Dopravný podnik nám konečne prezradil, čo nás chystá v najbližších rokoch. Škoda len, že to nie je vôbec ružové. Na druhej strane sme sa dozvedeli zaujímavé fakty o vozidlách, ktoré sa u nás testovali...
Prvá fotografia pochádza z roku 1995, kedy sa na linke 104 testovali dva prototypy Karosy B 751 (ev. č. 3300 a 3301). Ako sa nám podarilo zistiť, tieto autobusy sa testovali iba v Bratislave, kde aj skončili svoju púť, pretože sa po dojazde do vozovne Krasňany hneď po prvom dni rozpadli... O rok neskôr z ich pozostatkov Ústredné dielne postavili Karosy B 741 č. 1320 a 2320.
Oveľa smutnejší je pohľad na bývalú historickú ŠMku 11 č. 3350. Predná časť tohto autobusu prehrdzavela natoľko, že musela byť zošrotovaná. Potom prišiel nápad zmontovať zadnú časť ŠMky s prednou časťou Ikarusu 280 č. 2855, čím vznikol IkaruŠM 280.11 č. 3850...
Pokrok sa nevyhol ani novým vozidlám značky Ikarus. Na skúšku do Bratislavy prišlo hneď 9 kusov Ikarusu 441 (ev. č. 4900 - 4908). Na snímke je č. 4901.
Vozidlá si však zajazdili iba na linke X1 (ev. č. 4901) a na mimoriadnom spoji č. 99 (ev. č. 4908). Bohužiaľ sa na odstavných plochách v Petržalke stali obeťou niekoľkých maskovaných útočníkov, ktorí ich s krikom "šerbel!" zlikvidovali. Na fotke je vidieť aj Ikarus 293 č. 1550 na linke 39 - pre túto linku skutočne najideálnejšie riešenie.
Vo vozovni Hroboňova začal začiatkom roku 1992 vypomáhať prototyp autobusu Škoda 15Ab č. 6600. Po úvodných testoch sa však usúdilo, že doňho namontujú elektrickú výzbroj a zaradia ho na koniec dodávky vozňov č. 6612 - 6615. Preto dostal #6616. Pri odbornej montáži káblov boli pre istotu vymontované na tú dobu supermoderné transparenty, aby sa nepokazili. O kvalite montáže elektrickej výzbroje sa mohli presviedčať cestujúci a ako poslední aj hasiči, ktorým sa tento voz už zachrániť nepodarilo.
Neveríte vlastným očiam? 21. Sanos je tu! Škoda-Sanos S201Tr č. 6500 sa skúšal v roku 1985 na linke 217. Trolejbus sa údajne sériovo nevyrábal preto, lebo mal príliš silné motory (3 x 150 kW) a cestujúci sa vo vozidle ledva držali. Ledva sa držalo aj trolejové vedenie, ktoré padalo jedna radosť, takže bol voz urýchlene odovzdaný späť do Škoda ostrovu.
Prvou dvojkĺbovou lastovičkou 15TrSSANSDT (Strašne, Strašne, Ale Naozaj Strašne Dlhý Trolejbus) je voz č. 6640, ktorý vznikol z rekonštrukcie vozidiel č. 6610 a 6617. Trolejbus bol natretý v pôvodnej farebnej kombinácii vozu 6610. Trolík od tohto miesta prešiel iba niekoľko sto metrov, keď pred ním náhle zjavil jeden uvoľnený kanál a...
Pokus o výrobu 3-dielnej 15TrMky sa odohral aj priamo u výrobcu, keď vyrobil typ 15Tr3MACI (č. 6641). Tento voz bol navyše vybavený pohonom na zemný a vodičov plyn, čo bola zrejme chyba, pretože po zídení z trate pri Vojenskej nemocnici bol poslednýkrát videný v hornej časti Mlynskej doliny...
Neexperimentovalo sa len v Bratislave. V susedných Čechách jazdilo niekoľko hybridov. Jeden z nich je aj typ T14/11Tr, ktorý vznikol z 2. prototypu 14Trky po tom, ako sa odlomilo laminátové čelo. Preto bola jeho horná časť nahradená časťou z trolejbusu T 11.
Karosa Vysoký Maťo zareagovala na náš minulomesačný článok o nových HoverSORoch. Oznámili nám, že oni už pred rokmi vyrobili svoju Hovkarosu, ktorá sa pod číslom 2331 skúšala aj na linke 115. Hoverbus mal vyššiu rýchlosť ako ostatné vozidlá, čiže nedodržiaval medzičasy medzi zastávkami (chronometráž), a tak ho radšej dopravný podnik poslal späť do ČR, aby tu nerozvracal zabehnutý (pomalý) systém.
Podobné vyjadrenie ako od Karosy prišlo aj od výrobcu TAM. Posledný voz tohto výrobcu (Sem-Hover-Tam-Bus 300), ktorý bol k nám dodaný, sa stal tajným záložným vozidlom 007. Niektorí vodiči ho prezývali aj "James Bus". Ako to už pri Tam-Busoch býva, zhorel mu motor. Škoda len, že sa vtedy nachádzal vo výške 200 metrov nad Záhorskou Bystricou. Tým sa objasnila príčina veľkého požiaru, ktorý pred niekoľkými rokmi zničil časť lesov v tejto mestskej časti.
Čo je však úplne neuveriteľné, s takýmto druhom dopravy experimentovala už 1950-tych rokoch Škoda ostrovu. Typ 4Ho však nemal veľký úspech, pretože sa nepodarilo vyriešiť problém s trolejovým vedením, ktoré tomuto vozidlu neustále zavadzalo.
Bratislavčanov určite poteší nová plánovaná linka 213, ktorá by mala jazdiť z Koliby na Cvičnú lúku. Špeciálne pre túto linku sa uvažuje so zakúpením troch HoverBusov T 401 Hover českej výroby. Mali by jazdiť z konečnej trolebusov č. 203 až po obľúbenú lúku a v zimných mesiacoch by mohol vďaka lyžiam jeden s hoverbusov brázdiť priamo Cvičnú lúku na trase Dore - Hole a späť.
Na ceste z Vojenskej nemocnice zahliadla naša redakcia nový typ trolejbusu, ktorý sa testuje na linke 212. Jedná sa o typ Škoda 24TrA-bant, ktorý je určený na menej vyťažené linky (napríklad 207, 212 a keby viedli troleje do Dúbravky, tak sa určite nasadí aj na úplne prázdnu linku 83). Skúšobný trolejbus s pracovným označením Táčkobus č. 6929 bol na naše počudovanie natretý v typických bratislavských farbách, čo svedčí o tom, že páni zo Škoda Ostrova v Pacifiku sa pravdepodobe chystajú tento trolejbus darovať DPB ako vďaku za to, že ako jediný dopravný podnik široko-ďaleko objednáva iba vysokopodlažné vozidlá. Jedinou nevýhodou je to, že vozidlo má iba jednu nápravu a tak sa ťažší ľudia musia presunúť k vodičovi, aby vyvážili vozidlo. V druhom príapde sa môžu na zadnú masku nainštalovať držiaky a brigádnik na kolieskových korčuliach bude "pracovať" ako "vodič fúrika". Ospravedlňujeme sa za zníženú kvalitu fotografie, ktorá je spôsobená tým, že tento trolejbus je utajený, podobne ako to, na ktorej linke jazdí, a preto sa tento voz len sem-tam niekde mihne.
No a na záver tu máme čosi pre silné žalúdky. Opäť sa nám podarilo získať exkluzívne informácie, preto vám dnes prinášame prehľad plánovaných zmien v MHD na najbližšie 4 roky (kto si chce urýchliť utrpenie, nech si prečíta iba posledné tri riadky...):
Počas jarných a veľkonočných prázdnin 2002 budú premávať všetky linky MHD podľa prázdninových cestovných poriadkov.
Od 1.5.2002 budú premávať všetky električky a trolejbusy cez pracovné dni ako cez prázdniny. To znamená u električiek celodenný interval 15 minút. Výnimkou bude linka 7, ktorá bude mať 30 minútový interval a bude premávať iba v čase prepravných špičiek pracovných dní a budu na ňu vypravované 2 vozidlá typu K2S.
Od 1.7.2002 dôjde k nasledovným zmenám:
- Počas letných prázdnin nebudú premávať linky 22 31 34 51 52 55 63 68 84 a všetky školské spoje. Ostatné autobusy budú premávať podľa cestovných poriadkov platných pre prázdniny.
- Linky 33 83 93 201 202 a 210 budú mať natrvalo zriedený víkendový interval na 15 minút. Linka 32 cez víkend nebude premávať. Na linky 3 5 9 11 a 14 sa budú v sobotu a nedeľu nasadzovať iba vozidlá typu K2 a K2S. Na linku 6 sa budú v sobotu a nedeľu nasadzovať iba sólo vozy typu T3.
Od 1.9.2002 dochádza k obnoveniu normálneho (zimného) grafikonu, ale iba na linkách 59 78 68 80 81 82 83 84 85 86 88 89 90 91 92 93 193 94 95 96 97 98 180, 191 a 198. Na všetkých ostatných linkách bude natrvalo zavedený prázdninový grafikon. Na linke 31 bude zavedená premávka aj v sobotu a nedeľu po celý deň a spolu s linkou 39 budú mať denne jednotný interval 20 minút. Linky 12 a 22 budú zrušené. Linka 7 bude aj naďalej premávať iba v čase prepravných špičiek s 30 minútovým intervalom. Po zrušení linky 12 bude vytvorená nová nadväznosť medzi linkami 1 a 14 na Jesenského resp. Šafárikovom námestí. Poslednou zmenou k 1.9.2002 bude skrátenie liky č. 86 z Petržalky iba po Záhradnícku. Jej náhrada v Prievoze bude linkou 79 na trase Prievoz - Domkárska, Kaštieľska, Gagarinova, Popradská, Krajinská cesta, Mramorová, Lieskovská, Lieskovec (zachádza na Štátne lesy).
Dňa 1.11.2002 dochádza k závažnej zmene v premávke nočných spojov. Rušia sa odcody z Hlavnej stanice o 23.50 a o 01.05 a medzi tým aj jeden odchod z druhej konečnej na Hlavnú stanicu. Namiesto toho bude zavedený jednotný odchod z Hlavnej stanice o 00.25. Tak isto budú posilnené odchody služobných spojov.
Tri víkendy pred Štedrým dňom bude mimoriadne premávať električková linka 12, ktorá je v tom čase už zrušená. Taktiež budú v tomto období predvianočných nákupov na linky 11 a 14 nasadzované vozidlá typu 2xT6.
Premávka počas zimných prázdnin 2002 - 2003 nebude výrazne obmedzená vzhľadom na to, že väčšina liniek MHD jazdí podľa prázdninových grafikonov, ktoré sú už ich normálnymi grafikonmi. Nebude premávať linka 94 a všetky školské spoje. Ostatné linky budú iba počas prázdnin premávať podľa CP platných pre školské prázdniny. Výnimkou bude iba linka 59, ktorá bude od teraz natrvalo premávať s intervalom v rannej špičke 12 minút a v popoludňajšej špičke 15 minút. Na štedrý deň 24.12.2002 budú premávať všetky linky MHD ako cez nedeľu, ale iba do cca. 16.00. Premávka nočných spojov začne od 17.00 a bude trvať až do cca. 7.00 dňa 25.12.2002. Denné spoje začnú premávať dňa 25.12.2002 až od 7.30. Odchody nočných spojov z Hlavnej stanice v noci z 24.12.2002 na 25.12.2002 : 17:00, 20:30, 00:00, 02:30, 05:00, 06:30. Mimoriadne električkové, trolejbusové a autobusové spoje na polnočné omše budú vypravené, avšak na mimoriadnych električkových spojoch budú premávať iba sólo vozy T3 alebo K2. Dňa 25.12.2002 a 26.12.2002 budú premávať linky MHD ako v nedeľu. Dňa 31.12.2002 budú premávať linky MHD ako cez víkend, ale iba do cca 19.00. Od 20.30 budú premávať nočné spoje a budú premávať až do cca 7.00 dňa 1.1.2003. Premávka denných spojov dňa 1.1.2003 sa začne až od cca. 7.30 a bude podľa CP platných pre nedeľu. Odchody nočných spojov z Hlavnej stanice v noci z 31.12.2002 na 1.1.2003: 20:30, 00:00, 02:30, 05:00, 06:30. Na oslavu príchodu nového roku budú vypravené posilové spoje ale na mimoriadnych električkových linkách budú premávať iba vozidlá typu sólo T3 alebo K2.
Od 2.1.2003 dochádza k závažnej zmene grafikonov na autobusových a trolejbusových linkách.
- Na linkách 68 78 80 81 82 83 84 85 86 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 180 191 a 198 budú natrvalo zriedené intervaly v režime pracovných dní na úroveň školských prázdnin. Linka 94 bude zrušená.
- Na všetkých autobusových a trolejbusových linkách, ktoré mali interval v sedle hustejší ako 15 min., bude zriedený na 15 minút.
- Z dôvodu nariadenia magistrátu mesta Bratislavy budú posledné odchody z konečných zastávok zabezpečované na všetkých linkách do 21:00. Odchody nočných spojov z Hlavnej stanice budú preto nasledovné: 21:30, 00:00 a 02:30.
- Z dôvodu nespokojnosti mnohých škôl s prepravou ich žiakov MHD sa tieto radšej rozhodnú pre financovnie vlastných školských spojov. V dôsledku toho budú zavedené nové školské linky 384 - 392. Táto zmena vstúpi do platnosti v súvislosti so začatím 2. polroku šk. roku 2002 / 2003.
- Poslednou zmenou k začiatku nového roku 2003 bude zrušenie linky 7 z dôvodu nízkej vyťaženosti. Obratisko ŽST Vinohrady zostane iba ako manipulačné.
K 1.4.2003 budú v rámci racionalizácie dopravy zlúčené linky 21 91 92 a 191 do linky 92 s trasou Volskwagen - Devínska Nová Ves - Patrónka - Šancová - Dostojevského rad - Starý most - Jantárová cesta - Rus(k)ovská cesta - Panónska cesta - Jarovce - Rusovce - Čunovo. Linka 82 bude skrátená po Malú scénu, takže bude mať trasu Malá scéna - Kúpalisko Matador. Linka 31 bude skrátená po Nový most, jej trasa bude Cintorín Slávičie údolie - Nový most. Linky 39 a 180 budú zrušené.
Od 30.6.2003 dôjde k ďalšiemu zracionalizovaniu dopravy:
- Linky 27 28 a 29 budú zlúčené do linky 23: Nový most - Devín - Devínska Nová Ves - Záhorská Bystrica.
- Linka 30 bude skrátená po Lafranconi. Jej trasa bude Lamač - Patrónka - Lafranconi.
- Linka 31 bude zrušená, nahradí ju linka 32. Linka 32 bude mať zmenenú trasu: Valašská - Mlynská dolina - Slávičie údolie - Staré grunty - Karlova Ves, Molecova.
- Linka 37 bude skrátená po Lamač, s trasou Záhorská Bystrica - Lamač.
- Linka 41 bude premávať po trase Vozovňa Hroboňova - Šafranová.
- Linka 49 bude premávať po skrátenej trase z Ďumbierskej k Nemocnici Kramáre.
- Linky 51 a 58 budú zlúčené do linky 45 s trasou Mierová kolónia - Nobelova - Račianska - Lopenícka.
- Linky 52 54 56 a 65 budú zlúčené do linky 65 s trasou Rača, Potočná - Tbiliská - Východné - Vajnory - Rača, Rybničná.
- Linky 57 77 a 79 budú zlúčené do liniek 57 a 77. Linka 57 bude mať trasu Žabí majer - Bojnická - Ivánska - Vrakunská - Vrakuňa - Dolné hony - Podunajské Biskupice - Lieskovec. Linka 77 bude premávať z Lieskovca cez Podunajské Biskupice a Slovnaft do Spaľovne. Nasadzované budú na ňu výlučne vyradené vozidlá.
- Linka 61 bude skrátená po Račianske mýto, takže jej trasa bude Letisko - Trnavská - Račianske mýto.
- Linka 63 bude pre svoju opodstatnenosť zrušená.
- Linka 74 bude skrátená po Bajkalskú ulicu: Slovnaft - Bajkalská - AS Bajkalská
- Linka 75 bude skrátená s trasou Ružinov, Ondrejovova - Tomášikova - Drieňová - Bajkalská - Kukučínova - Račianska - Krasňany, Kadnárova
2.9.2003 dôjde k týmto zmenám:
- Linky 20 34 35 38 59 67 71 a 76 budú pre svujú zbytočnosť zrušené.
- V Petržalke dôjde k závažnej zmene dopravy: Linky 78 80 81 83 84 85 86 89 90 93 95 97 a 198 budú nahradené novými linkami.
- Nová linka 81 bude premávať takto: Hlavná stanica - Nový most - Viedenská c. - Rusovská c. - Jantárová c. - Dolnozemská c. - Mamateyova - Furdekova - Osuského - Romanova - Technopol.
- Nová linka 90 bude jazdiť takto: Antolská - Lietavská - Vyšehradská - Panónska cesta - Einsteinova - Most Košická - AS Mlynské nivy
- Nová linka 91 bude premávať s trasou Nový most - Viedenská cesta - Kopčianska - Bratská - Romanova - Kutlíkova - Smolenická - Vyšehradská
- Nová linka 97 bude jazdiť s trasou Jasovská - Betliarska - Jantárová cesta - Jiráskova - Osuského - Furdekova - Ekonomická univerzita - Prístavný most - Slovnaft - Dolné hony, Dudvážska.
- V Dúbravke a Devínskej Novej Vsi ako náhrada za zrušené linky 20 34 a 83 vznikne linka 24 s trasou Patrónka - Harmincova - Trnavského - Žatevná - Pri kríži - Opletalova.
Dopravu v meste bude zabezpečovať 23 autobusových liniek:
- 23: Nový most - Devín - Devínska Nová Ves, SOU Policajného zboru - Záhorská Bystrica
- 24: Patrónka - Harmincova - Trnavského - Žatevná - Dúbravka, Pri kríži - Devínska Nová Ves, Opletalova
- 30: Lamač - Patrónka - Lafranconi
- 32: Valašská - Mlynská dolina - Slávičie údolie - Staré grunty - Karlova Ves, Molecova
- 33: Karlova Ves, Molecova - Dlhé diely
- 37: Záhorská Bystrica - Lamač
- 41: Vozovňa Hroboňova - Šafranová
- 45: Mierová kolónia - Nobelova - Račianska - Lopenícka
- 49: Ďumbierska - Nemocnica Kramáre
- 55: @%$^% %#$@& ^@*(& ^@*@ @#(* &!@*% censored &^%@ @#&^ %*@ (&*@$^ *&&@
- 57: Žabí majer - Bojnická - Technická - Ivánska - Vrakunská - Vrakuňa - Dolné hony - Podunajské Biskupice - Lieskovec
- 61: Letisko M. R. Štefánika - Trnavská - Račianske mýto
- 65: Rača, Potočná - Tbiliská - Východné - Vajnory - Rača, Rybničná
- 70: Nový most - Mlynské nivy - Košická - Prístavná - Slovnaft - ŽST Podunajské Biskupice
- 74: Slovnaft - Bajkalská - AS Bajkalská
- 75: Ružinov, Ondrejovova - Tomášikova - Drieňová - Bajkalská - Kukučínova - Račianska - Krasňany, Kadnárova
- 77: Lieskovec - Podunajské Biskupice - Slovnaft - Spaľovňa
- 81: Hlavná stanica - Nový most - Viedenská c. - Rusovská c. - Jantárová c. - Dolnozemská c. - Mamateyova - Furdekova - Osuského - Romanova - Technopol
- 82: Malá scéna - Starý most - Viedenská cesta - Kúpalisko Matador
- 90: Antolská - Lietavská - Vyšehradská - Panónska cesta - Einsteinova - Most Košická - AS Mlynské nivy
- 91: Nový most - Viedenská cesta - Kopčianska - Bratská - Romanova - Kutlíkova - Smolenická - Vyšehradská
- 92: Volskwagen - Devínska Nová Ves - Patrónka - Šancová - Dostojevského rad - Starý most - Jantárová cesta - Rus(k)ovská cesta - Panónska cesta - Jarovce - Rusovce - Čunovo
- 97: Jasovská - Betliarska - Jantárová cesta - Jiráskova - Osuského - Furdekova - Ekonomická univerzita - Prístavný most - Slovnaft - Dolné hony, Dudvážska
Od 2. januára 2004 sa pristúpi k závažným zmenám v električkovej doprave, pretože trasy autobusových liniek sa už prakticky nedajú meniť. Všetky doterajšie linky budú zrušené. Nahradené budú novými linkami:
- 101: Hlavná stanica - Obchodná - Nám. Ľ. Štúra
- 102: Zlaté piesky - Vajnorská - Vazovova - Račianska - Rača
- 103: ŽST Nové mesto - Špitálska - Jesenského / Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka
- 104: Ružinov - Vazovova - Obchodná - (nábrežie - Jesenského - Nám. SNP) - Tunel
- 105: ŽST Vinohrady - Radlinského - Obchodná - Tunel - Karlova Ves
29.6.2004 sa v súvislosti s prázdninami natrvalo upravia intervaly liniek takto: Všetky linky budú premávať 7 dní v týždni. V rannej špičke bude interval min. 20 minút, v sedle min. 35 minút, v popoludňajšej špičke min. 25 minút a večer min. 45 minút.
1. septembra 2004 sa skončí rekonštrukcia Mudroňovej ulice, preto sa trolejbusové linky zmenia takto:
- 201: Dolné hony - Miletičova - Hlavná stanica
- 202: Trenčianska - Rajská
- 203: Koliba - Hodžovo nám. - Mudroňova - Valašská
- 204: Trnávka, Rádiová - Šancová - Hlavná stanica
- 205: Zimný štadión - Záhradnícka - Šulekova
- 206: Valašská - Kramáre - Hodžovno nám. - Rajská
- 207: Kramáre, Národný onkologický ústav - Šancová - Karadžičova - AS Mlynské nivy
- 208: Trenčianska - Mlynské nivy - Svätoplukova - Záhradnícka - Legionárska - Kramáre, SÚSCH
- 209: Vojenská nemocnica - Valašská
23. decembra 2004 budú zrušené všetky nočné linky.
1. januára 2005 bude pre neplatenie faktúr za elektrický prúd zrušená električková a trolejbusová doprava.
1. apríla 2005 budú zrušené všetky autobusové linky. Nahradené budú pôvodnými nočnými linkami 501 - 518 s celodenným intervalom 50 minút.