Pri Blumentáli autá ohrozujú cestujúcich

Električky navyše čakajú v kolóne.

Nová integrovaná zastávka električiek a autobusov na Radlinského ulici mala priniesť zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, zlepšenie podmienok pri prestupovaní a skrátenie jazdného času niektorých liniek. Po dvoch mesiacoch prevádzky už možno konštatovať, že sa tieto ciele podarilo naplniť len čiastočne a v niektorých obdobiach dokonca došlo k zhoršeniu existujúcej situácie.

Vybudovanie zastávky stálo 138-tisíc €, z nich 124-tisíc bolo financovaných cez Operačný program Bratislavský kraj a 14-tisíc zaplatio mesto Bratislava.

Pôvodné návrhy boli iné

Zriadenie integrovanej zastávky v minulosti požadoval dopravný podnik a neskôr aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Tá navrhovala tri varianty riešenia uzla, z nich dva bez vylúčenia automobilovej dopravy, pričom však v žiadnom z nich nebola navrhovaná zastávka tzv. viedenského typu, po ktorej nástupišti by jazdili autá. Mesto však nakoniec pripravilo a zrealizovalo iné riešenie: po zastávke v oboch smeroch jazdia autá a v ďalšej časti Radlinského ulice je zriadený druhý jazdný pruh na električkovej trati, ktorý dokonca nebol ani súčasťou pôvodného projektu.

Ako vyplynulo z vyjadrení Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Bratislave, časť súčasných riešení požadovali práve policajti: „Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Bratislave nesúhlasil s vylúčením individuálnej automobilovej dopravy v tomto úseku, nakoľko Magistrát hl. mesta nezabezpečil vytvorenie novej alternatívnej trasy. Stavebné a dopravno–technické vybavenie zastávky tzv. viedenského typu umožňuje takúto zastávku spojazďovať. Na základe uvedených skutočností nebol dôvod vylúčiť individuálnu automobilovú dopravu v priestore zastávky ‚Blumentál‘,“ informoval Michal Szeiff z oddelenia komunikácie a prevencie KR PZ.

Dokumentácia stavu na zastávke, ktorú priniesol portál nasenovinky.sk

Polícii sme zaslali otázky, ako hodnotí bezpečnosť cestnej premávky a prehľadnosť zrealizovaného riešenia, a to spolu s videom portálu nasenovinky.sk. Podľa Szeiffa je „premávka na Vami uvedenom úseku bezpečná a plynulá za predpokladu dôsledného dodržiavania pravidiel cestnej premávky ustanovených v zákone č. 8/2009 Z. z. účastníkmi cestnej premávky“.

Keďže však zákon evidentne množstvo vodičov nerešpektuje, zaujímalo nás, koľko pokút za nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky polícia uložila a ako často tam polícia dodržiavanie kontroluje. „Na vami položenú otázku nie je možné poskytnúť objektívne údaje, nakoľko uvedenou štatistikou nedisponujeme,“ informoval Szeiff. Naša redakcia počas desiatok návštev nového uzla ani raz nezaznamenala kontrolovanie pravidiel cestnej premávky zo strany polície.

Za problémy môže aj to, že značenie je pre vodičov aj cestujúcich nezrozumiteľné, napríklad priechody pre chodcov sú podfarbené červenou rovnako ako aj vyvýšená časť zastávky, pričom po priechode vodiči jazdiť nesmú a po zastávke by naopak jazdiť mali. To vodičov zvádza k tomu, aby šli po električkovej trati, kde ale zistia, že ide o buspruh, a niektorí sa cez obrubník snažia opäť dostať na zastávku. Zmätkujú nielen domáci, ale aj zahraniční vodiči, dokonca aj z Viedne, kde je množstvo zastávok „viedenského typu“.

Dva pruhy na Radlinského

Okrem problému bezpečnosti prinieslo zrealizované riešenie aj nový problém, a tým je zdržiavanie električiek dopravnou zápchou. „Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Bratislave požadoval zriadenie ďalšieho jazdného pruhu na električkovej koľaji na Radlinského ulici z dôvodu plynulejšieho odjazdu vozidiel z Radlinského ulice v smere von z centra mesta – predovšetkým v poobedňajších dopravných špičkách,“ informoval Szeiff. Magistrát Policajnému zboru vyhovel a zriadil nový jazdný pruh pre autá na električkovej trati, kde najmä v popoludňajších hodinách vznikajú dopravné zápchy.

Mesto ešte v auguste po upozorneniach na možné problémy sľubovalo, že „po prvých dňoch a týždňoch využívania integrovanej zastávky magistrát a jeho odborné útvary vyhodnotia dopravnú situáciu v danej lokalite a ak to bude potrebné, príjme opatrenia na jej zlepšenie“. Odvtedy ubehlo 8 týždňov, preto sme sa mesta spýtali otázky ohľadom vyhodnotenia bezpečnosti a cestujúcich aj zdražní električiek. Hovorca magistrátu Stanislav Ščepán 21. októbra reagoval, že sa hodnotením zaoberajú odborné útvary magistrátu. „Zodpovednosť totiž nenesie Občianska iniciatíva Lepšia doprava ani aktivisti, ale mesto v súčinnosti s Krajským dopravným inšpektorátom,“ upozornil Ščepán. Vyjadrenia prisľúbil zaslať do 23. októbra, no nestalo sa tak.

Namiesto úspory času väčšie zdržania

Keďže mesto svoje sľuby nedodržalo, vlastné vyhodnotenie spracovala Občianska iniciatíva Lepšia doprava. V prieskume sa zaoberala tým, ako vplýva na električkovú dopravu nové riešenie križovatky Vazovova – Radlinského s rozšírením počtu jazdných pruhov na Radlinského ulici. „Merania potvrdili, že nové dopravné značenie má veľmi negatívny dopad na premávku električiek v smere do Rače, kde sme namerali spomalenie až o 74 sekúnd oproti najrýchlejšiemu prejazdu,“ píše sa v správe. „Vpustenie individuálnej automobilovej dopravy na koľajnice teda vyústilo do výrazného spomalenia a výrazného zhoršenia pravidelnosti dopravy,“ konštatuje Lepšia doprava.

Zdržania však boli zaznamenané prakticky vo všetkých smeroch. Rozšírenie počtu jazdných pruhov síce spomalilo električky, ale zároveň autám nijako nepomohlo. Iniciatíva tvrdí, že „pre kapacitu trasy Mýtna –Vazovova – Radlinského – Račianska je rozhodujúca priepustnosť križovatky Račianske mýto,“ čo znamená, že rozšírenie jazdných pruhov na Radlinského iba presunulo zápchu z Vazovovej inde, ale samotný prejazd Račianskym mýtom, a teda aj celým úsekom Mýtna – Račianska nezrýchlilo.

Podľa našich informácií sú časové straty v špičke dokonca vyššie, než pozitívny efekt, ktorý prinieslo zlúčenie viacerých zastávok a vypnutie svetelnej signalizácie na Floriánskom námestí. Z vyhodnotení údajov z palubných počítačov vyplynulo, že úspory dosiahli od 20 do 40 sekúnd, no zdržania sú podľa Lepšej dopravy až 74-sekundové.

Náklady na pomalšie električky Lepšia doprava vyčíslila na viac ako 38 000 € ročne. Súčasne upozornila, že zrealizované riešenie je v rozpore s Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja Bratislavy, ktorý si kladie zacieľ „redukovať a efektívne organizovať používanie automobilov“. Iniciatíva zároveň uviedla, že na budúce problémy upozornila priamo primátora Ftáčnika ešte v júni 2014.

Hrozí ďalšie spomalenie MHD

Ďalšie spomalenie MHD môže znamenať plánované obnovenie prevádzky cestnej svetelnej signalizácie na Floriánskom námestí. „V záujme zachovania bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Bratislave požaduje opätovné spustenie cestnej svetelnej signalizácie na križovatke Floriánske námestie. Predmetná svetelná signalizácia mala byť mimo prevádzky iba počas uzávierky priľahlého úseku Radlinského ulice z dôvodu výstavby zastávok ‚viedenského typu‘,“ uviedol Szeiff.

Doplnené 3.11.2014 14:10:

Spýtali sme sa preto, či dopravný inšpektorát pri svojich požiadavkách zohľadňuje uvedený Program hospodárskeho a sociálneho rovoja (PHSR), ktorý je jedným zo strategických dokumentov mesta. "Krajský Dopravný Inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave nebol zo strany Magistrátu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o PHSR informovaný," uviedol Szeiff.

Na otázku, či PZ SR vo všeobecnosti programy hospodárskeho a sociálneho rozvoja miest a VÚC chápe ako záväzné pri svojich rozhodnutiach, alebo rozhoduje nezávisle od nich, Szeiff nepriamo naznačil, že ich KDI PZ SR v Bratislave nerešpektuje, keďže nie sú pre nich záväzné: "Krajský Dopravný Inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave sa pri svojich rozhodnutiach riadi všeobecne záväznými predpismi a v rámci schvaľovacieho procesu vo veci zmeny, resp. určovania novej organizácie dopravy sa Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave riadi aj príslušnými technickými predpismi. Vo veci zmeny organizácie dopravy na Radlinského ulici Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave zastáva názor, že hlavný dopravný priestor má slúžiť všetkým druhom dopravy, pre ktoré je tento priestor stavebne prispôsobený a príslušným dopravným značením určený. Okrem iného, predmetný úsek Radlinského ulice slúži výjazdu dopravy v smere von z centra mesta. Preto je nemenej dôležité, aby sa za podmienky zachovania bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky umožnil výjazd uvedeným smerom primerane všetkým účastníkom cestnej premávky, ktorí sa v danom dopravnom priestore nachádzajú a nie zámerne tlmiť jeden druh dopravy (IAD) s cieľom tzv. „redukovania používania automobilov". V tejto súvislosti Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave dodáva, že je povinnosťou mesta, aby vytváral a budoval adekvátne podmienky v záujme všetkých druhov dopravy s ohľadom na ich funkciu (cieľovo-zdrojovú alebo tranzitnú)," uzavrel Szeiff.

Doplnené 30.10.2014 12:59 a 14:22:

Podľa informácií zaverejnených na facebookovej stránke mesta sa na porade 30. októbra na magistráte dohodlo, že mesto pripraví zmeny v organizácii dopravy, ktorými bude riešiť vyššie uvedené problémy. Malo by ísť o nasledujúce opatrenia:

  • Vylúčenie automobilovej dopravy z úseku Vazovova - Floriánske nám. obojsmerne, čím by sa celý priestor mal stať prístupný len pre chodcov, cyklistov a dopravnú obsluhu objektov pri zastávke Blumentál. "Odporúčaná obchádzka je v smere z centra cez Mýtnu a Vazovovu ulicu," informovalo mesto.
  • Zákaz odbočenia z Floriánskeho nám. do Blumentálskej, ktorým by sa malo zamedziť tranzitu cez Blumentálsku ulicu. "Hlavné mesto týmto vyhovuje námietkam domácich obyvateľov. Vodičom idúcim z centra smerom na Račiansku ulicu odporúčame trasu Kolárovo námestie – Mýtna – Vazovova – Radlinského," spresnil magistrát.
  • Zníženie počtu jazdných pruhov už na Vazovovej ulici, aby autá neblokovali električky na Radlinského. Riešenie "odstráni kolízny bod v križovatke a to bez toho, aby to malo vplyv na plynulosť individuálnej automobilovej dopravy, pretože kapacitu celej komunikácie určuje Račianske mýto," píše sa na facebookovej magistrátnej stránke.

Súčasne má dopravný podnik vykonať demontáž vybavenia bývalej zastávky, aby bolo pre vodičov áut zrejmé, že električka už v tomto priestore nezastaví a sú povinní jej dať prednosť. Zmeny však ešte budú musieť prejsť schvaľovacím procesom a bude ich musieť odsúhlasiť aj Krajský dopravný inšpektorát. "Predpokladaný dátum realizácie je druhá polovica novembra," uzavrel svoju informáciu magistrát.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: slavius #64:
Veď áno. Jednu dobu s tým policajti aj súhlasili. Ale sa premeškala šanca, aby sa to aj realizovalo.
Reakcia na: pharel #65:
Je to mozno take sotoriesenie, ale ked sa jedinci nevedia naucit, tak by bolo asi vhodne dat pred zastavku semafor pre auta, na ktorom automaticky s prichodom elektricky naskoci cervena. to snad uz idioti pochopia
Jop, toto aj po roku stale je dost nebezpecna zastavka, auta stale nerespektuju ludi vchadzajucich na vozovku ked pride elektricka/bus, aj ked ma smerovku doprava, auta to nerespektuju. Mobiliar (digitalna tabula, kos, lavicky) nekomentujem, ten priechod pre chodcov blizsie ku kostolu je furt zatopeny ked prsi, jazera sa tam tvoria, uuuuuuuzky chodnik v smere na Racko, 2 pruhy pre auta v smere na Racko, ktory stale blokuje elektricku, dalej kvoli vyhybke nechcu za sebou zastavovat 2 elektricky (aj s otvorenymi dverami), musia cakat kym ta pred nou iduca do Race sa v zapche dotacka za vyhybku, aby dalsia mohla vojst na zastavku...cele zle a samozrejme krizovatka Florianske nam stale bez svetiel, ako urychluje to dopravu ale pre chodcov to je challenge prejst od kostola k Dell 🙂
Reakcia na: Mike #63:
A čo tak napríklad povoliť prejazd tou zastávkou/ulicou len pre MHD? Ale to sa už asi zas stretávajú dva rôzne príliš vzdialené svety: svet ľudí a svet KDI...
Reakcia na: Miro #62:
Zvažovalo sa aj toto riešenie. Resp. kombinácia oboch, teda že vozovka by bola vyvýšená na úroveň chodníka a slúžila by ako nástupište, ale autá by boli presmerované na el. koľaje, ako dnes busy. Nevýhoda by bola tá, že električka stojaca v zastávke by zablokovala autá za ňou - čo by bolo len plus, ale tým by bola blokovaná aj ďalšia električka a busy... čiže oproti dovtedajšiemu stavu by mohlo dochádzať k väčším zdržaniam MHD. Nehovoriac o kolónach v smere k Račku a prípadne občas by vznikali aj na opačný smer.
Podľa môjho názoru zastávka viedenského typu je pre našu mentalitu nevhodná. Oveľa lepšia je zastávka, ktorej ja hovorím "brnenského typu", kde je premávka zvedená do spoločného pruhu s MHD, autá nemôžu prechádzať popri stojacom vozidle MHD a chodci majú k dispozícii celú šírku zastávky.
https://goo.gl/maps/8VV2cf5Xqct
December 2015: Nič sa nezmenilo.

– Blumentál stále ostáva prejazdný pre IAD a navyše policajtmi prepašované dva jazdné pruhy na Vazovovej a Radlinského ostali bez povšimnutia taktiež.
– doteraz nebola nainštalovaná elektronická tabuľa na opačnej zastávke
– dodnes tam nepribudol ani mobiliár (lavičky, smetné koše)
– v smere von z mesta sa cestujúci stále tlačia na dvojmetrovom chodníku a autám stále zostáva k dispozícii luxusných 4,39 metra
Keďže mesto svoje sľuby nedodržalo, vlastné vyhodnotenie spracovala Občianska iniciatíva Lepšia doprava.

to ako to spracovala uz vsetci vieme..... otazkou este zostava ci mesto islo uplne podla planu OI....

podla mna je problem aj malych zastavkach...... ked je nevludne pocasie http://pocasie.pozri.sk/predpoved-pocasia/bratislava tak je malo priestoru na skrytie sa pred nim...........

dalsia vec je ze tam mali byt semafory pre auta......... pride elektricka semafory cervena a hotovo.......
Reakcia na: david1 #58:
Ale sme v situácií že mesto má 0 na ľubovolné investície. Aj také rušenie zastávkového ostrovčeka na býv. el. zast. Floriánske nám. na tento rok poslanci neodsúhlasili - lebo to tiež niečo stojí.
Reakcia na: Mike #56:
Hej má to svoje vyvolané investície. Určite omnoho menšie ako preložka trate, ktorú mohli spraviť pri poslednej reko. zvršku.

Jednoducho je to momentálne hlavný dopravný prúd von z mesta pre Krasnany,Raču,Pezinok...
A co to velakrat avizovane vylucenie IAD z tejto ulice, ktore slubovali v polovici novembra? Zase sluby pred volbami a potom skutek utek? 🙂
Reakcia na: david1 #55:
Bolo by nutné búranie ostrovčeka a prekladanie návestidla = nejaké financie. ?
Reakcia na: Mike #52:
Treba zrušiť málo používané pravé odbočenie na Legionársku a budú hneď dva pruhy o dĺžke cca 150-200m bez blokovania električky. Toto mi pripadá ako najjednoduchšie riešenie.

V piatok som mal opat cestu okolo... opat som sa nestihal cudovat... autobus linky 31 smerom na Racianske myto stoji na zastavke... presne pre prechodom prechodcov... chodci sa nahlia cez prechod a vybiehaju spoza predneho cela autobusu priamo pod auta, pre ktore je signalom na prejazd cez zastavku nie odchod autobusu ale zavretie dveri... jednoducho krasa...
Reakcia na: Mike #52:
Môže aj preto, že mu to mesto dovolí. Čo by sa také stalo, ak by mesto jednoducho dvojpruh z Vazovovej ako správca komunikácie zrušilo? Dopravné značenie podpisuje primátor a osádzajú ho zamestnanci mesta. Zákon nešpecifikuje, akým spôsobom sa riešia prípadné konflikty medzi správcom komunikácie a dopravným inšpektorátom, pokiaľ ten trvá bez adekvátneho odborného zdôvodnenia na svojom názore. Zákon tiež neurčuje KDI žiadne konkrétne právomoci, ako by si mohol vymôcť, aby sa dopravné značenie nezmenilo. Predsa nie je možné, aby mesto muselo akceptovať organizáciu dopravy, ktorá preukázateľne poškodzuje nosnej električkovej doprave, a v tomto prípade poškodzuje aj samotným autám a zhoršuje bezpečnosť všetkých.
Reakcia na: d3k0 #51:
Na tej porade čo som bol ja požadovali dva pruhy v celej dĺžke Radlinského lebo:
- to je smer von z centra a treba mať čo najväčšiu kapacitu na výjazde z mesta aby sa tie vozidlá dostali čo najskôr a najľahšie von z centrálnej oblasti
-tam aj tak nie je taká intenzita, že by to blokovalo električku. Dnes sú tam kolóny, lebo Radlinského je 1 pruh, ale keby tam boli po celej dĺžke 2 pruhy, tak kolóny zmizmú a zároveň tam bude toľko átu stáť aj na el. páse, že tá električka prejde rovnako ako dnes vždy na prvý cyklus (možno bude občas zdržaná..)
Ale vieme že rôzni členovia KDI môžu mať na tú istú vec rôzný názor a neplatí, že čo povie nadriadený, s tým musí podriadený súhlasiť. Tam môže ľubovolný "člen" v štruktúre svojim nesúhlasom akýkoľvek projekt stopnúť.
Reakcia na: d3k0 #50:
Este pre objektivitu - nepadlo logicke zdovodnenie na dvojpruh ukonceny pred Wilsonovou ul. KDI samozrejme povodne pozadoval dvojpruh v plnej dlzke, co zdovodnil zvysenim priepustnosti Racka pre auta. Zastupca tvrdil, ze to nejako elektricky nezdrzi, lebo aj tak stoja na Racianskom myte. Nie, nerobim si srandu, naozaj to odznelo.
Reakcia na: Mike #49:
KDI dostal moznost vysvetlit pred sirokym forom dovody, pre ktore pozaduje dvojpruh na Radlinskeho. Ziadne logicke vysvetlenie nepadlo. Takze sa to uzavrelo s tym, ze kedze neexistuje ziadne rozumne zdovodnenie, tak tam ten dvojpruh nebude. A zastupca KDI nenamietal.

Ale KDI na svoje rozhodnutia zjavne nejake logicke argumenty nepotrebuje. KDI nepotrebuje dokonca ani len suhlasit s projektom, s ktorym uz predtym suhlasil (v povodnom projekte dvojpruh nebol).
Reakcia na: d3k0 #47:
Resp. ináč povedané:
- na vylúčení IAD z Blumentálu obojsmerne sa magistrát s KDI dohodol.
- na nezapínaní CDS na Floriánskom nám. sa s KDI rovnako dohodlo (lebo uznali, že keď sa vylúči doprava z Radlinského tak odbočiť doľava z Májkovej, čo ich trápilo najviac, už bude oveľa jednoduchšie)
- na jednom pruhu z Vazovovej doľava sa magistrát s KDI nedohodol. KDI trvalo na tom, aby išli dva pruhy pozdĺž celej Radlinského od Vazky po Račko (ľavý na koľajách). Keďže KDI nechcel ustúpiť, tak bola dohoda že v tomto ostane dnešný stav, (lebo 2 pruhy na Radlinského sú neprijateľné samozrejme.,.)

Takže ak najvyšší ľudia na meste dajú zvolenie, tak sa zrealizuje, to s čím KDI súhlasilo. Ak mesto bude presadzovať svoju verziu - teda tieto tri body napísané na konci tejto novinky - nespraví sa vôbec nič...?
Reakcia na: d3k0 #47:
Možno sa obrátiť na BSK ako orgán vo veciach ED a snažiť sa ich prinútiť do toho vstúpiť a zatrhnúť to.