V najnovšom sci-fi sa dozviete, aké nové a novšie trolejbusy nám tu (ne)jazdia.
Vážení vlčáci,
viacerí sa sťažujete, že aj po nákupe 66 nových trolejbusov stále v uliciach stretávate „tie staré vraky“. Cítime preto potrebu. Potrebu nahlas povedať, že to nie je pravda! Tie vraky sú úplne nové!
Ako iste viete, náhradné diely prozreteľne zvykneme nakupovať na roky dopredu, alebo vôbec. Aj napriek našej bohatej materiálovej rezerve sa preto stalo, že nemáme na sklade určité potrebné súčiastky na autobusy a trolejbusy značky SRO – ale uznajte, že sme naozaj do poslednej chvíle netušili, kto nám vozidlá dodá – či Ja-Ty-on alebo niekto úplne iný.
Začiatkom jesene preto okrem lístia začala padať aj vypravenosť vozidiel a úroveň dopravy. Pomocnú ruku podniku na základe tradične dobrých vzťahov podali súdruhovia zo Škody ostrov Krym, kde najnovšie znovu vyrábajú tradičný, rokmi overený, vysokopodlažný a dvoj- až trojdverový trolejbus 14 TrKr (posledné dve písmená znamenajú pôvod vozidla – teda Krym a nie “krám“, ako sa niektorí cestujúci mylne domnievajú).
Trolejbus 14 TrKr, ako už bolo spomínané, vychádza z klasickej konštrukcie škodováckych vozidiel, vybavený je však najmodernejšou technológiou – ABS, SBS, SMS, LCD, LSD – a disponuje dokonca aj opierkou hlavy a ruky pre vodiča. Vozidlo má moderný dizajn, pohodlné sedačky, antidetermálne sklá a vnútri zo päť rôznych tlačidiel na ponuku dopytu, dopyt ponuky, znamenie vodičovi, znamenie „páči sa mi“ a ešte aj na otváranie dverí. Žiaľ, prvý dodaný exemplár bol po krátkom čase (a dlhom frflaní vodičov aj dielenských pracovníkov) vrátený výrobcovi.
Moderný trolejbus typu 14TrKr zaujme najmä svojim faceliftom. |
Škoda ostrov Krym preto pružne zareagovala na vznesené požiadavky dopravcu a dodala do Partyslavy na testovanie klasicistickú verziu trolejbusu 14 TrRt – čiže retro verziu. Trolejbus 14 TrRt je naopak vybavený najstaršou dostupnou technológiou, nemá dopytové ovládanie dverí, elektronické transparenty, pohodlné sedačky, ani lekárničku v kabíne vodiča. Nie je vybavený ani AC, C&A, ABS, SBS, VRZ SKRZ KLB ani DRB – je preto vhodný aj pre Partyslavu. Zaujímavosťou je, že predné i zadné svetlomety pochádzajú zo sovietskej limuzíny Čajka. Nášmu fotografovi sa toto nádherné vozidlo podarilo zachytiť presne na tom istom mieste ako jeho moderného predchodcu.
Retro-tro-lejbus 14 TrRt výrobcu Škoda ostrov Krym, závod V. I. Putina, Simferopoľ |
V rámci úzkej (a niekedy až úzkostlivej) spolupráce so Škodou ostrov Krym sa nám podarilo zakúpiť niekoľko desiatok vrakov vyradených vozidiel typov Škoda 9 Tr zo Simferopoľu. Tieto budú následne rozobraté a použité ako zdroje náhradných dielov pre naše trolejbusy.
Trolejbus 14 Tr 6287 po oprave vykonanej v ústredných dielňach s novým čelom. Trolejbus bol odstavený po tom, čo sa jeho vodič s koňom zrazil a poškodil tým predok vozidla. |
Nedostatok náhradných dielov pre vozidlá obľúbenej značky SRO naši dielenskí pracovníci vyriešili aj vybrakovaním potrebných dielov z odstavených autobusov NEM-TUDOM, ktoré sme mali beztak len zapožičané. V prípade, že sa niekomu znova podarí rozbiť predok trolejbusu, dáme mu tam čelo z Ykarusu alebo Mercedesu O 405 GN (Generál Notor).
Trolejbus SRO-NEMTUDOM sa šplhá hore Limbovou zjazdovkou. |
P. S.: Na internete sa objavili nepekné fotomontáže, ako vraj budú vyzerať trolejbusy SRO o 10 rokov. Dôrazne sa voči nim ohradzujeme. O 10 rokov tu už trolejbusy SRO nebudú!