Opis projektu
Cieľom projektu je rozšírenie dopravnej obsluhy v okolí Hraničnej ulice predĺžením trolejbusovej trate od konečnej Mliekarenská na Trenčianskej ulici. Nová trať bude pozostávať z dvoch úsekov. Prvým je prepojenie tratí na Trenčianskej ulici a Prievozskej ulici novou traťou cez Bajkalskú ulicu s napojením na Prievozskej smerom do/od Prievozu. Obratisko Mliekarenská zostane zachované, pričom by malo prísť k jeho úprave tak, aby umožňovalo bezproblémové otáčanie aj kĺbových trolejbusov. Druhý úsek novej trate bude odbočovať z existujúcej trate do Prievozu za zastávkou Hraničná na Mierovej ulici a bude pokračovať cez Hraničnú ulicu na ulicu Mlynské nivy okolo komplexu Nuppu, kde bola už v roku 2020 vybudovaná zastávka MHD Grófska niva, s obratiskom pri areáli Doprastavu. V opačnom smere sa táto časť trate napojí na Hraničnej na existujúcu trať z Prievozu pred jej vyústením na Gagarinovu.
Po vybudovaní trate Trenčianska - Hraničná sa uvažuje s predĺžením trolejbusovej linky 49 od doterajšej konečnej na konci Trenčianskej ulice.
Napájanie novej trate elektrickou energiou bude riešené z existujúcej meniarne Ružová dolina (úsek na Bajkalskej) a z novej meniarne Kaštieľska (úsek na Hraničnej a Mlynských nivách), ktorá tiež posilní napájanie existujúcej trate na Gagarinovej ulici v súvislosti s pripravovanou prevádzkou 24-metrových trolejbusov na linke 71. Meniareň Kaštieľska je navrhovaná s trojicou transformátorov a usmerňovačov, pričom by mala mať do budúcnosti aj rezervu pre napájanie uvažovaných trolejbusových tratí po Tomášikovej a Kaštieľskej.
Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Aktuálny stav (k 10/2024)
Zámer projektu výstavby trolejbusovej trate Trenčianska – Hraničná bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Následne v marci 2021 Dopravný podnik Bratislava spustil proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis zmluvy s víťazom súťaže (Reming Consult) prebehol v novembri 2021 (vystavenie objednávky koncom februára 2022). Spracovanie všetkých stupňov projektovej dokumentácie bolo pôvodne požadované do 12 mesiacov. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022.
V auguste 2022 bol zámer trolejbusovej trate Trenčianska – Hraničná predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie v zisťovacom konaní bolo správoplatnené v apríli 2023. Na konci mája 2024 vydala MČ Ružinov územné rozhodnutie pre túto stavbu.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie, realizácia projektu sa preto nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Posledným dodatkom z 10/2024 sa znížil počet merateľných výstupov projektu, keďže pôvodný počet sa nepodarilo splniť (vypustila sa dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre realizáciu stavby). NFP bol do konca 12/2023 využitý iba o niečo viac ako spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
Realizácia prebehne v závislosti od získania stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa najskôr v roku 2025.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Trenčianska – Hraničná
- Dĺžka trolejbusovej trate: 3,78 km novej jednostopovej trate
- Počet zastávok: 5 (Prievozská, Mierová, Pažítková, Stachanovská, Grófska niva)
- Predpokladaný termín realizácie: 2022 – 2024 (projekt), ~2025 – 2026 (realizácia)
- Predpokladané náklady: 9,8 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projekt), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
- Projektant: Reming Consult, a. s. (subdodávateľ Deltes, s.r.o.)
Ďalšie informácie
- Zámer projektu (aktualizovaný 4/2022)
- Zmluva so zhotoviteľom PD
- Zámer projektu - posudzovanie EIA
- Rozhodnutie o umiestnení stavby (5/2024)