Modernizácia Ružinovskej radiály

Opis projektu

Pôjde o modernizáciu jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od Amerického nám. po zastávku Chlumeckého v Ružinove okrem úsekov zrekonštruovaných v rokoch 2008 a 2010. Modernizácia tak bude rozdelená na tri úseky:

  1. Americké nám. – križovatka Krížna x Legionárska
  2. križovatka Krížna x Legionárska – zastávka Líščie nivy (len menšie úpravy, najmä zastávok, výmena výhybiek na Trnavskom mýte)
  3. zastávka Líščie nivy – križovatka Ružinovská x Čmelíkova

Z dôvodu plánovaného predĺženia električkovej trate k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov v blízkosti zastávky MHD Súhvezdná, predmetom rekonštrukcie nebude ani zastávka Astronomická a súčasné obratisko.

Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:

  • zlepšenie prestupu medzi električkami a trolejbusmi na Americkom námestí, preloženie električkovej trate bližšie k parku,
  • zlepšenie prestupného bodu Krížna,
  • celková rekonštrukcia Krížnej ulice "od fasády k fasáde" od Amerického nám. po Legionársku,
  • doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky,
  • redukcia počtu priecestí cez električkovú trať a tie, ktoré zostanú, budú riadené,
  • možnosť jazdy autobusov MHD po električkovej trati na časti Ružinovskej ul., čím sa zlepší prestupovanie (zastávky Nemocnica Ružinov a Herlianska budú riešené ako združené, rovnako aj zastávka Tomášikova smerom z centra),
  • zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách,
  • trať v úseku Líščie nivy – Čmelíkova navrhnutá na rýchlosť 65 km/h,
  • koľajová trať typu pevná jazdná dráha s protihlukovými prvkami,
  • zazelenanie niektorých úsekov trate (Bajkalská – Stropkovská, Herlianska – Tomášikova (iba smer do mesta), Tomášikova – Čmelíkova),
  • vybudovanie novej meniarne v obratisku Astronomická.

Aktuálny stav (k 10/2024)

Projektová príprava začala v októbri 2014 po uzavretí zmluvy o dielo so zhotoviteľom, firmou Dopravoprojekt, pričom projektové práce a získanie stavebných povolení bolo požadované do 14 mesiacov. V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) opätovne predložilo novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Súčasne bolo potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.

Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Žiadosť o NFP na projektovú dokumentáciu bola schválená a podpísaná v priebehu jesene 2019.

V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Vítazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt. Zmluva s víťazom bola uzatvorená v októbri 2019. V roku 2020 bol uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý zahŕňa zmenené požiadavky mesta na projektovanie Amerického nám., Krížnej ul. a križovatky Ružinovská - Tomášikova.

Projektová dokumentácia mala byť pôvodne vypracovaná do leta 2021, ale pre pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu z dôvodu pandémie bol termín predĺžený do decembra 2022.

V marci 2023 bolo pre projekt modernizácie Ružinovskej radiály vydané územné rozhodnutie. V priebehu rokov 2023 - 2024 mesto zabezpečovalo vysporiadavanie pozemkov potrebných pre stavbu ako aj pre umiestnenie dočasnej meniarne na Legionárskej ulici. V polovici leta 2024 začalo mesto obstarávať stavebný dozor pre túto stavbu.

Stavebné povolenie na najdôležitejšie objekty stavby (električková trať) vydal Bratislavský samosprávny kraj v auguste 2024. Následne však boli voči stavebnému povoleniu podané odvolania. Stavebné konanie pre rekonštrukciu uličných priestorov pozdĺž električkovej trate začalo hlavné mesto v októbri 2024.

Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.)

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Americké nám. – križovatka Ružinovská x Čmelíkova
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3,75 km dvojkoľajne (bez úseku, kde nebude upravovaná samotná trať)
  • Počet modernizovaných zastávok: 9
  • Rozchod: 1000 mm
  • Maximálna prevádzková rýchlosť: 50 km/h, v úseku Líščie nivy – Čmelíkova 65 km/h
  • Predpokladaný termín realizácie: ~2025 – 2027
  • Predpokladané náklady: 80,5 mil. € s DPH (na základe štátnej expertízy)
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projektová dokumentácia) / Program Slovensko (realizácia), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #73:
podstatné je,že konečne sa bude modernizovať trať. Ostatné fantázie vieme,že sú zatiaľ nereálne,ale ako marketing môžu fungovať.
Reakcia na: Ma178rek #71:
Stavat elektricku ma vyznam len ak bude ta zastavka dobre dostupna aj planovanu vystavbu Ovocne Sady, kde bude byvat dost ludi. Inak to nema vyznam.
Ale električka by robila spojenie letiska s centrom, čo pri t61 znamená prestup na Trn.Mýte. t61 by asi nezostala v tak hustom špičkovom intervale, ale vzhľadom na to, že obslúži iné relácie, určite by zostala, minimálne od Avionu. Takže električka a trolejbus nejdú proti sebe!
Reakcia na: Andrej #70:
Lenže prepravné prúdy sa menia a ľudia radšej dajú prednosť spoju ktorý nebude meškať ..
A linka 61 troška trpí meškaniami...

Ale tak reálne električka na letisko je úlet .. ak pôjde k Avionu bude to zlepšenie pre všetkých 🙂
Reakcia na: Ma178rek #67:
O tomto tvrdeni mam vazne pochybnosti. V minulosti ked jazdila L8 po trase HLST - Astronomicka jej to trvalo 11 minut kym sa vobec dostala na Trnavske Myto. https://imhd.sk/ba/galeria-media/183338/Linka-8?gsd=0&ghl=8&ref=ba%2Fgaleria%3Fghp%3D%26%2338%3Bghv%3D0%26%2338%3Bghe%3D%26%2338%3Bghl%3D8%26%2338%3Bgha%3D%26%2338%3Bghdo%3D%26%2338%3Bghdd%3D%26%2338%3Bgsd%3D0%26%2338%3Bp%3D7

Nemyslim si ze tato elektricka bude vobec sutazit s L61, maximalne bude pre Ruzinovcanov ktori chcu sa dostat k Avionu a Letisku.
Reakcia na: Ma178rek #67:
Prečo by neostala 61? Určite sa zmení frekvencia jazd na letisko ale Avion a Ikea stále generujú dopyt ľudí po spojení do centra
Reakcia na: lamark #66:
Keď sa predĺži električka k letisku neverím že ostane 61... Bolo by to kontraproduktívne... Stačí aby išla električka k Avionu....
Z hlavnej stanice k Avionu to môže trvať cca 25 minút... Čo je o troška dlhšie ako 61... A zase električková trať ponúkne iné prestížne väzby 🙂
Reakcia na: Petto #65:
ved ten článok o predlženie tu niekde bol a neviem to ani ja najst. na RTVS1 davali,ze sa planuje na letisko,kdešto tu sa preferoval v texte len plan 1 k TOP a 2 Avion a letisko hudba buducnosti. Aj mapa tu bola. Bubla v TV z Magistratu Ba povedal,ze obstaravaju studiu,kdesto nevie povedat ziadny termin,lebo ziadne dokumenty nie su. Odbornik povedal,ze trat ak bude na Letisko tak casvovy odhat 13 rokov na letisko. Neviem,kto by sa viezol elektrickou z Hlavnej stanice na letisko elektrickou ked funguje busotrolejbus 61.
Bude dakde samostatná sekcia Predlzenie Ruz.radialy? Tu totiž info chyba o predĺženi smer Avion, Letisko.
Reakcia na: lamark #63:
Stačila posledná veta..
Mesto na rekonštrukciu peniaze v rozpočte nemá.. čiže ďalší článok v poradí bez jasných termínov.
https://www.yimba.sk/modernizacia-ruzinovskej-radialy/klucovy-dopravny-projekt-blizko-k-vystavbe-mesto-avizuje-termin-modernizacie-ruzinovskej-radialy
Bratislava plánuje postupne zmodernizovať všetky električkové trate. V dobrom stave je aktuálne Dúbravsko-karloveská, Petržalská a čiastočne Vajnorská radiála, ako aj lokálne úseky iných tratí. Pridať by sa k nim mala aj Ružinovská radiála, ktorá obsluhuje veľké sídlisko a časť Starého Mesta. Hlavné mesto tvrdí, že sa realizácia blíži.
Reakcia na: lamark #60:
Neexistuje ešte takáto dokumentácia.
nema niekto dokumentaciu ako bude vyzerat novy usek el. trate po ul. Atronomicka a obratisko Ostredky konecna 39,31 po vybudovaní TIOPU Ruzinov?
Reakcia na: lamark #56:
Zaujimavo riesene to Americke nam. No uvidime. A ten triangel Vazovova x Krizna bude nejak zmeneny co do geometrie?
Reakcia na: Petto #57:
ved castejsie ako metro 😃
Reakcia na: lamark #56:
Kym to postavia tak elektricka pojde aj raz za hodinu 😃.