Dopravný podnik ide experimentovať s elektrobusmi

Zakúpiť plánuje dva malé a 16 väčších elektrobusov.

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil začiatkom júla verejné obstarávanie na dodávku 18 elektrobusov. Zakúpiť plánuje dve vozidlá do dĺžky 9 m a 16 elektrobusov do dĺžky 12,2 m. Na ktorých linkách budú tieto elektrobusy nasadené však zatiaľ nie známe.

Menšie elektrobusy by mali odviezť minimálne 40 cestujúcich a väčšie dvojnásobný počet. DPB stanovil podmienku, aby oba typy elektrobusov na jedno nabitie odjazdili aspoň 160 km v bežnej mestskej premávke. Nabíjanie akumulátorov elektrobusov má byť riešené káblom (pomalé aj rýchle), ale i ako rýchle priebežné prostredníctvom pantografu. Nabíjacie miesta pre oba typy nabíjania má v prípade potreby vybudovať dodávateľ elektrobusov.

Predpokladaná hodnota celej zákazky je 11,294 mil. € bez DPH. Nákup elektrobusov má byť spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci výzvy IROP-PO1-SC121-2017-21 - Modernizácia vozidlového parku autobusov mestskej hromadnej dopravy. Uchádzači môžu predkladať ponuky do súťaže do 11. augusta 2017.

Elektrobusy by mali byť dodané do 6 až 12 mesiacov od vystavenia objednávky. Vozidlá budú deponované vo vozovni Krasňany.

 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: frenky #71:
O to lepsie ?
Reakcia na: 810zssk #45:
Až na to, že tá cesta do Lieskovca je v takom stave, že ten elektrobus môžeš po roku premávky týmto smerom zahodiť. ?
Reakcia na: Dispecer #68:
Vzdy je lepsie ked sa prihlasia traja zaujemcovia ako dvaja.
Ale mozno skoda ma riesenie aj pri 8m kategorie.
Sam som zvedavy na cele riesenie.

Z doteraz nastudovanych clankoc mam pocit, ze efektivne riesenia su uz dostupne a to aj v prostredi CSR. Problem nastane pri nekompetentnosti stredneho manazmentu DPB.
Reakcia na: luky133 #65:
V DPB ale mas aj mikrobusove linky ktore jazdia len v spicke 35,151,58 cize tam ten mikrobus kludne moze ist a podla mna vydrzia celu spicku
Prihlasi sa urcite podla mna Solaris a SOR , oba maju nato vozidla.
Reakcia na: Ámos #64:
To, že nevyrába neznamená, že nemôže - Solaris ponúkal pri III. generácii malé elektrické Urbino (pozdravujeme do Klagenfurtu), dosadiť to do karosérie IV by nemal byť problém...
Reakcia na: luky133 #65:
EVC-Rošero First sa tu testoval, všade sú s ním vcelku spokojní, šiel aj za hranice... Papierový dojazd činí cca 150km (vo Švédsku jazdia 7h denne dáke pendle čo viem). Len kúri naftou.
Reakcia na: Ámos #63:
Dakujem.
Zaujímalo by ma kto sa vôbec prihlási do výberového konania. Na to, že je to len testovacia séria je tam podľa mňa pomerne veľa autobusov, mohli ubrať z počtu 12m vozidiel a skúsiť tam pridať dva kusy ako náhradu za Iveca Daily i keď je otázne aký by mali dojazd takéto mini busy. Čo sa týka tu spomínaného nového NS 12 tak akurát koncom apríla bol predstavený druhý prototyp, ktorý už má aj integrovaný pantograf a duálne vykurovania - dieselové a aj čisto elektrické na porovnanie, len ako som študoval tlačovú správu tak nespĺňa podľa mňa kritérium dojazdu. Výrobca síce deklaruje 150 km +20% rezerva (tipujem, že dôvodu ochrany batérii) , ale predpokladám, že to je bez využitia klimatizácie a vykurovania a DPB v podkladoch píše, že dojazd 160 km vrátane využitia klimatizácie resp. vykurovania. Sám čo som jazdil na elektromobile pri pustení klimatizácie resp. vykurovania zrazu dojazd prudko klesol. http://www.mhdzive.cz/data/czechbus2016/Tiskova-zprava-SOR-Libchavy-spol-s-r-o.pdf
Inak tie dva 8 metrove su tam len na to, aby sa Skodovka nemohla prihlasit s Perunom? Kedze ta tuto dlzku nevyraba.
Reakcia na: 810zssk #62:
Perun - 100% kapacity za 50 minut pri rychlonabijani.

Hradec Kralove vdaka rychlonabijaniu nasadil SOR EBN11 na linku s priemernym dennym najazdom 250km.
Vieme ako rychlo prebieha rychlonabijanie? Pripadne aky dojazd sa ziska z napr. 30 minut rychlonabijania?
Reakcia na: Ámos #56:
Áno, je to tak. Cez deň sa z pantografu nabíja v obratisku Želivského a v noci je v garáži napojený na štandardnú pomalú nabíjačku aby sa udržala životnosť batérie.

Podľa toho čo som ja čítal je projekt tak úspešný, že testovanie predĺžili o ďaľší rok a teraz upravovali nadstavenie klimatizácie a vykurovania a idú to porovnávať s údajmi z predošlého roka. Navýšili obom jednotkám výkon a zisťujú aký to bude mať vplyv na dojazd. Mimochodom, uvádza sa. že celý deň je ten bus schopný odjazdiť 365 až 450km v závisloti od toho, akú linku jazdí a aké má linka parametre.

Na druhej strane, ak by toto mala byť taká istá koncepcia toho, čo tu bude jazdiť a súdruhovia v DPB tomu prispôsobia výkony na linke/linkách, tak tie vozy by možno vedeli odjazdiť aj iné linky ako tie, ktoré tu boli vymenované.

Mňa len zaujíma, či si DPB overil aj plusy aj mínusy, respektíve výsledky z reálnej premávky u iných dopravných podnikov keď sa do toho pustil alebo im stačilo len to krátke testovanie tej boSORky, čo jazdila v BA.
Reakcia na: Zvero #59:
Pokiaľ mám ja info, tak aj vedeniu DPB to bolo nanútené ...
Jedine, co by to este mohlo ospravedlnit, je to, ci by tie peniaze inak prepadli, pokial by sa nekupili vyslovene elektrobusy.
Za toto by si zasluzilo cele vedenie DPB vymenit, ze s tymto suhlasi. Ako vidim, nepomohol ani suvisiaci clanok tu zverejneny, ake rizika su spojene s prevadzkou elektrobusov. Vo Viedni zanechali LPG a presli komplet na naftu. Preco asi, ze. A Rakusania su znami tym, aki su to ekoteroristi. A uvedomili si, ze MHD je z principu najekologickejsia tym, ze odvezie vzhladom k tym emisiam najvacsie mnozstvo ludi a vzhladom k sucasnym prisnym normam na dieselove motory a k poctu prepravenych osob ekologicky aspekt nie je treba viac riesit.

Bratislava opat raz neostala nic dlzna svojej povesti jedneho maleho velkeho testcentra pre autobusy vsetkych znaciek a typov. My sme zrejme strasne bohati, ze si mozeme takto prachsprosto dovolit vyhadzovat peniaze. Mimochodom, som zvedavy, ci toto nejake medium napadne.

Nehovoriac o tom, ake obrovske problemy toto sposobi v prevadzke - tie autobusy nebudu moct ist na vsetky linky, vodici musia absolvovat nove skolenia, v dielnach sa s tym budu musiet vysporiadat....

Hlavne ze DPB si nevie posvietit ani na kvalitu uz pri sucasnych klasickych autobusoch - ci uz pri obstaravani, alebo klasickej prevadzke. A oni idu riesit elektrobusy, ktore su este stale velkou neznamou :-DDD

Za toto by mal byt niekto postaveny na jasnu zodpovednost. Bolo by fajn, keby bola celkovo verejnost citlivejsia na taketo vystrelky, lebo inak si to kompetentni budu dovolovat nadalej.
Reakcia na: Ámos #55:
* - po vojne su vsetci generali.
Reakcia na: mathre #52:
Podla toho co som nagooglil:
Cez den prebieha rychlonabijanie a to sa vacsinou udeje do takych 80-90% kapacity.
V noci prebieha pomale nabijanie do 100%, baterie sa zaroven "formatuju"/regeneruju.

Krasnany su zvolene zrejme z dovodu nocneho deponovania v hale, kedze cez zimu by ich pri minusovych teplotach nedokazali plne nabit a vyznamne by sa znizoval dojazd.
Reakcia na: Ike #50:
Ako vies, ze takato analyza neprebehla?

Podla nedavno zverejnenych info zo Sale, udrzba elektrobusov je 1/3nova. Vyrovna to vyssiu obstaravaciu cenu.

Jeden dotycny sa tu do mna teraz urcite pusti, ale obcas treba byt aj Keyness. Pohybujeme sa v oblasti kde drvivu vacsinu obratov tvori verejny sektor a ten musi investovat aj do slepych uliciek. Kedze dopredu nevieme ci sa o slepu ulicku jedna a povedal jne su vsetci generaly. Mozno nou budu elektrobusy a mozno nie.
No bez investicii to asi nepojde a investicie su motorom ekonomiky.
Reakcia na: Valec #7:
To by bolo skôr rýchlozuhoľnatenie.