Do Bratislavy sa vrátil nákladný vozeň Viedenskej električky

Dopravní nadšenci priviezli späť do Bratislavy ďalší vozeň legendárnej Viedenskej električky.

Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa po viacročnej komunikácii s rakúskym partnerom podarilo dohodnúť návrat torza nákladného vozňa Viedenskej električky P.O.H.É.V. Gk 202 späť domov. Exponát bude umiestnený v Slovenskom technickom múzeu – Múzeu dopravy na Šancovej ulici v Bratislave. Klub priateľov, ktorý si tento rok pripomína dvadsiate výročie svojho založenia, tak po lokomotíve P.O.H.É.V. GANZ Eg 6 a vozni Ringhoffer BCDFa 1400 obohatí zbierku vozidiel aj o jedinečný nákladný vozeň.

Nákladnú dopravu, ktorá bola bežným doplnkom električkových prevádzok viacerých miest, vtedajší dopravný podnik v Bratislave neprevádzkoval. Po zavedení premávky Viedenskej električky v roku 1914 sa nákladná doprava na električkovej dráhe stala súčasťou aj vtedajšieho koloritu mesta. Vďaka nej sa lokálne produkty z okolia vtedajšieho Prešporka jednoduchšie dostávali do mesta a naopak. Typ vozňa Gk umožňoval prepravovať produkty a zásielky na celej dĺžke trate až do Viedne.

Podobne, ako pri ostatných už zachovaných historických vozidlách využívaných na trati Viedenskej električky, aj tento bol skonštruovaný špeciálne na prešporské dopravné podmienky. Pre spoločnosť P.O.H.É.V boli v roku 1913 vyrobené len 3 kusy tohto typu, ktoré slúžili svojmu účelu až do prestavby trate na metrový rozchod v roku 1935. Následne boli odpredané do Rakúska. Posledným majiteľom vozidla GANZ Gk 202 označovaného ako ÖBB X 501.0128 bolo združenie NÖ Lokalbahnmuseum.  

Podrobnejšie informácie o vozni Viedenskej električky typu Gk nájdete v katalógu vozidiel.

V súčasnosti Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy renovuje dve zo zachovaných vozidiel, o ktorých návrat do Bratislavy sa zaslúžil v predchádzajúcich rokoch - lokomotívu P.O.H.É.V. GANZ Eg 6 a vozeň Ringhoffer BCDFa 1400. Po ich rekonštrukcii klub plánuje zrekonštruovať aj nákladný vozeň P.O.H.É.V. Gk 202 do jeho historickej podoby z roku 1913.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: rondel #9:
Tych osobnych voznov bude vo finale kolko? Lebo ved jeden je uz opraveny, nie?
Reakcia na: kecho #3:
Diky, chvilu to este potrva, najprv musime dat dokopy osobny vozen, ktory je teraz rozobraty na kostru, kt. sme museli vymenit
Reakcia na: si #6:
to ano, ale ten by sa daval ovela horsie dokopy ako skrina
Reakcia na: rondel #5:
Nebol to len oplechovaný drevený rám? Či výkresy alebo inú dokumentáciu nemáte k dispozícii?
Reakcia na: rondel #5:
hmm tak to potom naozaj z toho vozna vela kovoveho chyba... ostal v podstae len pojazd....
Reakcia na: si #4:
zvysok bol plechovy podla vyrobnej fotografie v zavode: https://imhd.sk/ba/galeria-media/169204,169206,169471/Ganz-Gk?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F848%2FGanz-Gk
Reakcia na: kecho #3:
predpokladam ze na tomto bol ten "zvysok" dreveny, co by bolo treba aj tak nanovo spravit, aj keby si mal povodne hnile tramy z toho k dispozicii....
Reakcia na: rondel #2:
Lenže ten mal aj kisňu. 🙂 Ale držím vám palce, nech to dokážete dať dohromady.
nezainteresovany laik by sa podla nadpisu aj potesil ze sa vrati nejake historicke vozidlo ale pri pohlade na tu "kopu srotu" je to radost ina 😃