Naďalej nie je známe, ako budú nové trate vyzerať. Nedávno opravované úseky sa modernizovať nebudú, revitalizovať sa nebudú ani uličné priestory.
Mesto Bratislava sa chystá obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie na modernizáciu električkových radiál Vajnorská, Karloveská a Ružinovská, o čom sme písali v januári. Oslovili sme preto magistrát s trinástimi otázkami, v ktorých sme sa pýtali na bližšie informácie o pripravovaných modernizáciách električkových tratí. Odpovede, ktoré nám zaslal hovorca mesta Stano Ščepán, zverejňujeme v plnom znení.
Ako by ste v stručnosti predstavili a popísali pripravované rekonštrukcie električkových radiál?
Základné atribúty sú uverejnené v oznámení, pri jednotlivých častiach vždy odsek 1 (pozri vedľa hlavného textu – pozn. red.). Z nich možno ešte doplniť ďalšie hlavné prvky napríklad: dynamické riadenie s preferenciou MHD na svetelne riadených križovatkách s novou svetelnou signalizáciou, zastávky, ktoré by mali byť bezbariérové (nástupište je v rovnakej výške ako podlaha nízkopodlažného vozidla – pozn. red.), aj keď ministerstvo dopravy môže vydať výnimky z normy – pozri zastávky na trati Radlinského – Kýčerského, kde nesúhlasilo MDVRR s výnimkou a umožnila sa výška hrany zastávky na 200 mm nad temenom koľajnice, z dôvodu používania starých typov električiek –, informačné tabule na zastávkach, riešenie zastávok a priechodov pre peších podľa potrieb ŤZP a pod..
V ktorých rokoch sa plánujú rekonštruovať jednotlivé radiály?
2016 – 2020.
Vo viacerých prípadoch sú na modernizáciu navrhnuté aj pomerne nové úseky rekonštruované v rokoch 2001 - 2013, konkrétne Karlova Ves - Hanulova, Legionárska - Líščie nivy, Bajkalská - Zátišie a obratisko Ružinov. Aký je dôvod na rekonštrukciu týchto úsekov?
Trate na nových úsekoch sa nebudú modernizovať. Na týchto úsekoch bude predmetom vybavenie tratí.
Porovnalo mesto alternatívu opravy a zabezpečenia riadnej údržby tratí rekonštruovaných v rokoch 2001 - 2013 namiesto ich navrhovanej výmeny? Ak áno, s akým výsledkom?
Posúdenie bude predmetom projektových prác, z ktorých vyplynú aj konkrétne riešenia.
Použije mesto eurofondy aj na rozširovanie siete električkových tratí? Ak áno, na ktoré trate?
Áno, na všetky vypísané (bližšie informácie o tom, ktoré trate sú „vypísané“, mesto neuviedlo – pozn. red.).
Nebolo by podľa mesta účelnejšie využiť eurofondy na väčšie rozširovanie siete električkových tratí než na opravu existujúcich?
V prvom kroku treba vytvoriť kvalitné podmienky na existujúcich tratiach z dôvodu nových električiek. V druhej etape a podľa finančných nárokov potrebných na modernizáciu tratí sa pristúpi aj na rozširovanie električkových tratí. Mestské zastupiteľstvo prijalo rozvoj elektrickej trakcie v júni 2013.
Opis modernizácie Dúbravsko-karloveskej radiály
Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Jedná sa hlavne o opravu geometrickej polohy oblúka pod mostom Lanfranconi, čím sa zabezpečí dosiahnutie maximálnej prevádzkovej rýchlosti na predmetnej trati v = 65 km/hod. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibračných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modernizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Karlova Ves.
Opis modernizácie Vajnorskej radiály
Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibrčných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modernizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Zlaté piesky.
Opis modernizácie Ružinovskej radiály
Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibračných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modrenizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Astronomická.
V západnej Európe sa bežne budujú zatrávnené trate a trate, po ktorých jazdia autobusy a trolejbusy a majú spoločné zastávky s električkami, aby bol uľahčený prestup. Budú tieto prvky použité aj v Bratislave, a kde konkrétne? Budú takéto zlepšenia požadované aj od projektantov už v zmluve o dielo?
Tieto varianty budú riešené v projektovej dokumentácii a podľa efektívnosti využitia ako aj nákladov na prevádzku a optimalizácie údržby.
Aké iné zlepšenia, ktoré v Bratislave momentálne nemáme, budú mať modernizované trate?
Sú zodpovedané v 1. otázke.
Viaceré z relatívne nových tratí sú zanedbané a je na nich znížená rýchlosť. Aké kroky mesto vykoná, aby sa rovnaký scenár neopakoval aj v prípade modernizovaných tratí?
Podmienkou modernizácie tratí a ich financovania z EU fondov je zabezpečenie pravidelnej údržby tratí, ktorou sa mesto zaviaže.
Prečo nie je predmetom modernizácie aj Račianska radiála, ktorá je podobne stará ako ostatné radiály? Kedy sa bude táto radiála rekonštruovať a ktorý subjekt bude túto rekonštrukciu financovať?
Podľa podkladov z DPB je táto radiála najzachovalejšia. Jej modernizácia by mala byť po roku 2020.
V zahraničí vzniká množstvo nových električkových tratí. Ku ktorej z nich by ste prirovnali modernizácie bratislavských tratí?
Nezaoberali sme sa touto otázkou. Každé mesto je špecifické, ale hlavné zásady ako v iných mestách budú aj na našich modernizovaných tratiach.
Bude súčasťou rekonštrukcií aj revitalizácia priľahlých uličných priestorov? Aké sú v tomto smere predstavy mesta?
Nie, z dôvodu neoprávnených nákladov.
Predstaví mesto projekty modernizácie električkových tratí verejnosti pred ich definitínym dokončením? Bude môcť verejnosť projekty pripomienkovať nad rámec toho, čo určujú zákony?
Prvá časť otázky: áno. Druhá časť: áno, ak bude verejnosť zastúpená autorizovaným inžinierom v danej problematike.