Opis projektu
V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Pôvodne sa počítalo, že spolu s výstavbou tejto trate budú dodané nové trolejbusy s prídavným batériovým pohonom, ktoré budú nasadené na upravenú linku 61 tak, aby mohli premávali v úseku Hlavná stanica – Avion Shoping Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Projekt výstavby trate sa ale oneskoril a tak nové hybridné trolejbusy boli nasadené na upravenú linku 61 už začiatkom roka 2024, pričom na batériový pohon premávajú v úseku Bulharská – Letisko.
Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici, vrátane obratiska Rádiová. Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne v areáli vozovne Trnávka s pracovným názvom „Bojnická 26".
Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Aktuálny stav (k 10/2024)
Zámer projektu výstavby trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Následne v marci 2021 Dopravný podnik Bratislava spustil proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis zmluvy so zhotoviteľom (Reming Consult) prebehol v novembri 2021. Spracovanie projektovej dokumentácie bolo požadované do 8 mesiacov. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku (NFP) na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022.
Začiatkom leta 2022 bol zámer trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie v zisťovacom konaní bolo vydané až v marci 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Posledným dodatkom z 10/2024 sa znížil počet merateľných výstupov projektu, keďže pôvodný počet sa nepodarilo splniť (vypustila sa dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre realizáciu stavby). NFP bol do konca 12/2023 využitý iba spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
Mestská časť Ružinov vydala koncom februára 2024 rozhodnutie o umiestnení stavby pre túto trolejbusovú trať. Realizácia prebehne v závislosti od získania stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa najskôr v roku 2026.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho
- Dĺžka trolejbusovej trate: 2,78 km novej jednostopovej trate a 0,95 km modernizovanej trate
- Počet zastávok: 5 (Bulharská, Pri zvonici, Na križovatkách, Ivanská cesta, Avion Shopping Park)
- Predpokladaný termín realizácie: 2022 – 2024 (projekt), realizácia nestanovená
- Predpokladané náklady: 3,6 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projekt), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
- Projektant: Reming Consult, a. s. (subdodávateľ Deltes, s.r.o.)