Nepoznám človeka, čo by na bratislavskú MHD nenadával. Ale pozor! Chystajú sa veľké zmeny. Dopravný podnik nastúpil na cestu rozsiahlej modernizácie a nákupu nových vozidiel. A ako lahôdku pripravil súťaž pre cestujúcich.
K2 Total (úlet)
Hoci sme dopravný podnik v minulom sci-fi varovali pred prílišným vyhovovaním požiadavkám dôchodcov, nakoniec sa po T6 Total v uliciach Bratislavy objaví aj K2 Total. Starší spoluobčania sa opäť sťažovali na malé okná, takže boli zväčšené, pre ostatných ľudí bude asi najzaujímavejšie to, že električka je obojsmerná. Škoda len, že túto dobrú vlastnosť nie je možné v Bratislave využiť.
T2S
Modernizovanú električku T2 sme vám už síce predstavili na jar 2001, avšak na vozidle bolo uskutočnených ešte mnoho zmien. Pravdepodobne sa s ním stretneme na pripravovanej linke 13.
T3 ICE
Po počiatočných neúspechoch vozidla 7303, ktoré sa takmer objímalo so stožiarom trolejového vedenia, sa Prsk Šupák rozhodol električku prestavať na prototyp T3 ICE. Výkonné motory 4x 200 kW a tyristorová výzbroj TV Pro Grass umožňujú električke dosahovať rýchlosť 204.8 km/h. Ako sa však ukázalo, problém bude opäť s brzdením, takže odborníci ešte stále prehľadávajú lokalitu Tuhovské za Zlatými pieskami, kde bol tento vozeň naposledy videný ako letí ponad hypermarkety.
Ykarus 2001K
Ykarus sa na autosalóne v Nitre predstavil novou kolekciou autobusov. Mnohých návštevníkov potešil, pretože nové vozidlá koncepčne vychádzajú z obľúbeného vozidla D4 vyrábaného v továrni Sodomka-Gomorka, dnes Kar(osa).
Ykarus 2001N + 2001V
Okrem klasického kĺbového Ykarusu 2001K poteší aj typ 2001N a 2001V. Typ 2001V je prakticky totožný s vlečným vozidlom D4. Vďaka svojej elegantnosti a komfortu, ktorý tvoria pozdĺžne drevené lavice, je toto vozidlo (resp. súprava) predurčené na imidžovú linku 61 na letisko.
Ykarus YT6
Odborníci z Ykarusu nezaspali na vavrínoch a dali sa na cestu modernizácie. Nakoľko sa cestujúci na kvalitných výrobkoch Yk280 nasmiali už dosť, navyše po 30-tich rokoch už tmavočervená vyšla z módy, rozhodol sa Ykarus pustiť sa do rozsiahlej rekonštrukcie. Z obáv, aby sa cestujúci veľkej zmeny vzhľadu vozidla nezľakli, zmenili sa zatiaľ len niektoré veci...
Ikarus 1809 z roku 1809 prešiel modernizáciou v spoločnosti Ykarus, pri ktorej z neho boli vymontované všetky nepotrebné sprostosti. V modernizovanej verzii už vodiči nebudú mať problémy typu čím sa zapína osvetlenie pre cestujúcich, svetlo v kabínke, kúrenie, ventilátor, diaľkové svetlá, klimatizácia, atď. Odpadávajú aj problémy so zdĺhavým nastavovaním sedadla. Vodiči si pochvaľujú najmä to, že ich už neotravuje pípanie palubného počítača a nemusia rozmýšľať, ako sa nastavujú ciele na transparenty. Cestujúci sú zase radi, že nemusia rozmýšľať, ktoré tlačidlo sa má stlačiť pre výstup, ktoré pre dopytové otvorenie dverí, teraz stačí na šoféra poriadne zakričať. Spätné zrkadlo bolo tiež na dlhom zozname vecí, ktoré sa odmontovali. Teraz už vodiči nemusia každú chvíľu hľadieť do zrkadla a môžu sa naplno venovať riadeniu vozidla, čo ocenia určite všetci cestujúci.
Ďalším takto zmodernizovaným autobusom je Bambus č. 4444. Ykarus v tomto prípade pristúpil ešte k razantnejšej modernizácii. Okrem odstránenia všetkých svetiel, svetielok a kontroliek, sa z autobusu stratili aj pohodlné drevené lavice a tyče, čím sa značne zvýšila kapacita. Po vzore Kar(osy) boli odstránené aj vybrané schody. Zmizol olej, brzdová a chladiaca kvapalina a nafta. Zatiaľ sa však nevie, či posledne menované tekutiny odstránila firma Ykarus, alebo zlodeji počas prepravy vozidla do Jurajovho dvora.
Plynofikácia vozového parku sa nevyhla ani električkám. Kdesi hlboko v útrobách Jurajovho dvoru, kam ani ľudské oko nedovidelo, odpočívala električka č. 7772, cez ktorú ešte v 80-tych rokov prešiel kamión. Konečne nadišiel čas, aby opäť uzrela svetlo sveta. Ústredné dielne sa totiž podujali električku opraviť a hneď aj zmodernizovať na typ T3 V3. Vozeň bol natrený vkusným zeleným náterom a doplnený výstražným nápisom Jazdím na bioplyn!!! Do premávky sa dostane akonáhle odborníci z Drážneho úradu na T3 V3 otestujú svoje vetry.
A na záver máme pre vás v spolupráci s DPB (Dosť Premávky v Bratislave) súťaž, v ktorej môžte vyhrať super ceny! Okrem hlavnej ceny, ktorou je zájazd na panenské pobrežie Kocoviny, na ďalších výhercov čakajú Ikarusy 280 č. 1867 - 1888, program s cestovnými poriadkami s veľkosťou 64 MB (pod podmienkou, že si ho užívateľ stiahne z internetu) a cestovné lístky so starou grafikou v rovnakej cene ako nové. Prvých tisíc účastníkov dostane prémiu vo forme hrdzavej časti z trolejbusu č. 6616, ktorú vyžrebujeme priamo z kontajnera, v ktorom sa inkriminovaný trolejbus nachádza. Pravidlá súťaže si môžte prečítať tu alebo aj tu, a keď nie tu, tak potom tu.