V prvej etape predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály z Dúbravky pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate od súčasného električkového obratiska Pri kríži na Saratovskej ulici po obytný súbor Bory. Trať bude vychádzať z obratiska Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prejde do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde bude prechádzať okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou (vedľa pripravovanej novej železničnej zastávky a predĺženej Saratovskej ulice) bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a povedie popri OC Bory Mall a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy, kde bude táto etapa výstavby ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory, prípadne až do Devínskej Novej Vsi.
Aktuálny stav (k 8/2023)
Prvá štúdia predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Lamačská brána - Bory bola spracovaná už v roku 2010. Táto štúdia uvažovala s vedením trate zo Saratovskej po estakáde ponad železničnú trať a cestu II/505 s ukončením v lokalite Bory trojkoľajným obratiskom. Štúdia bola v roku 2016 aktualizovaná s ohľadom na technické a technologické možnosti výstavby trate. V roku 2019 sa hlavné mesto rozhodlo ďalej pracovať s variantom trate, pri ktorom električková trať prekrižuje železnicu podjazdom a cestu II/505 úrovňovým križovaním. Následne v roku 2020 firma Prokos spracovala štúdiu porovnávajúcu tri varianty vedenia električkovej trate. Preferovaný variant s podjazdom pod železnicou a úrovňovým križovaním sa následne stal podkladom pre spracovanie technického zadania novej trate.
Na konci roka 2022 podpísalo hlavné mesto zmluvu o spolupráci so spoločnosťou Bory, a. s., na základe ktorej uvedená spoločnosť pre hlavné mesto zabezpečí na vlastné náklady vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru, dokumentácie pre územné rozhodnutie, vypracovanie podkladov pre posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) a zabezpečí získanie právoplatného územného rozhodnutia pre stavbu.
V lete 2023 mesto predpokladalo, že s výstavbou trate sa začne najskôr v roku 2026.
Základné údaje o projekte
Predmet projektu: PredĺženieDúbravsko-Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská brána po Bory
Dĺžka električkovej trate: 1,8 km dvojkoľajnej trate
Počet zastávok: 4
Predpokladaný termín realizácie: ~2026 - 2028
Predpokladané náklady: nestanovené
Financovanie: Operačný program Slovensko 2021 - 2027 (predpoklad)