Električková trať Dúbravka - Bory

Opis projektu

V prvej etape predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály z Dúbravky pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate od súčasného električkového obratiska Pri kríži na Saratovskej ulici po obytný súbor Bory. Trať bude vychádzať z obratiska Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prejde do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde bude prechádzať okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou (vedľa pripravovanej novej železničnej zastávky a predĺženej Saratovskej ulice) bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a povedie popri OC Bory Mall a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy, kde bude táto etapa výstavby ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory, prípadne až do Devínskej Novej Vsi.

Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory:

Na trati sú plánované štyri električkové zastávky:

  • Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
  • Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
  • Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha bude optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
  • Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.

Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky). Na zastávkach sú navrhované veľké prístrešky s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.

Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.

Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):

Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.

Základné parametre novej trate:

  • dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
  • rozchod: 1000 mm
  • počet zastávok: 4
  • dĺžka nástupíšť: 53 m
  • počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
  • návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
  • maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰

Aktuálny stav (k 8/2023)

Prvá štúdia predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Lamačská brána - Bory bola spracovaná už v roku 2010. Táto štúdia uvažovala s vedením trate zo Saratovskej po estakáde ponad železničnú trať a cestu II/505 s ukončením v lokalite Bory trojkoľajným obratiskom. Štúdia bola v roku 2016 aktualizovaná s ohľadom na technické a technologické možnosti výstavby trate. V roku 2019 sa hlavné mesto rozhodlo ďalej pracovať s variantom trate, pri ktorom električková trať prekrižuje železnicu podjazdom a cestu II/505 úrovňovým križovaním. Následne v roku 2020 firma Prokos spracovala štúdiu porovnávajúcu tri varianty vedenia električkovej trate. Preferovaný variant s podjazdom pod železnicou a úrovňovým križovaním sa následne stal podkladom pre spracovanie technického zadania novej trate.

Na konci roka 2022 podpísalo hlavné mesto zmluvu o spolupráci so spoločnosťou Bory, a. s., na základe ktorej uvedená spoločnosť pre hlavné mesto zabezpečí na vlastné náklady vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru, dokumentácie pre územné rozhodnutie, vypracovanie podkladov pre posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) a zabezpečí získanie právoplatného územného rozhodnutia pre stavbu.

V lete 2023 mesto predpokladalo, že s výstavbou trate sa začne najskôr v roku 2026.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Predĺženie Dúbravsko-Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská brána po Bory
  • Dĺžka električkovej trate: 1,8 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 4
  • Predpokladaný termín realizácie: ~2026 - 2028
  • Predpokladané náklady: nestanovené
  • Financovanie: Operačný program Slovensko 2021 - 2027 (predpoklad)

Ďalšie informácie

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.