Áno, táto strašná pohroma sa nevyhla ani našej drahej hlavnej dedine - Bratislave. Podrobnejšie informácie prinášame v ďalšom texte.
Zemetrasenie v Bratislave
Silné zemetrasenie o sile 6.5 stupňa richtárovej stupnice, ktoré postihlo Bratislavu, spôsobilo veľmi ťažké škody aj dopravnému podniku - zreteľne je to vidieť aj sa zničených koľajniciach na Vajnorskej ulici, ktoré boli len pred pár mesiacmi úplne nové... Keďže peniaze z fondov Európskej únie určené na opravu uviazli kdesi na Úrade vlády (zlé jazyky hovoria o grófovi Čákym), dopravnému podniku zatiaľ nezostáva nič iné, ako jazdiť aj na takejto trati. Potrebné prostriedky nechce poskytnúť ani Severný pólus, ktorý má sám problémy s veľkou puklinou, ktorá sa tiahne od predajne Chrenvelo cez Karfuj až po stánky Errortelu. Z obáv pred zrútením v "Šker storočnom kine" znížili hlasitosť pri premietaní filmov na minimum, aby zvukové vlny nespôsobili rozpadnutie budovy. Verme, že sa pólus rozsype skôr, ako sa stihne opraviť trať, aby sa trať potom nemusela opravovať znovu.
WinBUBU
Hlavnou príčinou nespoľahlivosti palubných počítačov v prostriedkoch MHD je používanie operačného systému Windoors. Potvrdil to hovorca dopravného podniku Alfonz Schwindler. Podľa neho stále zamŕza, a preto vodiči nemôžu dodržiavať cestovný poriadok, lebo tým pádom žiaden nemajú. Na našu poznámku, že niektorí vodiči by nedodržiavali cestovný poriadok, ani keby im svietil na čelnom skle, sme sa dozvedeli, že to "určite nie je pravda!". Okrem zamŕzania vraj palubný počítač WinBUBU občas sám od seba stlačí tlačítko "nehoda" alebo "revízor". Zároveň bol už zaznamenaný aj prípad, že sa počítač prepol do špeciálneho režimu, keď namiesto akustického a svetelného vyhlasovania zastávok, si mohli cestujúci vypočuť vulgárne nadávky. Hovorca podniku to komentoval slovami: "To bol určite omyl. U nás nenadávajú palubné počítače, ale vodiči na palubné počítače."
WinBUBU.ru
Neprešiel ani týždeň od našej predošlej reportáže a vyskytol sa ďalší problém. Neznámy vírus vo vozovni Jurajov dvor nahral do všetkých palubných počítačov namiesto klasickej latinky azbuku. Zo zmeny sa tešili azda len červenší zástupcovia ľudu v parlamente (a iných orgánoch zákonodarnej a výkonnej moči...) a rusky hovoriaci návštevníci mesta, ktorých v posledných rokoch pribúda. Tejto "myšlienky" - alebo skôr omylu - sa ujala firma JB Decauix, ktorá má na svedomí veľkoryso riešené orientačné tabule v centre mesta, na ktorých sú iba dvojjazyčné názvy. Ako sme sa dozvedeli z dobre utajených zdrojov (čistič prístreškov Ondro - zvaný aj Ondro Čistič), teraz sa uvažuje s novými 3-jazyčnými tabuľami. Okrem slovenčiny na nich bude ruština a arabčina. Údajne to má prilákať do mesta viac "turistov". Práve pre nich budú nasvietené dominanty ako budova národnej banky (a hlavne jej trezory), ale aj americký konzulát - aby dobre videli, kam to majú našiť.
Megavýluka električiek
Okrem toho, že Bratislavu postihlo zemetrasenie, sa náhle prišlo na to, že v havarijnom stave sú úseky električkových tratí v tuneli, medzi Karlovou Vsou a Dúbravkou, pod mostom Lafranconi, na ulici Imricha Karvaša a na Radlinského ulici. A tak bude popri výluke na Mostovej a Jesenského ulici vylúčená doprava aj z týchto úsekov. Električky a náhradná doprava budú premávať nasledovne:
Linka 2 / 3 s trasou Zlaté piesky - Vajnorská - Trnavské mýto - Vazovova - Radlinského - Račianske mýto - Račianska - Rača
Linka 7 / 8 s trasou Ružinov - Ružinovská - Trnavské mýto - Vazovova - Radlinského - Račianske mýto - Račianska - ŽST Vinohrady
Linka X1 na trase Hlavná stanica - Štefanovičova - Imricha Karvaša - Vazovova - Blumentálska - Radlinského - Obchodná - Námestie SNP - Štúrova - Vajanského nábrežie - Botanická - Karloveská - Saratovská - Dúbravka, Pri kríži
Linka X4 s trasou Vazovova - Americké nám. - Špitálska - Štúrova - Vajanského nábrežie - Botanická - Karloveská - Borská
Na všetkých linkách bude celodenný interval 5 minút. V prípade, že sa opäť pokazí výhybka na Trnavskom mýte, aj na linkách 2 a 8 budú jazdiť autobusy...
SRO B9.5 Sweet
Obľúbený výrobca prototpov - SRO Lechtavý - najnovšie vytvoril čosi ako perníkovú chalúpku na kolesách - typ B9.5 Sweet. Konštruktéri sa totiž rozhodli autobus postaviť z cukru, čo sa im aj podarilo. Žiaľ, z ich diela sme sa netešili veľmi dlho. Najskôr bol totiž autobus nasadený na linku 30, kde ho ale olizovali deti idúce do Zoologickej záhrady (aby si vychutnali posledné dni pred tým, ako ju pretne diaľnica). Autobus sa po týchto nepríjemnostiach podarilo zachrániť prilepením novej vrstvy karamelu na poškodené miesta a bol nasadený na linku 49. Nikto však zrejme pri konštrukcii nerátal s dažďom, takže milý autobus sa začal rozpúšťať a rozpúšťať a o niekoľko minút neskôr sme jeho zvyšky mohli vidieť tiecť dole Vlárskou ulicou...
Na záver ešte zopár parametrov ex. autobusu:
Nápravy: Kakaové trubičky
Sedadlá: Mäkké medovníky
Operadlá: Lízatká
Sklá: Tenká vrstva karamelu
Dvere: Marcipán
Podlaha: Zázvorníky
Volant: Perník
Airbag: Torta s vaječným likérom
Motor: Mixér tETA x35 250 W
Chladenie: Zmrzlina Al-Kyda
Vykurovanie vozidla: Pec
Na prifarbenie boli použité farbivá: E 124 a betakarotén
Zahusťovadlo: E 440 (pektín)
SRO B16
Ďalšou ukážkou hypermodernej technológie bývalej traktorovej fabriky je kĺbová verzia populárneho "Kindervajca". Autobus bol vyvinutý špeciálne pre Bratislavu a pre istotu sa testoval na poloprázdnej linke 51, aby sa náhodou niekde nerozpadol. Výrobca vie, že v novom tendri na dodávku 1000 ks autobusov do Bratislavy pôjde o veľa. Týmto vozidlom chce konkurovať 15-metrovým autobusom a chce ho predávať za neuveriteľné 2 milióny Sk. Či v tejto cene bude aj zmontovanie autobusu, alebo len jednotlivé dielce, výrobca neuviedol. Pre našincov by však nebol problém poskladať autobusy priamo v Bratislave. Stačilo by doniesť 1000 kusov vozidiel v súčiastkach a určite by z nich aspoň 300 zmontovali. Niektoré súčiastky (napr. kontrolka hladiny oleja) by sa pre istotu radšej vôbec nepoužili.
Nájdi Ikáča
Dopravný podnik sa rozhodol netradičným spôsobom vyradiť všetky zostávajúce autobusy typu Ikarus 280, ktoré sú najmenej 5 rokov po svojej životnosti. V spolupráci s Rádiom Sexpres preto ponúka súťaž Nájdi Ikáča. V nej podnik "zašije" jednotlivé autobusy po celej Bratislave a v rádiu budú poslucháči hádať, kde sa jednotlivé vozidlá nachádzajú. Komu sa podarí nájsť Ikáča, ten si ho MUSÍ nechať. Súťaž má zatiaľ veľký ohlas u majiteľov šrotovní a výkupní zberných surovín.
Nám sa Ikáča podarilo vypátrať na zastávke Pri štadióne. Ako je však zrejmé z fotky, cestujúci má problém nájsť nielen autobus, ale aj označník zastávky, pretože aj ten je dobre ukrytý v kroví.
Vrakosa ShityHnus 18
Interaktívne zvuky, tyče prispôsobujúce sa pohybu, ukážky strešnej izolácie po celej ploche autobusu, úsporný program spotreby skrutiek a oveľa viac prináša nový nízkopodlažný autobus Vrakosa ShityHnus 18. Špeciálne pre drsné podmienky v Bratislave bol autobus vybavený novým motorom pIvečko 25 kW, vďaka čomu určite nebude mať problém výjsť aspoň z garáže. S tým, že príde aj k nejakému kopcu, sa už nepočíta. Vozidlo bude vybavené vylepšenou formou zvukového znamenia pri zatváraní dverí, ktoré už teraz boduje na popredných miestach v českých hitparádach rozhlasových staníc. Súčasťou dodávky autobusu bude aj prístroj zvaný "umelé pľúca", keďže vozidlo má permanentne problémy s tlakom vzduchu. A kde tento nový zázrak budeme môcť vidieť? Asi len v Ústredných dielňach na opravách.