Odkladané spustenie Bratislavskej integrovanej dopravy sa opäť odložilo. Poslanci budú rokovať o stave projektu BID.
Mestské zastupiteľstvo bude 27. a 28. júna rokovať o materiáloch Bratislavskej integrovanej dopravy. Jedným z nich je Stav projektu Integrovaného dopravného systému Bratislavského samosprávneho kraja vrátane harmonogramu. Celý projekt sa rozdrobuje a jeho realizácia sa opäť posúva ako už viackrát. „Viaceré z vecí, ktoré sa spomínajú v materiáli, mali byť už dávno hotové a prekvapuje nás, že sa ešte len plánujú,“ uvádza sa v stanovisku Občianskej iniciatívy Lepšia doprava k materiálu.
Prvé zmeny v septembri a decembri 2012
Už v septembri 2012 by sa mala rozšíriť platnosť „Kupónu BID“ na celú Bratislavu. Cestujúci by tak za príplatok dostal možnosť cestovať osobnými a zrýchlenými vlakmi ZSSK a regionálnymi autobusmi Slovak Lines v celom meste.
Na tento účel BID požaduje zvýšiť mesačnú úhradu mesta pre Slovak Lines z doterajších necelých 13 tisíc € na približne 54 tisíc €. Mesto teraz prispieva ročne na kupón BID 240 tisícami €. „Z tejto sumy cca 144 000 € pripadá pre dopravcu Slovak Lines (SL) a plne pokrýva rozdiel medzi tržbami a nákladmi za prepravu na trase medzi Autobusovou stanicou a Záhorskou Bystricou,“ uvádza materiál BID. Podľa informácie od BID doplatok mesta predstavuje reálny rozdiel medzi tržbami a nákladmi, pretože cestujúci si kupuje aj pri kupóne BID cestovný lístok pre konkrétny úsek medzi centrom a Záhorskou Bystricou.
Od decembra 2012 by malo byť možné zakúpiť si električenku aj pre región. Bolo by tak možné cestovať vlakmi, autobusmi aj MHD na jeden cestovný doklad. Materiál BID uvádza, že pre mesto by tak stúpla potreba dotácie pre ZSSK a Slovak Lines zo súčasných 240 tis. € ročne na 1,2 mil. €. Doprava by mala zdražieť aj pre bežných cestujúcich v meste – mesačná električenka by mala vyjsť miesto 25 € na 27 €, teda o 2 € mesačne viac.
„Jedným z prínosov BID malo byť zníženie nákladov (pozri napr. Koncepcia BID, str. 75 posledná veta). Z materiálu ale vyplýva, že náklady sa pre všetkých objednávateľov zvýšia, čo je v rozpore,“ namieta Lepšia doprava. BID v prezentácii uvádza, že zvýšené náklady by sa časom mali vykompenzovať z vyšších tržieb od cestujúcich, pretože sa predpokladá po zatraktívnení regionálnej verejnej dopravy s ich nárastom.
Linky ešte ani neboli zavedené a už sa menia
BID v roku 2007 obstarala Plán dopravnej obsluhy regiónu (PDO), ktorý spracovala Žilinská univerzita. Napriek tomu teraz BID uvádza iné linky. V oblasti Pezinka ide napríklad aj o autobusové linky kopírujúce železnicu či podľa Lepšej dopravy s nelogickými trasami. Podobné výhrady má iniciatíva aj k obsluhe smerom na Dunajskú Stredu. Cestujúci zo vzdialených miest a obcí budú mať priame spojenie do Bratislavy autobusom, zatiaľ čo cestujúci z obcí tesne za Bratislavou budú musieť prestupovať na vlak.
Perličkou je, že keď dopravný podnik zavádzal regionálnu linku do Chorvátskeho Grobu, označil ju podľa označovania BID – 630. Teraz tá istá BID už rovnakú linku označuje ako 525, takže DPB bude musieť linku 630 prečíslovať.
BID naďalej uvažuje o inštalácii nových palubných počítačov a označovačov do vozidiel DPB, ktorá by mala byť dokončená v septembri 2013. A to aj napriek tomu, že Koncepcii BID predpokladala použitie existujúcich zariadení u dopravcov v snahe znížiť náklady a problémy spôsobené „detskými chorobami“ nových informačných systémov.
Materiál BID na svojich júnových zasadnutiach zobrala na vedomie Komisia dopravy a informačných systémov a Komisia finančnej stratégie a pre správu a podnikanie s majetkom mesta.