Dopravný podnik pripravuje rozlúčku s autobusmi Karosa radu 700 (2.4.2022 10:00 – 14:30)

V prvú aprílovú sobotu sa Bratislava rozlúči s autobusmi Karosa, ktoré v rôznych verziách vozili cestujúcich v hlavnom meste štyri desaťročia.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) pripravuje na sobotu 2. apríla 2022 symbolickú rozlúčku s autobusmi Karosa radu 700, ktoré v Bratislave premávali v rokoch 1981 až 2021. Dopravný podnik prevádzkoval rôzne verzie týchto autobusov z Karosy Vysoké Mýto - linkové autobusy C 734 a C 744, mestské verzie B 731 a B 732 a zájazdové vozidlá LC 735 a 736 - v celkovom počte vyše 700 vozidiel, ktoré boli dodávané od jesene 1981 do konca roka 1995. Ako posledné z tohto radu československých autobusov dojazdili kĺbové autobusy Karosa B 741 koncom novembra minulého roka. Po zaradení nových nízkopodlažných kĺbových autobusov mohli kĺbové Karosy po 30 rokoch služby odísť na zaslúžený odpočinok.

Podujatie v sobotu 2. apríla začne o 10:00 rozlúčkovou jazdou z Hlavnej stanice na Letisko M. R. Štefánika, kde bude pripravený ďalší program s výstavou autobusov Karosa.

Doplnené: Kĺbové Karosy B 741 CNG vyrazia z Hlavnej stanice na trojhodinovú rozlúčkovú jazdu o 10:30, pričom cestovanie bude bezplatné. Trasa so znázornenými fotozastávkami je znázornená na obrázku nižšie. Cestujúci obdržia pamätný cestovný lístok.

Sobotná rozlúčková jazda je nielen rozlúčkou s Karosami B 741 v Bratislave, ale zrejme aj najväčšou rozlúčkou s autobusmi Karosa radu 700 v pravidelnej premávke na Slovensku. Prímestské autobusy Karosa C 734 naposledy jazdili v roku 2018 v MHD Nové Zámky (NZ-217BU) a na prímestských linkách v okolí Svidníka (VT-125AM). Karosy LC 735/736 dojazdili v priebehu roka 2019 na linkách náhradnej dopravy za vlaky (ZV-863CE, DS-275BR). Kĺbová prímestská Karosa C 744 dojazdila na prelome rokov 2018/2019 v MHD Spišská Nová Ves (KE-477HF). Mestské autobusy Karosa B 731/732 v MHD vo Zvolene (ZV-898BA, ZV-072BB a ZV-247AM) s čelami radu 900 už len veľmi sporadicky zasahujú do premávky a v Nitre  cyklobus (NR-519BM) dojazdil v októbri roku 2021. A napokon kĺbové mestské Karosy B 741 dňa 26.11.2021 na linkách MHD Bratislava ( #2646, 2647, 2653) uzatvorili 40 rokov trvajúcu éru autobusov Karosa s „hranatými“ čelami radu 700.

Niektoré zo zostávajúcich bratislavských autobusov Karosa budú zachované v zbierkach historických autobusov, ďalšie budú ponúknuté na predaj prípadným záujemcom.

Hranaté Karosy boli ikonickým československým autobusom. Pri pohľade naň si nejeden obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú éru MHD, teda klimatizovaných, nízkopodlažných vozidiel s modernými technológiami. Na jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania a skvalitňovania našej flotily vozidiel,“ podčiarkol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

„Hranaté“ autobusy Karosa radu 700 sa vyrábali vo Vysokom Mýte v rokoch 1981 – 1999. Počas sériovej výroby zišlo z výrobných liniek spolu 37 166 autobusov Karosa radu 700, z toho viac ako 9 tisíc nových autobusov bolo dodaných na Slovensko a 707 kusov smerovalo do Dopravného podniku Bratislava.

Prvým zástupcom tejto generácie autobusov Karosa bol bielo-modrý linkový autobus Karosa C 734, ktorý prišiel do Bratislavy v októbri 1981. Keďže išlo o dvojdverový autobus určený na prímestskú premávku, najprv bol zaradený na linku zmluvnej dopravy pre Bratislavské elektrotechnické závody (BEZ). Za deväť rokov bolo zakúpených spolu 25 linkových autobusov Karosa C 734. Okrem zvozu zamestnancov najväčších podnikov slúžili aj pre školy, iné objednávky a neskôr boli nasadzované aj na menej vyťažené linky MHD.

Prvé mestské autobusy Karosa B 731 v krémovo-červenom nátere sa zaradili na linky MHD Bratislavy v októbri 1982. Vozidlá boli vybavené automatickými prevodovkami určenými pre mestskú premávku. Karosa v roku 1985 uviedla na trh aj tzv. predmestskú verziu s manuálnou prevodovkou určenú na trasy s dlhšími medzizastávkovými vzdialenosťami a označenú typom B 732. Vzhľadom na vyššiu spoľahlivosť manuálnej prevodovky a nižšiu spotrebu paliva boli do MHD v Bratislave od roku 1987 nakupované najmä autobusy s manuálnou prevodovkou, t. j. autobusy Karosa B 732. V rokoch 1982 – 1993 DPB nakúpil spolu 554 autobusov Karosa B 731 a 732.

Rad autobusov Karosa 700 bol v apríli 1983 doplnený aj o prvé dva zájazdové autobusy v bielo-žltom nátere. Medzi rokmi 1983 až 1991 bolo zakúpených 19 autobusov Karosa LC 735 a LC 736 určených na zájazdovú dopravu.

V decembri 1987 bol do prevádzky zaradený aj prvý kĺbový autobus Karosa C 744 z päťkusovej overovacej série z Vysokého Mýta. V roku 1989 k nemu pribudol druhý kĺbový autobus, tiež v bielo-modrom nátere. Keďže prvé kĺbové autobusy z Karosy boli v prímestskej verzii, boli počas ich pôsobenia v MHD Bratislava nasadzované najmä na linky do Devínskej Novej Vsi a Čunova, kde až tak nevadilo ich interiérové vyhotovenie.

Mestskú verziu kĺbových autobusov začala Karosa sériovo vyrábať od roku 1991, pričom prvé kĺbové mestské autobusy Karosa B 741 v bielo-červenom nátere boli zaradené do premávky v MHD Bratislava na konci novembra 1991. Prvých 50 autobusov malo zatmavené okná a zaradili sa na delené služby expresných liniek MHD, druhých 50 kusov o rok neskôr už smerovalo na celodenné služby MHD. V období 1991 - 1995 bolo zakúpených spolu 107 kusov autobusov Karosa B 741.

Autobusy Karosa radu 700 premávali v MHD Bratislava v období rokov 1981 – 2021, pričom  od polovice 80. rokov do polovice 0. rokov dominovali spolu s Ikarusmi. V priebehu svojho pôsobenia vystriedali všetky linky. Ich životnosť predlžovali generálne opravy a modernizácie, v rámci ktorých 160 autobusov zmenilo pohon z naftového na plynový (CNG). Posledné naftové autobusy Karosa B 732 dojazdili v MHD Bratislava v roku 2009, naftové kĺbové autobusy Karosa B 741 v roku 2010. V novembri 2011 boli z pravidelnej premávky s cestujúcimi vyradené aj plynofikované autobusy Karosa B 732. Zostali tak iba kĺbové plynofikované Karosy B 741, ktoré vďaka generálnym opravám, modernizácii a vnútrofiremnej údržbe vydržali v uliciach Bratislavy  až do novembra 2021. Až do konca prevádzky autobusov Karosa radu 700 zasahovalo do premávky vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré odjazdilo rekordných 30 rokov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Miro #5:
Tak 40 rokov platí pre krátke Karosy - ale toľko žiadna v prevádzke nevydržala, zatiaľ čo niektoré kĺbové naozaj 30 rokov vydržali (1991-2021).
po 30 rokoch služby? Po 40!
Reakcia na: Spajdy #3:
Veď to...... preto som sa pýtal nato.....
Reakcia na: volod #1:
Mám obavy, že na to nemysleli zatiaľ, takže to tam bude celkom vtipné, sa dostať.
Bude to zadarmo alebo si bude treba označiť lístok?
Treba nejakú rezerváciu vopred si urobiť?