Bratislavskí električkári sa zúčastnili šampionátu TRAM-EM

Európsky šampionát vodičov električiek mal po prvý raz zastúpenie aj z Bratislavy.

V nemeckom Frankfurte nad Mohanom sa 14. septembra 2024 uskutočnil 11. ročník Majstrovstiev Európy vodičov električiek TRAM-EM, na ktorom si dvojčlenné tímy z 26 dopravných podnikov zmerali svoje zručnosti v ovládaní električiek. Po prvýkrát sa tohto šampionátu, konaného od roku 2012, zúčastnili aj zástupcovia z bratislavského dopravného podniku. Bratislavu zastupoval tím zložený z vodičky Veroniky (s 5-ročnou praxou v DPB) a vodiča Romana (s 25-ročnou praxou v DPB).

Spolu šesť súťažných disciplín bolo zameraných na jemnosť ovládania jazdy a brzdy, odhad rýchlosti a brzdnej vzdialenosti, presnosť zastavenia bez použitia zrkadiel, ako aj na celkovú pozornosť. Súťažiaci si vyskúšali napríklad rozjazd a brzdenie s nádobou vody na prednom čele, či biliard s električkou. Súťaž bola dvojkolová, v každom kole súťažil jeden člen tímu. Tímy boli zmiešané mužsko-ženské, výnimkou bol čisto ženský tím z Kyjeva.

Tohtoročnými víťazmi šampionátu sa stali vodiči budapeštianskeho dopravného podniku, ktorí v dvoch kolách získali 3850 bodov. Víťazstvo tesne ušlo družstvu z Bruselu, ktoré bolo po prvom kole na vedúcej priečke, ale po druhom kole sa jeho bodový zisk zastavil na 3800 bodoch. Na bronzovej priečke sa umiestnil tím z poľského Krakova.

Bratislavskému tímu nevyšlo prvé kolo súťaže, v ktorom sa umiestnil na predposlednom mieste so ziskom 650 bodov pred posledným družstvom zo Záhrebu. V druhom kole si Bratislavčania svoju pozíciu vylepšili a s konečným ziskom 2150 bodov sa umiestnili na delenom 14. mieste spolu s družstvom Birminghamu. Kompletná výsledková listina, ako aj zloženie jednotlivých tímov je dostupné na FB stránke podujatia.

V uplynulých dvoch ročníkoch Slovensko na šampionáte zastupovalo električkové družstvo z Košíc (11. miesto v roku 2023, 24. miesto v roku 2022).

Šampionát TRAM-EM 2024

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TomJ #4:
1. Na majstrovstvá chodia spravidla vodiči, ktorí patria medzi najlepších.
1. Ovládať modernú električku nie je také zložité ako ovládať električku spred 50 rokov.
2. Súčasťou výcviku na iný typ vozidla nie je len jazda, ale aj odstraňovanie niektorých porúch a ďalšie činnosti (napr. nasadzovanie redukcie na spriahadlo/zloženie krytu a vybratie skladacieho spriahadla).
Reakcia na: Petto #2:
Vario LF2+ má veľmi podobné ovládanie ako Škoda 29T ForCity +.
Malo by sa to zorganizovať v Prahe a výhradne na všetkých typoch T3 od bežnej, vany, mazačky, coupé,...
Reakcia na: SixSixTrooper #7:
Aj v Nemecku sú mestá, kde dodnes tvoria väčšinu vozidlového parku električky so zrýchľovačmi (Frankfurt nad Odrou) alebo kde nepremáva ani jedna nízkopodlahová električka (Görlitz...). Aj v Bruseli, hlavnom meste Európy, premávajú na niektorých linkách výhradne zrýchľovačové vozidlá s vysokou podlahou vychádzajúce z koncepcie PCC. V neďalekom Charleroi (200 000 obyvateľov) na celkom rozsiahlej sieti nie je ani jedna električka s nízkou podlahou a nákup nových sa ani neplánuje (pretože sa investuje do rozšírenia siete), v Antverpách (500 000 obyvateľov) premávajú modernizované PCC. Aj vo švédskom Göteborgu (550 000 obyvateľov) stále premávajú električky vychádzajúce z PCC. A tak ďalej. Je lepšie rozšíriť si obzory ako písať príspevky typu "v Rakúsku je všetko lepšie".
Reakcia na: Transportholic #5:
Ten poslanec mal aj iné medializované "výkony"... 😉
Reakcia na: Andrej #8:
Jasné. Výnimka potvrdzuje pravidlo!
Reakcia na: SixSixTrooper #7:
Toto nie je univerzálne pravidlo.
Reakcia na: Transportholic #5:
A to my sme oproti západnému svetu tiež chránená dielňa.
Reakcia na: Petto #2:
To ako vysvetľuje to že v 2022 a 2023 sa zúčastnili? Myslíš si že v predošlých rokoch sa jazdilo na PCC?

A myslím si že to či majú skúsenosti s moderným strojom (Vario nie je podľa mnohých kusov, ale nie je to to isté ako T3) by im noc nepomohlo pokiaľ nejde o taký istý voz ako v súťaži. Myslíš si že by si Bratislavský vodič Škodovky mohol sadnúť do Flexity Outlook v Toronte a ihneď premávať bez problémov?
Reakcia na: Petto #2:
Uprimne, vobec by ma to neprekvapilo. Stacilo uz to, ked tu bol nejaky piatok dozadu jeden poslanec z KE na "exkurzii" v DPB na Juraku za ucelom prieskumu ako to tu u nas funguje a tak podobne, a na jeho videjku odtial na socialnej sieti mi pripadal presne ako Borat ked prisiel prvykrat z Kazachstanu do Ameriky 😂
Je to zaujímavá súťaž, ale musí to byť aj dosť náročné jazdiť s vozom, v ktorom predtým daný vodič nikdy ani nesedel. Zaujímavé, že v Bratislave (a asi celkovo v EU) musí mať vodič papiere na daný typ vozidla, aby na ňom mohol jazdiť, čo pôsobí dojmom, že vodič musí prejsť zložitým školením, aby vôbec vedel dané vozidlo ovládať a zrazu sa koná súťaž, kde vodičov testujú v zručnosti jazdy s úplne cudzím typom vozidla.
Pozrel som na YouTube, tie úlohy boli dosť náročné a skôr o šťastí než znalostiam/technike jazdy. Očakával som výhodu týmov, ktoré s tými vozmi jazdia (najmä čo sa pristavenia dverí týka), ale na výsledok to veľký vplyv nemalo. DPB by určite zvládol zorganizovať podobnú akciu aj v Bratislave, napr. na Jesenského (jednokoľajne), bez obmedzovania dopravy, s obojsmernými vozmi. Pre spestrenie by mohla byť disciplína "plynulý prejazd oblúkom", čo by sa bodovalo nameraným bočným zrýchlením a rýchlosťou prejazdu. Príliš pomalá jazda by síce bola komfortná, ale zdĺhavá, príliš rýchla by bola síce časovo kratšia, ale nekomfortná. Nájsť rýchlosť pri ktorej bude bočné zrýchlenie 0,75 m/s/s, meraná v krajných článkoch pri 2. a 4. dverách vo výške 1 meter nad podlahou.
Kosicania sa asi nechceli zucastnit. Sak v niecom modernom este ani nesoferovali ci ?
Síce je to maličkosť a väčšina to berie ako zábavu, no som rád, že DPB tam konečne poslala niekoho (pochybujem, že existuje nejaká "kvalifikácia"). Dúfam, že budú chodiť každý rok a zlepšovať svoje výkony, keď bratia česi skončili 10. 🙂