Majú mesto a dopravný podnik riešenia na problémy s bezdomovcami v MHD?

Stretávame ich na zastávkach, v podchodoch alebo vozidlách verejnej dopravy.

Ľudia bez domova sú kontroverznou témou, ktorá dlhé roky rezonuje v spoločnosti a stáva sa čoraz častejšie diskutovanou na úrovni širokej verejnosti, neziskových organizácií až po samotné vedenie mesta. Táto skupina obyvateľstva sa do svojej situácie dostala z najrôznejších dôvodov - strata zamestnania, exekúcia, problémy s omamnými látkami, či náročná životná situácia, ktorá neumožnila žiť týmto ľuďom bežným spôsobom života. Všeobecná mienka spoločnosti o týchto ľuďoch nie je najlepšia a práve táto sociálna skupina sa stáva tabuizovanou témou.

Na presné počty bezdomovcov sme sa pýtali Magistrát hlavného mesta Bratislavy. „Čo sa týka počtu ľudí bez domova, tak podľa sčítania obyvateľov mesta, ktoré sa realizovalo v roku 2016/17 bolo 2200 ľudí bez domova. Aktuálne odborné odhady však hovoria o čísle 4000 ľudí, ktorí spĺňajú definíciu bezdomovectva podľa medzinárodnej klasifikácie ETHOS. Využívanie verejného priestoru ľuďmi bez domova je prirodzené, chýba im vlastný fyzický aj sociálny priestor. Pokiaľ bezdomovectvo existuje, budú viditeľní aj na verejnosti v lokalitách so zvýšenou koncentráciou ľudí sociálne vylúčených, príp. ľudí bez domova, kam patria aj napríklad zastávky MHD a ich okolie, na čo nám chodia podnety od obyvateľov. Tie rieši mestský dispečing,“ uviedla hovorkyňa z oddelenia komunikácie a marketingu Mgr. Katarína Rajčanová. 

Bezdomovci v MHD

Mnohí sa stretávame počas čakania na spoj s extrovertnými a nepríjemnými výstupmi osôb, často pod vplyvom alkoholu, ktorí mhohokrát zapáchajú, nemajú zábrany a v niektorých prípadoch narúšajú osobnú zónu človeka, čo vedie k strachu a pocitom nebezpečia. Tieto osoby majú zväčša znečistené ošatenie, zapáchajú, sú pomočení a pod., čím výrazne napomáhajú jestvujúcej verejnej mienke o nich. Obzvlášť alkohol má na svedomí odstraňovanie zábran, ale aj psychické problémy súvisiace s ich životným osudom. Nemôžme však popierať skutočnosť, že veľa ľuďom tento spôsob života vyhovuje a "doprajú si" aj látky, ktoré sú známe ako drogy. Prechovávanie drog a ich užívanie je trestný čin, no napriek tomu ich v spoločnosti medzi nami máme a sú rizikovým faktorom pre našu spoločnosť. Drogy spôsobujú, aj v prípadnej kombinácii s alkoholom, odstránenie zábran a ich užívatelia nevnímajú realitu tak, ako bežný triezvy človek. Práve uvedené skutočnosti vedú k narúšaniu verejného poriadku, ale aj k narúšaniu prepravného poriadku Dopravného podniku Bratislava, ktorý prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu v Bratislave.

Na situáciu s bezdomovcami sme sa opýtali aj samotného dopravného podniku. „Bezdomovectvo je dlhodobý a široký spoločenský problém. Lavičky na zastávkach sa z tohto dôvodu stávajú kritickým miestom verejného života. Vodiči síce vedia takéhoto cestujúceho vykázať z dopravy, avšak nikto mu nezakáže nastúpiť na ďalší spoj. Účinné riešenie v tomto prípade neexistuje. Intervencia v mnohých prípadoch nespadá do kompetencií Dopravného podniku. Samozrejme v každej takejto situácii hľadáme optimálne riešenie. Z roka na rok je problémov menej a menej vzhľadom na vybavenosť vozidiel MHD kamerovým systémom. Cestujúci sa vo všeobecnosti v prostriedkoch MHD počas prepravy správajú slušne, vozidlá nám nepoškodzujú," uviedla hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Mgr. Ľubica Melcerová. Podľa hovorkyne magistrátu Mgr. Kataríny Rajčanovej ide aktuálne vo vozidlách najmä o problémy s nenosením rúšok. 

Krízové situácie vo vozidle

Veľa cestujúcich sa počas svojej jazdy vozidlom MHD stretlo s osobou, ktorá prejavovala známky požitia alkoholu alebo inej omamnej látky a svojím prejavom znepríjemňovala cestovanie ostatným cestujúcim. Krik, zvukové prejavy, telesné tekutiny či vulgarizmy nie sú ojedinelým javom a sprevádzajú nás už niekoľko rokov. Takéto správanie je vo vozidlách neprípustné a takáto osoba by mala byť vylúčená z prepravy. Treba však doplniť, že tieto prejavy sa netýkajú len ľudí bez domova. Podľa hovorkyne DPB môže vodič neprispôsobivého cestujúceho vyzvať, aby vozidlo opustil, v prípade neuposlúchnutia výzvy môže zavolať na centrálny dopravný dispečing, ktorý v spolupráci s políciou takéhoto cestujúceho z vozidla vyvedie. Okrem toho má každý cestujúci právo zavolať na dopravný dispečing a túto skutočnosť nahlásiť, alebo to oznámiť vodičovi, ktorý situáciu bude riešiť podľa predpisov.

Na to, ako to vyzerá očami vodiča, sme oslovili vodiča autobusu, ktorý si želal zostať v anonymite. „Sú rôzne kategórie bezdomovcov, väčšina sa správa normálne, no potom je tu menšia, zato výraznejšia skupina bezdomovcov, ktorá je pravidelne pod vplyvom alkoholu a drog a práve tí sú hlavným problémom," uviedol vodič autobusu. Podľa neho je najväčším problémom linka 61, keďže trasa linky prechádza okolo zastávky Fafruny, kde sa nachádza ubytovňa pre bezdomovcov. Najväčšie problémy nastávajú ráno medzi siedmou a ôsmou hodinou a potom večer medzi piatou až desiatou, kedy sa zatvárajú prevádzky v meste. Najčastejšie problémy sú verbálne a vulgárne prejavy pod vplyvom omamných látok na adresu vodiča, avšak často dochádza aj k osobným útokom voči ostatným cestujúcim, kedy už šofér, ako uvádza, musí zasiahnuť a chrániť cestujúcich. V takejto situácii vyzve problémového cestujúceho, aby sa ukľudnil, no väčšinou to končí vylúčením z prepravy. Tu však nastáva problém, že takéhoto cestujúceho potom "naloží" druhý vodič a problémy tak prenáša na svojho kolegu. Všeobecne ale uviedol, že väčšinou ide o vulgárne a vyostrené hádky, ktoré končia po pohrození zavolaním polície. Šofér však netajil svoje znepokojenie nad útokom opitého cestujúceho, ktorý napadol začiatkom decembra vodiča na Trnavskom mýte, ktorý asistoval cestujúcemu na invalidnom vozíku. Vodiča sme sa na záver opýtali, ako by situáciu v tejto lokalite riešil. „Mesto by mohlo začať tým, že do pár spojov v najexponovanejších časoch pošle hliadky mestskej polície. Len nech tam stoja, tvária sa hrozivo a okamžite urobia poriadok, ak dôjde k vyčíňaniu neprispôsobivých cestujúcich," uzavrel vodič. 

Tma a neudržiavané priestory

Podľa nášho pozorovania sa neprispôsobivé správanie prejavuje najmä po zotmení a na miestach, ktoré nie sú spoločensky veľmi atraktívne a sú skôr zanedbané, zastarané a neudržiavané alebo miesta, kde môžu využiť možnosti hygieny a nájsť nejakú potravu. Rovnako je záujem aj o opustené a od spoločnosti vzdialenejšie miesta. Ako príklad pre prvú situáciu môžeme uviesť zastávky ako Zochova, Trnavské mýto, Račianske mýto, Patrónka, Tesco Lamač, Most SNP, Ovsištské nám., Stanica Nové Mesto a mnoho obdobných zastávok. Druhá situácia nastáva skôr v prípadoch, keď ľudia bez domova hľadajú útočisko pre bezpečnejšie prenocovanie, ako im ponúka ruch centra mesta. Za najznámejšiu zastávku môžeme považovať zastávku Fafruny pri letisku, ktorá je spojnicou centra mesta a ubytovňou, čo nám dal za pravdu aj vodič v predchádzajúcom odseku. Denne tu nastupujú a vystupujú desiatky ľudí bez domova, ktorí však významne znepríjemňujú cestovanie ostatným, najmä pracovníkom z priemyselnej oblasti pri letisku a turistom, pre ktorých je to prvá zastávka od letiska po vstupe na Slovensko. 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A celkovo mám za to, že chudoba ešte nerobí z človeka prasa. Bol som viackrát trebárs v Sarajeve, kde je naozaj rozšírená plošná chudoba, ale nikto nikdy nebol v električke či trolejbuse fekálne znečistený či inak na obtiaž ako v prípade tzv. bezdomovcov v krajinách či mestách blahobytu. Takže tá prílišná empatia s týmito indivíduami nie je asi úplne opodstatnená. A pokojne ma kameňujte, tvrdím to ako človek, čo už má čo-to odžité...😉
Reakcia na: Trammat #21:
V Budapešti to zaviedli vyslovene z toho dôvodu. Dokonca i na linkách obsluhovanými kĺbovými auto/trolej-busmi. Jazdné doby sa pri tom nejako významne neupravovali a relatívne je to aj rýchle. Vodiči tú kontrolu CL robia ozaj iba veľmi, veľmi formálne, viacmenej ako "triáž" cestujúcich. Niektoré linky majú dokonca úplne vylúčený doplnkový predaj CL vodičom a je to uvádzané priamo v CP dotknutej linky.
Inak paradoxne, menšie mestá zavádzajú postupne nástup všetkými dverami a veľké metropoly naopak len cez prvé dvere...😁
Reakcia na: Minko #52:
zvysovanie minimalnej mzdy pohne urovnou miezd len velmi minimalne, nakoniec v sektoroch kde su minimalne mzdy vyplacane to aj tak vedie skor k tomu ze napriklad sa formalne tym ludom kratia uvazky a viac aj tak nedostanu...
toto akurat deformuje trh prace v tom, ze ludia ktori nemaju taku produktivitu prace zeby si vedeli zarobit aspon na naklady prace za minimalnu mzdu sa k praci nemaju ako dostat a skoncia na urade prace (a aj pre stat je nakoniec naklad na ich podporu v konecnom dosledku vyssi ako keby nieco robili za par drobnych (ak by sa im vobec chcelo) a zas zamestnavatelia ktori potrebuju spravit takuto slabohodnotenu pracu tuto nasledne daju robit radsej dochodcom pri ktorych celkove naklady na pracu vydu nizsie....
ono uplne najrozumnejsie by bolo keby zamestnavatelia vyplacali zamestnancom celu "superhrubu" mzdu a danovym uradom iba poskytovali informacie o tom koho zamestnavaju a kolko mu vyplacaju, zamestnancom by mohli robit servis ze kolko z toho treba zaplatit ale samotne platby by si museli zamestnanci riesit sami... jednak by z toho bolo kazdemu jasne kolko zozerie prevadzka statu, zamestnavatelia by viac-menej stratili akukolvek motivaciu na "ciernu" pracu a taktiez pripadne nezaplatene odvody, dane, ... by sli vzdy len za svojim vinnikom, ktory by si sa to vzdy mohol sam....
(ale to sme teda hodne daleko od zamerania tohto fora)
Reakcia na: si #51:
chceš teda poprieť tlak zvyšovania minimálnej mzdy na rast miezd ako takých? Inak s príspevkom od otáznika v plnej miere súhlasím 🙂 Zvyšovanie iba minimálnej mzdy nie je z pohľadu politiky nič iné len naháňanie peňazí do štátnej pokladnice. Tlak na zvyšovanie miezd je len sekundárny efekt ktorý však vplýva na celkovú ekonomickú výkonnosť štátu.
Reakcia na: Minko #50:
mnoho ludi pracuje za vyssiu ako minimalnu mzdu, ti sa potom ako vedeli dopracovat k inemu ohodnoteniu ? omnoho zaujimavejsie ako s minimalnou mzdou by bolo hybat s hodnotou zivotneho minima, kedze od toho sa odvijaju veci ako nezdanitelny zaklad mzdy, rozne socialne davky a pod. a pre (takmer vsetkych) obyvatelov by sa takato zmena aj prejavila zvysenim cisteho prijmu, len to by bolelo stat a tak pre to nie je vola medzi politikmi...
Reakcia na: zakaznik #49:
v texte v bode 1. máš jednu veľkú zásadnú chybu. Na Slovensku by niečo opačné (neexistencia minimálnej mzdy) by nedokázalo fungovať. viedlo by to k zabrzdeniu rastu mzdového ohodnotenia, a tým pádom celkovej životnej úrovne. Lebo práve zvyšovanie minimálnej mzdy (aj keď treba povedať že na SK často až násilne vysoké v posledných rokoch) robí tlak na celkové mzdové ohodnotenie. Alebo chceš povedať že tie vysoké zvyšovania minimálky v posledných rokoch viedli ekonomiku do prepadu? lebo ekonomické výsledky štátu hovoria niečo iné. To že je systém nastavený tak zle, že generuje situáciu č. 2 a problém v bode 1, ale nie je vinou existencie minimálnej mzdy ale celkového sociálneho systému štátu.
Neprispôsobivá je skôr tá väčšina, čo navolila do funkcií dnešnú politickú reprezentáciu (aj tie predchádzajúce).

Veria všelijakým primitívnym rozprávkam, pritom uniká im podstata. 1. Systém určuje "minimálnu mzdu" a ľuďom, ktorí nemajú pracovné návyky zakazuje pracovať za takú výšku mzdy, ktorá by zodpovedala ich schopnostiam.
2. Systém demotivuje pracovať tým, že po zarobení určenej sumy za mesiac odoberie sociálnu dávku na 6 mesiacov (tuším). Preto je výhodnejšie nerobiť.

Systém udržuje nevzdelaná voliaca väčšina.

Podobný problém je aj inde napríklad aj v juesej, takže nič špeciálne u nás. Základnou činnosťou politika je vyrábať problémy a potom predstierať ich riešenie (prostriedkami, ktoré daný problém spôsobili). A základným heslom politiky je - ak niečo nefunguje, treba to opakovať a/alebo zväčšiť.
Reakcia na: IBBI #45:
Tak to ano,vo VPSkách sa zopár otočilo a väčšina sa dlho neohriala na základe nezáujmu pracovať ...ale zas potom ani neni na mieste nejaká prehnaná lútosť voči tej skupine a ústupky v podobe tolerancie porušovania prepravného poriadku keď si to vybrali sami...

S cigánmi (tými z osád) je to ešte komplikovanejšie...darmo by to decko dostalo napríklad v škole akúkolvek socializáciu a výchovu keď potom príde domov a vidí že foter pretiahne všetko čo neutečie na strom,bratranec čuchá toluén a podobne...
Ono boli už vypracované viaceré projekty na socializáciu detí z osád a mali svoj zmysel ale všetky boli pred realizáciou zavrhnuté systémom resp štátom...štátu ten ich osadnícky štýl vyhovuje lebo je to ten najjednoduchší spôsob na vyžieranie eurofondov...

Ale ten ich splnomocnenec Pollák už to má pekne nahnuté a keď tí osadníci zistia že ich len využil na zber hlasov pre Matelka tak v jeden pekný deň skončí ako hlavná prísada do gulášu...
Reakcia na: IBBI #45:
Rozhodne by som nedával rovná sa medzi vzorce správania "bezdomovecké" a "cigánske" - kým z ľudí na ulici si prakticky všetci zažili aj normálny život a teda dosť jasne vedia, o čo sa pripravujú; tak prísť na svet v chajde ako ikstá generácia bez perspektívy logicky tým deťom nemá ako ukázať, že pre ne je dosiahnuteľná aj lepšia budúcnosť, ak na sebe budú makať.
Predovšetkým je ale sviatočný čas, nepľujme po sebe a skôr sa snažme priložiť aj svoju ruku k tomu, aby sa svet stával lepším miestom na život 🙂
Reakcia na: IBBI #45:
Väčšina rómov je integrovaných - normálne, často tvrdo pracujú. Možno sa to nedzá, ale až tak zle to podľa prieskumov nie je. Jasné, že sme na chvoste Európy, ale to iba ukazuje, že sa s tým dá popasovať.
Reakcia na: NOKS #44:
Socializovat bezdakov je rovnaka utopia ako socializovat Ciganov (mam zopar kamaratov). Vo vacsine to nie je zufala situacia, ale zivotny styl. Proste im vyhovuje takto zit. Ak by pracu chceli, pracu maju. A aby sme sa drzali dopravy - osobne poznam byvaleho bezdaka, ktory je dnes vodicom elektricky. Ciganov jazdilo na elektrickach mnoho (mnohi aj z vas poznaju osobne rodinu) a boli to skveli ludia. Proste toto su ludia, ktori chcu pracovat. Ale v pomere ku komunitam bezdakov a Ciganov je to fakt mensina, ktora chcela zmenit ziuvotny styl.
Reakcia na: Samo Paulini #43:
Jasné že by to šlo...minimálne v tej skupine ktorá sa ešte netrasie od zobudenia na ten chlast...
Ukázať že za nejakú prácu bude aj teplé jedlo,slušný nocľah atď...
Reakcia na: NOKS #41:
Ja iba hovorím, že vieme získať viac zo zainvestovania do ich rekvalifikácie. Z niektorých tých ľudí môžu byť platitelia daní namiesto toho, aby sedeli na verejných priestranstvách a v MHD - mňe osobne to je veľmi nepríjemné. Podľa mňa by si časť z nich na seba vedela zarobiť. Na to sa však s nimi musí pracovať oveľa viac ako doteraz.
Reakcia na: ikarus31 #40:
...s dúhovými chvostami 🦄
Reakcia na: N/A #39:
Tomu ver,už peknú dobu žasnem ako sa pokrivujú hodnoty a aké veci sa stavajú do popredia ...
Bezdomovcov treba lutovať lebo to je chyba nás všetkých že si dakto vyberie chlast,automaty atď pred normálnou prácou a životom..netvrdím že všetci sa tak dostali na ulicu ale aj človek so zlým osudom si vie zachovať dôstojnosť takže nemusí skončiť s čúčom v ruke a dosratý došťatý...
Ale nebuďme zlý ,nechajme ich tie šťanky povytierať do tých čalunených sedadiel však ludia ktorí tým cestujú do práce a riadne si platia za prepravu to vytrú svojim oblečením...
To isto ludí odradí od áut 👏👏

Kým tí ludia dostanú dačo za nič tak si to nikdy nebudú vážiť...tak ako minulý týždeň chodila reportáž ako v nejakej osade nemajú elektrinu ...a prečo? Lebo gipsy z tej osady vykopali káble a odniesli ich do zberu 😳
A teraz vykrikujú že chcu aby sa o nich dakto postaral..starosta ich poslal do fucku a teraz sú ešte zdutí lebo však prečo im tam nedajú nové káble..však tieto by už možno nedali do zberu...

Angláni zavreli hranicu,trajekty stoja a v Doveri stoja haldy kamionov ktoré tam uviazli a kamionisti prosia po fejsbúkoch krajanov aby im doniesli nejaké jedlo lebo domáci by ich tam nechali aj od hladu skapať..
Ako sa chovajú k tým "turistom" ktorí sa prepašujú v kamione keď mu vlezú na korbu vieme...

Ale čo čakáme keď psychedelické mimovladky burcujú ludí aby si klakli na počesť kriminálnikov ktorí rabujú obchody v amerike...
Reakcia na: N/A #39:
Najsmutnejšie je na to asi to že keď niekoho takto nazveš tak to pomaly vadí viac nejakým aktivistom ako samotnému človekovi ktorému to adresuješ.A ihneď sa vrhnú z každej strany že ako ich chudákov tí belosi diskriminujú a urážajú vulgarizmami.Pritom slovo cigán nie je žiadna urážka ale normálne slovo.Ale samozrejme podľa aktivistov sme zlí my pretože by sme sa mali chovať "tolerantnejšie" a svet by bol krajší.Už chýbajú len jednorožci lietajúaci na oblohe.
Reakcia na: NOKS #38:
Celé je to dnes na hlavu postavené, staršie generácie vždy označovali c*gana c*ganom, len dnes to človek nemôže, aby niekoho neurazil (už aj moje hviezdičky hovoria o zvratenosti). Všetci sú dnes nedotknuteľní, bežný biely človek je dnes najväčšia handra s ktorou si každý vytre riť a keď biely čokoľvek povie na inú farbu/etnikum niečo, hneď je kotlebovec, rasista, nacista, fašista a xenofób. Situácia s bezdomovcami je o tom istom, stále počúvame o tom, ako majú všetci zodpovední zviazané ruky, plná huba emócií a súcitu, už mám toho plné zuby fakt.
Toto bude prakticky nekonečný problém lebo vždy sa nájde nejaký človek s pomýlenými hodnotami ktorý usúdi vykázanie takéhoto cestujúceho za diskriminačné a ešte sa bude sťažovať na šoféra...

A pritom je to jednoduché...smrdí,je špinavý a pod vplyvom a ešte aj obťažuje ludí...všetko body ktoré oprávňujú vylúčenie z prepravy...

A keď človek videl ako terajšie osadenstvo z magistrátu nasekalo do areálu zlatých pieskov kontajnery pre bezdomovcov tak sa nemôžme moc čudovať že sa tvária že ten problém v MHD neexistuje...

Nech im dajú ubytovanie ,kludne aj to kantajnerove,aj erárnu umyváreň aby dodržovali hygienu,toi toiky atď...
Ale nech si to aj troška zaslúžia.Bratislava nieje Viedeň,bordelu je všade dosť ,na jeseň sa nestíha zbierať opadané lístie,v zime odpratávanie snehu (aj napriek množstvu čo tu napadne) ,údržba atď...
Ten človek nemusí dostať 1000 a viac eur aby to robil...nehovoriac o tom že časť by dostal ubytkom,časť môže dostať formou jedla a iba časť kešom a potom si rozmyslí že či ten keš minie na čúčo alebo sem tam obmení šatstvo alebo si odloží...

Proste jednoducha prevýchova alebo obnovenie socializacie keďže väčšina z nich sa na tej ulici nevyskytla od narodenia...
Na ovládanie lopaty ,metly atď netreba doktorát a určite je to užitočnejšie ako keď postava 30 ročný chalan so zdravými rukami a predáva notabene 🙄

Reakcia na: toldo #34:
možno trochu odbočím, ale pri Tvojom prístupe by o chvíľu mali policajti zobrať redaktorku Kiku Kövesovú za reportáže o nelegálnych psích zápasoch, o nelegálnych psích zabíjačkách, o týraní psov (na východe Slovenska) alebo o násilí v obci Plavecký Štvrtok ....
Reakcia na: kecho #35:
ty si tu daval silne vyjadrenia bez argumentov, tak sa obhaj, internetovy hrdina (alebo skor troll?). skoda, ze si mimo ako kotlebovci na Krivani. Len pre info, ja robotu mam, vykazanie dostateho bezdaka som zazil a body 2 a 3 je tovje cierno-biele videnie sveta.
na srat