Mesto si pripravuje pôdu pre predĺženie Ružinovskej radiály

Na Ostredkoch by mohol v nasledujúcich rokoch vzniknúť veľký prestupný dopravný uzol.

Mesto Bratislava si v minulom roku dalo spracovať technicko-ekonomickú štúdiu pre predĺženie Ružinovskej električkovej radiály od jej súčasnej konečnej zastávky v Ružinove až po Letisko M. R. Štefánika. Cieľom tejto štúdie bolo podrobné preverenie realizovateľnosti navrhnutého trasovania električkovej trate a porovanie variatných riešení z hľadiska technického, ekonomického, prevádzkového a majetkovo právneho. Technicko-ekonomickú štúdiu vypracovala firma Valbek SK na základe predtým spracovanej štúdie trasovania od firmy Prokos a zadania magistrátu hlavného mesta. Kompletná štúdia je dostupná na stránke hlavného mesta.

Navrhované trasovanie trate

Predĺženie Ružinovskej radiály bolo rozvrhnuté do troch etáp. V prvej etape by sa trať predĺžila od súčasnej konečnej zastávky Astronomická estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, ďalej okolo Hornbachu až k plánovanej železničnej zastávke Ružinov, ktorá má vzniknúť pri terajšom obratisku autobusov Ostredky, Súhvezdná. Tu by bola električková trať ukončená novým slučkovým obratiskom na ploche medzi železnicou a biznis zónou na Galvaniho ulici. V tejto etape by vznikla jedna nová konečná zastávka a súčasná zastávka Astronomická by sa preložila do priestoru dnešného obratiska. Dĺžka tohto predĺženia by bola 995 metrov.

V druhej etape by trať mohla pokračovať krížom cez Galvaniho ulicu (križovanie mostom) k obchodnému centru Avion, kde by viedla v dnešnom zelenom páse medzi diaľnicou a parkoviskami obchodného centra. Druhá etapa by končila pri obchodnom dome IKEA úvraťovým obratiskom (ako v súčasnosti v Petržalke), keďže tam nie je priestor na vybudovanie slučkového obratiska. Na tejto predĺženej trase sa uvažuje s jednou novou zastávkou na úrovni parkoviska obchodného centra. Zároveň by bolo potrebné preložiť zastávku pri stanici Ružinov vybudovanú v prvej etape do novej polohy. Aj dĺžka trate v druhej etape by bola tesne pod 1 kilometer.

V poslednej etape by trať prekrižovala diaľnicu (navrhnuté sú dve alternatívy - šikmé a kolmé nadzemné križovanie) a pokračovala by koridorom paralelne s Ivanskou cestou až k Letisku, kde sú navrhnuté dve alternatívy umiestnenia slučkového obratiska (prvá v blízkosti letiskového terminálu, druhá v priestore medzi parkoviskom a plánovanou železničnou stanicou projektu TEN-T 17. Na tejto trase sa uvažuje s dvomi zastávkami električky. Prvá by bola za úrovňovým križovaním ulice Pri letisku, druhá na konci trasy pri letisku. Situovanie zastávky električky bližšie k terminálu letiska sa podľa autorov štúdie ukázalo ako nepriechodné pre odmietavý postoj Letiska s vedením električky pred terminálom a cez parkovisko. Tretia etapa predĺženia by bola dlhá v závislosti od realizovaného variantu buď 1281 m (kratší variant), alebo 1607 m (dlhší variant).

V súčasnosti majú s ohľadom na počet potenciálnych používateľov najväčší význam prvé dve etapy predĺženia Ružinovskej radiály, o tretej etape bude možné uvažovať, až keď bude lokalita okolo letiska generovať dostatočný počet pravidelných cestujúcich.

Navrhované trasovanie električkovej trate k Letisku je odlišné od návrhu z Územného generelu dopravy (znázornené v schéme). Vedenie trate podľa generelu dopravy sa ukázalo v prvej časti ako nerealizovateľné a v ďalších častiach by mohlo byť menej výhodné oproti aktuálnemu návrhu.

V rámci návrhu trasovania električkovej trate sa uvažovalo aj s podzemným vedením trate v prvej etape medzi Astronomickou a žel. zastávkou Ružinov. Toto riešenie sa ale ukázalo ako nerealizovateľné pre kolíziu električkového tunela s tunelom navrhovanej trate TEN-T 17 v úseku Bratislava Nové Mesto – Letisko.

Príprava prvej etapy

Prvým krokom k realizácii predĺženia električkovej trate po plánovanú železničnú zastávku Ružinov je zmena územného plánu hlavného mesta. Magistrát v súčasnosti pripravuje obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu tak, aby bolo možné zrealizovať navrhovanú prvú etapu predĺženia Ružinovskej radiály. Na vybudovanie navrhovaného električkového obratiska bude mesto potrebovať získať do svojho vlastníctva pozemok, ktorý dnes vlastní súkromný investor. Za vysporiadanie pozemku plánuje mesto zmenou územného plánu umožniť zastavať jeho vlastníkovi iný pozemok.

V nasledujúcich rokoch by sa mal priestor pri dnešnom zapadnutom obratisku autobusov na Súhvezdnej zmeniť na významný dopravný uzol. Železnice tu plánujú vybudovať novú železničnú zastávku, mestská časť Ružinov pripravuje výstavbu záchytného parkovacieho domu a mesto sem predĺži električkovú trať.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Dokončením križovatky D1xD4 sa nejako samovoľne samodostavia aj zvyšok D4 až po D2?
Reakcia na: SuchSoft #81:
¿?
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Cize nestaci, ze pokaslali Vajanskeho a brusia si zuby na Sancovu, este aj Einsteinku chces do**bat? 😃 Fajn, ale jedine ak bude D4 tunel pod Karpatmi.
Reakcia na: SuchSoft #81:
Keď sa dokončí križovatka D1xD4, tak mestský úsek D1 by sa pokojne mohol degradovať na obyčajnú cestu
Inak v rámci šetrenia by mohlo byť križovanie diaľnice a električkovej trate úrovňové, električky by tam mali preferenciu.
Mali by sme svetový unikát.
Skúsenosti už máme z Mierovej ulice.
Reakcia na: samkoh #78:
A bez toho odbočenia sa nedostanú nikam, takže stoja ešte ďalej.
Reakcia na: upravovač fotiek #76:
Viedenský električkový systém až tak neovládam, ale raz keď som sa nudil, tak som sa pokúsil vytvoriť jednolinkový variant pražských električiek a skončilo to tým, že polovica liniek mala aspoň dva varianty trasy, čo neviem, či zrovna pridáva prehľadnosti systému.
k tomu odbočeniu električiek od saleziánov na českú: hm, a keď sa čosi pokazí medzi TrMy a križovatkou KrížnaxVazovova, tak na 90% sa dispečeri budú snažiť dostať električky, čo uviaznu na Vajnorskej, na Miletičovu. Ak to bude len núdzovo zaraditeľný signál, tak nechcem vedieť, kam až budú tie električky stáť.
Reakcia na: MatejBA #75:
Nie je problém mať súbeh dvoch alebo troch liniek, tomu sa aj tak nevyhneš, ale vyrábať linkovanie pri ktorom budeš mať na obratiskách na koncoch radiál vždy dve, nebodaj tri linky je opačný extrém.
Reakcia na: TomJ #74:
Prosím choď do Viedne vysvetliť, že im jednolinkový systém nemôže v tak veľkej sieti fungovať.
Reakcia na: Solider #73:
Ako pisal Tom - to, ze momentalne mame "metro" siet elektriciek kde vieme prevadzkovat ako-taky jednolinkovy variant neznamena, ze to tak bude naveky a treba sa toho drzat ako dogmy. Ked budes mat rozvetvenu siet, tak nie vsade budes vediet mat iba "1 linku" "castejsie ako metro".

Niektore linky potom budu spickove, niektore budu mat dlhsi interval, a mozno dojde aj na vetvenie tras ako v pripade 4. Mozno ked by bola trat Aupark a trat Lido, tak tam by si vetvil 1 linku na 2 rozne konecne.

EDIT: A ked teda tak velmi chces, potreboval by si v mojom navrhu 2 linky:
- L8: klasicka (Lido/Aupark - Eurovea - Kosicka - Zahradnicka - Ruzinov - Avion - Letisko) v 4/5/5//7,5 - Lido/Aupark 8/10/10//15 pripadne mierne posilneny vikend
- L6: spickova/iba pracovne dni (Riviera - Botanicka - Lafranconi - Jesenskeho - Safko - Lido - vyhladovo EKUBA) v intervale 8/- alebo 10/10//- aby ti ostal v Lide dobry interval.

Auparku moc obsluhu nezhorsis a Lido vies pripadne doobsluzit tou L6 alebo aj inymi (autobusovymi) spojmi.
Reakcia na: Solider #73:
Ak sa nám bude rozrastať a vetviť sieť, tak s jednolinkovym variantom to už nebude fungovať. A v Petržalke by to vetvenie v budúcnosti dávalo zmysel, čiže tam budeš musieť pridať linky alebo vetviť jednu linku tak ako dnes 4 na ZP/NM.
Reakcia na: MatejBA #37:
Takže návrat k trojlinkovému variantu a 12-minútovým intervalom? Alebo ako ináč tam chceš na radiálach pomestiť tri alebo štyri linky?
Reakcia na: MatejBA #52:
Dneska nie je problém prepojiť palubný počítač s radičom križovatky a vložiť tam aj osobitný signál pre toto odbočenie v rámci preferencie, jednoducho by sa vtedy nejaký cyklus ad hoc vynechal a išlo by toto odbočenie. Samozrejme, pri tomto odbočení sa stále bavíme o manipulačnom využití najmä ráno a v noci, keď to takú paseku nenarobí.
Reakcia na: upravovač fotiek #66:
Niekde som to tu už videl, nepamatam si kde.
Reakcia na: lupask #69:
Mali by mu nalievat Palavu, mozno by ho to menej chytalo 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
Ja som tu 3.kolaj kreslil len ak by tade sla linka od cca Centralu smer Vajnorska. V tej krizovatke mat elektricka preferenciu mat nikdy nebude, preto ta 3.kolaj nech si nova linka nezavadzia s 9 od Ruzinova alebo 4 od ZP.
Ak teda budeme mat trat Euroveou, tak kde smerovat linky tadial premavajuce od trhoviska ?
Jedna by sla smer Ruzinov Astro, no druha smer Saleziani a dalej ? Ak sa teda planuje ta Riazanska tak by bolo super mat linku z Eurovey cez Pribinovu, Kosicku, Mileticovu, Vajnorsku a Riazansku az na Raciansku radialu. 🙂
Reakcia na: Ma178rek #65:
prestup z KV do Petržalky je lepší na Šafku, než na centre.
Reakcia na: Ma178rek #65:
Áno? KTO?