové upravené.

Napríklad združená zastávka na Farského sa začala robiť 6. augusta a hotová mala byť za 1,5 mesiaca, teda okolo 20. septembra. Je 13.12. a stále nie je hotová. Križovanie na Romanovej pri Kauflande sa malo robiť na 2 etapy od 1.3.2024 do 15.5. ako prvá etapa, druhá etapa 16.5. do 31.7. Prvú etapu dokončili niekedy okolo 10.8. druhá etapa ešte do dnešného dňa nie je hotová, stále sú tam blokované pruhy. A takto sa dá ísť ďalej.
Reakcia na: bobitwo #8:
To vážne lobovali za taketo pokuty?
Reakcia na: Viko #7:
Peniaze na to idú aj z mojich daní. Navyše nevidím dôvod, prečo mám znášať stavbu o 2 roky dlhšie, ako bolo povedané (nechci vedieť koľko prachu nájdem doma po týždni, tiež to nie je zrovna zdravé), večné obchádzky a upozornenia. Keď mesto bolo schopné lobovať za pokuty pre D4R7 za nedodržanie termínov, hoc aj o deň, tak nech to aplikuje aj tu. Navyše mám dosť pochybnosti o kvalite, keďže mesto tam minimálne 2 roky počas výstavby nemalo vlastný stavebný dozor.
Reakcia na: bobitwo #6:
Akokeby si s tou zmluvou už stokrát nevytreli pozadie.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Podľa zmluvy meracia, či kontrolná električka, alebo ako sa to tituluje má prejsť celou traťou ešte pred 15. decembrom, všetko má byť otestované, či spĺňa podmienky a všetky parametre sedia, aby 15. decembra mohol začať proces kolaudácie trate. Nič také, že 23.12. mi tam iba prebehne 1 električka a po 6.1.2025 tam začneme brúsiť, a upravovať, že to je krivé a nesedí to atď.
Koľko si DPB účtuje za prenájom vrchárskeho vozidla vrátane personálneho obsadenia? Vie niekto?
Reakcia na: jozin #3:
Do 15. 12. Nie. Ale do 24. 12. áno.
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
No neviem, na tejto fotke su kolajnice este doslova vo vzduchu

https://imhd.sk/ba/galeria-media/u/20127/328879/Posledn%C3%BD-%C3%BAsek-bez-ko%C4%BEajn%C3%ADc-t%C3%BD%C5%BEde%C5%88-pred-pl%C3%A1novan%C3%BDm-dokon%C4%8Den%C3%ADm-elektri%C4%8Dkovej-dr%C3%A1hy


Fakt si myslis, ze pri dodrzani vsetkych technologickych postupov bude ta medzera vybetovana tak, aby 15.12. tade mohla prejst elektricka?
Reakcia na: lamark #1:
Do Vianoc by to mohli stuhnúť.
Zeby to stihli a eletricka prejde aj bez vykolajenia akoze prvu skutku do 15.decembra? Neni to Valovina?