Popis projektu
Cieľom projektu je zatrolejovanie úseku linky 40, v ktorom v súčasnosti premávajú trolejbusy s využitím pomocného pohonu. Plánovaná je výstavba trolejového vedenia v úseku Autobusová stanica – Nové SND – Autobusová stanica okruhom z Karadžičovej cez Dostojevského rad, Krupkovu, Pribinovu, Olejkársku, Landererovu späť na Karadžičovu (opačný okruh ako súčasná trasa uvedenej linky) a zároveň aj výstavba slepej trolejovej stopy z Dostojevského radu cez Landererovu na Olejkársku po zastávku Nové SND, pre prípadné predĺženie linky 40 od Nového SND cez Pribinovu, Vajanského nábrežie a Rázusovo nábrežie pod Most SNP s využitím hybridných batériových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris.
Nová trať bude napájaná z existujúcej meniarne "Martanovičova" na Olejkárskej ulici, v ktorej sa v rámci projektu navrhuje vymeniť existujúce trakčné transformátory za nové.
Spolufinancovanie projektovej dokumentácie je zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Aktuálny stav (k 10/2024)
Zámer projektu výstavby trolejbusovej trate Autobusová stanica – Nové SND bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). V roku 2021 DPB obstaral zhotoviteľa projektovej dokumentácie a po získaní nenávratného finančného príspevku z eurofondov boli v marci 2022 začaté projektové práce.
V júli 2022 bol zámer trolejbusovej trate Autobusová stanica – Nové SND predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie v zisťovacom konaní bolo správoplatnené až v júli 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Posledným dodatkom z 10/2024 sa znížil počet merateľných výstupov projektu, keďže pôvodný počet sa nepodarilo splniť (vypustila sa dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre realizáciu stavby). NFP bol do konca 12/2023 využitý iba spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
Realizácia prebehne v závislosti od získania územného rozhodnutia, stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa najskôr v roku 2025.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Autobusová stanica – Nové SND
- Dĺžka trolejbusovej trate: 2,05 km novej jednostopovej trate
- Počet zastávok: 2 (Čulenova, Nové SND)
- Predpokladaný termín realizácie: 2022 – 2024 (projekt), ~2025 – 2026 (realizácia)
- Predpokladané náklady: 1,8 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projekt), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
- Projektant: Valbek & Prodex, s.r.o.