Po vzore západných dopravných podnikov sa začali riešiť otázky ľahkého nástupu a výstupu osôb z vozidiel. Výrobcovia na tento krok zareagovali pozitívne - tú sú prvé utajované fotky prototypov...
Na tejto fotografii máme možnosť vidieť prototyp električky KT8DX z reklamného letáku firmy ČKKKD. Vozidlo principiálne vychádza z električiek KT8D5N, ktoré jazdia napríklad v Brne. Rozdiel je v tom, že tieto električky sa vyrobia ako rekonštrukcia zo zostávajúcich košických električiek typu KT8D5. Za odmenu Košičanom DPMB kúpi jeden pekný Soplaris Turbino. Na obrázku je vidieť model ešte pri jeho testovaní na rozchode 1435mm. Ako nám však povedal generálny riaditeľ ČKKKD, Ing. Lživý, tento typ nebolo nikdy problém vyrobiť na "úzky" rozchod. Fanúšikovia koľajovej dopravy sa môžu teda radovať...
Jednoduchšie rekonštrukcie sa však budú robiť aj naďalej v ústredných dielňach. Fotografia zachytáva modernizovaný typ T3Lf krátko po výjazde z lakovne. Predná časť električky je nízkopodlažná. Na mieste niekdajšieho prvého okna je uložený vertikálne motor. Predný podvozok je podobnej koncepcie, ako u zahraničných vozidiel ULF. Nová modifikácia výzbroje TV1 v sebe obsahuje celkovo 600ks slaboprúdových tyristorov BRX49 (každý po 0,8A). Celkovo táto výzbroj dosiahne maximálny povolený regulačný prúd 480A, čo je presne ako zrýchľovač. V prípade nečakanej poruchy má vodič k dispozícii tlačítka takzvanej núdzovej jazdy, ktoré automaticky spínajú príslušný stykač. Jedná sa o tlačítka "Plný knedlík", "Plný knedlík + Piesok", "Plný knedlík + Piesok + Zvonenie", "Shunt I", "Shunt II", "EDB", "EDB + Piesok", "Čeľuste", "Čeľuste + Piesok" a v prípade núdze tlačítko bezpečnostného spínača označené nápisom "Kláty bum!"
Somálska firma ODAŠ sa pre veľký úspech na domácom trhu rozhodla modifikovať bratislavské 14Tr. Nakoľko na domácom trhu tieto vozy prezentuje firma ODAŠ ako vozy s najväčšou ponúkanou kapacitou, a to hlavne pre školské spoje (500-800 detí), budú nasadzované na linku 201-212 v novom intervale 150 minút. Okrem typickej nízkej podlahy je modifikovaný predný transparent, okolo ktorého svietia obrysové svetlá v naozaj hojnom počte. To zaručuje, že si cestujúci spozná svoju linku 201 aj za veľmi zlých svetelných podmienok. Nadštandartná výbava je kneeling, ktorý zároveň slúži ako dynamická brzda. Po aktivovaní sa vozidlo "dynamicky" došúcha do zastávky.
Typ ČKKKD K2-ACHNA môže plne konkurovať výrobku ÚDJD T3Lf. Novinkou je fakt, že sa jedná o kĺbové vozidlo. V kĺbe sú kvôli nízkopodlažnosti umiestnené všetky hnacie agregáty, vďaka čomu je kĺb priechodný iba pre ľudí, ktorí sa neboja 600-voltových nezaizolovaných káblov. Vďaka tomu, že pri vyššej rýchlosti z kĺbu vychádza prenikavé iskrenie sa ušetrilo na nových neónkach a tak je celá rekonštrukcia až o 5% lacnejšia... (no verili by ste tomu???)
Firma Staroplan predstavila nový model autobusu Soplaris. Revolučné na ňom je to, že ako jediné nízkopodlažné vozidlo dokáže prekonávať rôzne nástrahy terénu, prípadne rôzne kanály, alebo plechy pohodené na cestách. Pre tieto výborné vlastnosti bude nasadzovaný najmä na vysoko vyťažené linky v smere do Ketelca. Niekedy ho ale možno uvidíme aj na linkách 41 51 54 alebo 58.
Ako názov napovedá, ide o ďaľšiu podarenú rekonštrukciu, ktorá sa veľmi dobre podarila. Vedľa najnovšej T3Lf vidíme na fotografii prvý prototyp električky T3Sh. Ako napovedajú písmená Sh, voz je vybavený novými shuntovacími cievkami, s ktorými je ideálny pre rýchlodrážnu prevádzku s rýchlosťami 140-200 km/h. Vozidlo začína shuntovať pri 30 km/h, postupne prechádza cez ďaľšie stupne až do 100 km/h, kde sa zapoja všetky 4 motory podvozkov paralelne a nasleduje ďaľšie shuntovanie podľa potreby. Táto špeciálna úprava však vyžadovala niektoré špeciálne opatrenia. Na kabíne vodiča je veľká nálepka s textom "Krabust, vypadni!". Zakryté predné tri okná neznačia nič iné, ako nový motorgenerátor, ktorý sa vďaka neúmerným rozmerom chladiacej turbíny nezmestil do pôvodného krytu. Vozidlo má prídavné svetlá, ktoré vynaliezaví dielenskí pracovníci zobrali z 7053 v dobe, keď bola v ÚDJD na VP. 7053 potom istý pán inžinier poslal do istej ŽOS, kde dostane asynchrónnu výzbroj - jej zrýchľovač bude slúžiť ako náhradný diel, keby sa "náhodou" T3Sh pokazila. S vozidlom sa po najazdení skúšobných kilometrov počíta na špičkovej 12/8, takže sa máme na čo tešiť.
Posledný nápad ústredných dielní vyrobený špeciálne pre vozovňu Krasňany. Jedná sa o typ K2Ulf, vzdialene odvodený od električky SGP-ULF, ktorý jeden pracovník ÚDJD videl, keď bol vo Viedni nakupovať v Metre. Aj keď vodiči spočiatku tejto konštrukcii neverili, ukázalo sa, že je to výborné vozidlo, ktoré sa vďaka svojej ohybnosti prešuche popri takom mamutovi, ako je T6A5 v každom oblúku oblúčiku! Dĺžka a počet podvozkov zostal zachovaný. Vozidlo s futuristickým e.č. 99999 bude jazdiť na novej nízkopodlažnej linke "A", ktorá sa, ako povedal generálny riaditeľ pri jej predstavovaní, šuchne všade. To, či tým myslel trasu, alebo nehodovosť zabudol dodať...