Upozorňujú však, že je dôležité jeho dopravné riešenie i rozvoj MHD.
Občianske združenia zaoberajúce sa problematikou udržateľnej a modernej dopravy vítajú aktivitu magistrátu, ktorá spočíva v pokusnom zriadení buspruhu od Mosta SNP až na Štefánikovu ulicu počas Európskeho týždňa mobility. Dôležité je však konkrétne dopravné riešenie tohto vyhradeného pruhu a križovatiek, ktorými bude prechádzať. "Aby buspruh splnil svoj účel, ktorým je zrýchlenie a zatraktívnenie MHD, a zároveň nespôsobil extrémne komplikácie automobilovej doprave, je potrebné upraviť aj signalizáciu na niektorých križovatkách," hovorí Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava s tým, že konkrétny návrh už bol predložený na poradnej komisii primátora.
Nemenej dôležité je aj trvanie skúšobnej prevádzky. "Ak bude skúšobná prevádzka buspruhu trvať iba týždeň alebo dva, väčšina vodičov áut si na nový stav ani nestihne zvyknúť", vysvetľuje Ivan Bútora z Lepšej dopravy. V prvom týždni sa objavia dopravné zápchy podobne ako to bolo v prípade vyhradenia Starého mosta pre MHD v roku 2009. Po troch mesiacoch sa však vtedy ukázalo, že paradoxne vytvorenie buspruhu na Starom moste pomohlo odstrániť ešte aj dovtedajšie dopravné problémy v celom okolí Šafárikovho námestia. Ak teda bude skúšobná doba trvať príliš krátko, prevážia negatívne reakcie a pozitívne efekty sa ešte nestihnú naplno prejaviť.
Prirodzene, zo strany automobilistov očakávame zápornú reakciu na tento návrh mesta. "Dvadsaťdva rokov sa v Bratislava robila dopravná politika takmer výlučne v prospech rozmachu áut. MHD sa často škrtala, cesty a parkoviská rozširovali," uviedol Michal Milata z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Je preto zrejmé, že po rokoch zastaraných a nemoderných riešení budú prvé reformné kroky bolestivé - tak ako to je napokon pri všetkých reformách.
Výsledkom zmien v prospech nemotorovej dopravy, ktoré sa s obľubou realizujú nielen v krajinách západnej Európy, ale aj Českej republike, Poľsku, Maďarsku či dokonca "motoristických" USA, je zrovnoprávňovanie ľudí. "Tí, ktorí jazdia osobnými autami, v uliciach spotrebujú až 30x viac priestoru než tí, ktorí jazdia MHD. Cestujúci MHD by nemali byť znevýhodnení ešte aj tým, že čakajú v zápchach, keďže dali prednosť ekológii a šetrnejšiemu využitiu verejného priestoru pred vlastným komfortom, " myslí si Bútora. Musí platiť pravidlo, že človek sa buď odvezie komfortnejšie (autom) alebo rýchlejšie (MHD alebo na bicykli) - tak ako to je vo všetkých moderných veľkých mestách.
Občianske združenia však vidia problém v nejasnej vízii MHD. V uplynulom období sa zrealizovali aj pozitívne kroky, medzi ktoré môžeme zaradiť napríklad výrazné omladenie autobusov a zlepšenie električkovej dopravy na jar tohto roka, keď bola zvýšená kapacita dopravy do centra. No týchto zlepšení by malo byť ďaleko viac a malo by byť jasné, aké pozitívne kroky budú zrealizované v najbližších rokoch. "Mesto musí byť schopné zabezpečiť MHD tak, aby dokázala na kultúrnej úrovni odviezť tých, ktorí sa rozhodnú použiť jej služby namiesto auta," uzavrel Martin Matala z občianskeho združenia mhd.sk.
-------
Komisia mesta pre verejnú dopravu, ktorá je poradným orgánom primátora Bratislavy, má medzi členmi nasledujúce občianske združenia dlhodobo sa zaoberajúce problematikou udržateľnej a modernej dopravy:
Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, občianske združenie
mhd.sk, občianske združenie
Občianska iniciatíva Lepšia doprava