Električka do Petržalky má problematické Šafárikovo nám. a Štúrovu

Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou.

Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou. Lepšia doprava síce podporuje električku do Petržalky, no v zaslanom vyjadrení informuje o možných problémoch, ktoré môže spôsobiť navrhovaný projekt.

"V prípade realizácie stavby podľa projektu, ktorý bol spracovaný projektantmi firmy Alfa 04 a oficiálne predložený firmou Metro v rámci stavebného konania, by podľa Lepšej dopravy boli nevhodne umiestnené a zle stavebne riešené električkové zastávky a sťažený až znemožnený prestup na autobusové linky. Rovnako by sa premrhala šanca zatraktívniť verejný priestor a využiť mestotvorný potenciál Štúrovej ulice. Oficiálny projekt je podľa Lepšej dopravy myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, električkovú trať vníma izolovane bez väzieb na iné dopravné systémy." Lepšia doprava preto spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia, o ktorom aktívne komunikuje s vedením hlavného mesta, Starého Mesta aj Dopravného podniku.

Problémy v oficiálnom projekte podľa Lepšej dopravy:

  • električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice – mimo cieľov ciest, so zhoršenou dostupnosťou Šafárikovho námestia, Eurovey a autobusových zastávok na Dostojevského rade;
  • riešenie električkových zastávok vytvára funkčné problémy pre chodcov – zúženie chodníka, úzke nástupné ostrovčeky, bariéry (zábradlia);
  • poloha trate na Štúrovej vytvára problémy pre obojsmerné vedenie cyklistickej dopravy;
  • dopravný režim Štúrovej ulice a na Šafárikovom námestí je nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave (IAD), zanedbáva priestor Štúrovej ako výraznej mestotvornej ulice v centre Bratislavy a ponecháva jej tranzitnú funkciu;
  • chýbajú priame väzby pre chodcov a cyklistov v línii Starý most – Štúrova.

Zmeny, ktoré navrhuje iniciatíva:

"Riešenie, ktoré navrhuje Lepšia doprava, mení filozofiu projektu a vníma Šafárikovo námestie ako kľúčový verejný priestor centra mesta a komfortný prestupný uzol MHD," uvádza stanovisko. Malo by ísť o nasledujúce zmeny:

  • zhodnotenie výnimočného priestoru pred budovou Univerzity Komenského;
  • polohu električkových zastávok priamo pred parčíkom a univerzitou;
  • obmedzenie a čiastočné vylúčenie áut na Štúrovej ulici, avšak ponechanie ulice pre obsluhu centra;
  • zachovanie prestupného uzla MHD – posunutie zastávky autobusov na Dostojevského rade smerom k Novému mostu bližšie ku križovatke; v opačnom smere zachádzanie autobusov na električkovú trať a prestup na hrane z električkovej zastávky;
  • priame línie pohybu chodcov a cyklistov zo Starého mosta na Štúrovu a opačne;
  • na Štúrovej ulici upokojenie dopravy, bezbariérové riešenie ulice, zväčšenie priestoru pre chodcov a celkové estetické pozdvihnutie aj v nadväznosti na revitalizáciu parku na Šafárikovom námestí.

Konkrétny návrh riešenia so schémou aj vizualizáciami možno nájsť na facebookovej stránke Lepšej dopravy: www.facebook.com/LepsiaDoprava.

"Dopravné stavby v centrách miest sú v západnej Európe úzko späté so zatraktívnením verejného priestoru, s prioritným dôrazom na verejnú, pešiu a cyklistickú dopravu. Iniciatíva Lepšia doprava predložila svoje návrhy primátorovi mesta Milanovi Ftáčnikovi a následne sme o návrhoch diskutovali s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom, hlavnou architektkou Ingrid Konrad a starostkou Starého Mesta Táňou Rosovou. Veríme, že mesto nepremárni ponúkanú príležitosť a bude sa v krátkom časovom horizonte zaoberať zmenami projektovej dokumentácie. Aj Bratislava má šancu pripojiť sa k súčasným európskym trendom riešenia dopravy," uzatvára svoje stanovisko iniciatíva.

Prestupovanie môže byť horšie

Ak by sa realizoval pôvodný projekt, zastávka električiek by sa posunula hlboko do Štúrovej ulice. Z nej by bolo odvšadiaľ ďaleko - nielen do Eurovea, ale aj k autobusom. Tie by mali zastávku len pri Malej scéne - vzdialenej vyše 400 metrov od navrhovanej električkovej zastávky.

Bratislava má podobne ako ostatné vyspelé mestá prestupný systém MHD a ten neplánuje zmeniť. Dopravný podnik viackrát deklaroval, že prestupy sú nevyhnutné. V tomto prípade budú nevyhnutné pre tých, ktorí budú prichádzať z Petržalky električkou a budú chcieť pokračovať na Autobusovú stanicu či do Devína alebo Devínskej Novej Vsi. Napriek tomu sa s prestupmi v projekte neuvažuje. Výsledok bude jasný - pretrvávajúci odpor cestujúcich k prestupovaniu. A nebude to vinou cestujúcich, ale tých, ktorí ich pri prestupovaní posielajú na 400-metrové prechádzky.

Projekt taktiež nerieši náhradnú dopravu za električky v prípade opráv trate či mimoriadnych udalostí. Ak by sa musela náhradná doprava zavádzať, nebolo by ju kde napájať na električky a prestupy by boli opäť komplikované. Mementom môže byť súčasná linka X13, ktorá kvôli nevhodným spôsobom zrekonštruovaným električkovým tratiam v centre mesta s nízkou nosnosťou nemôže mať trasu, ktorá by skutočne nahrádzala pôvodnú električkovú linku 13.

Chyby z minulosti sa tak opakujú aj v tomto projekte.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
nonsens cele to projektovanie uplne vsetkeho v tomto posratom meste. na to uz vobec nie je co povedat....
Reakcia na: intony #37:
Toto keby sa podarilo aj s tymi trolejbusmi na Stefanikovu tak to by bolo genialne.
Reakcia na: tr3mp #34:
Tiez sa mi to zda najlogickejsie....
Reakcia na: d3k0 #29:
No tak to bude drahe 😃 Nie, ale vazne diky vsetkym zucastnenym za aktivity.. nie len tuto, ale vsetko co sa za tie roky existencie imhd podarilo ?
Reakcia na: Solider #28:
Najjednoduchšie riešenie, ktoré sa ponúka je bloková slučka Dunajská - Špitálska - Rajská so zastavením na zastávke Kamenné námestie.
Reakcia na: ivanbuto #32:
poviem radšej osobne
Reakcia na: Mike #11:
Ktoré ďalšie? ?
Reakcia na: aquila #15:
Dnes sú podmienky pre chodcov na Račianskom mýte tak zlé, aké by neboli pre autá ani po realizovaní návrhu LD. ?
Reakcia na: Solider #28:
Tam je sanca, ze sa to cele zmeni, kedze v jednej z etap NS sa ma menit aj elektrickova trat. Takze urcujuce bude, kde sa ocitnu elektrickove zastavky a k nim bude treba napasovat trolejbus.
Reakcia na: 810zssk #27:
😃 To su spolocne aktivity, nie moje 🙂 Kazdy prispieva svojou troskou v ramci svojich moznosti. Velmi dolezite je to, ze tie navrhy nie su napadmi jednotlivcov, ale spolocnym dielom ludi, co sa dlhodobo venuju doprave.
Reakcia na: d3k0 #25:
Keby boli trolejbusy až na Kamennom námestí, ustúpi parkovisko, alebo je nejaký iný nápad?
Reakcia na: d3k0 #25:
Pocuvaj, ak toto prejde tak ti uz vazne budem musiet kupit nejaky darcek za vsetky tvoje aktivity ? ? ?
Reakcia na: d3k0 #25:
Doplnim, ze o tychto vzdialenostiach som osobne hovoril este niekedy okolo rokov 2007-2008 projektantovi z Alfy. Skoda, ze to nepadlo na urodnu podu.
Reakcia na: 810zssk #24:
A este lepsi je Postova - Sturova, teda 1 km v centre mesta bez zastavky... My navrhujeme spolocnu zastavku pri vyusteni Laurinskej a dotiahnutie trolejbusov na Kamenne nam., cim by vznikol dalsi vyznamny prestupny bod. Vraj to ma aj sancu na uspech 🙂
Reakcia na: d3k0 #23:
Pravda.. inak bude zastavka Kamenne namestie v smere do Petrzalky? Lebo Marianska - Sturova je pekne kusisko 🙂
Reakcia na: 810zssk #22:
Navrhovaná zastávka v schválenom projekte nie je tam, kde je teraz, ale ďalej, pretože sa odsúva o pár metrov ďalej od križovatky (viď polohu priechodu) a predlžuje na 2 súpravy. Tzn. označník, pri ktorom zastaví 90% spojov, má byť o cca 40 metrov ďalej než je dnes...
Reakcia na: JaSomTu #21:
Konkretne zastavka Sturova sa mi zda byt umiestnena tam kde je dnes zastavka Saf. namestie, cize skor ako diskriminacia MHD je to cista ignoracia a absencia snahy zlepsit sucasny stav.
Prečo mi niektoré návrhy mesta, ale aj vytendrovaných organizácií (Alfa 04) pripadajú ako snaha o jednoznačnú diskrimináciu MHD. Veď posunúť zástavky hlbokjo do Štúrovej ulice, odkiaľ by bolo ozaj ďaleko k zástavkam pri Malej scéne alebo k Eurovei si nijako inak nemôžem vysvetliť!
A zúženie chodníkov na Štúrovej ulici kvôli autám vnímam ako výsmech peším a cyklistom. Predložený projekt lepšej dopravy sa mi páči a dúfam, že Magistrát pochopí, že v centre mesta musí prísť k obmedzovaniu IAD a k podpore pešej zóny.
Bolo by veľkou škodou nevyužiť Štúrovu ulicu na rozšírenie našej maličkej pešej zóny. Táto ulica má veľký potenciál, môže prepojiť Starý most-Šafárikovo nám.-Kamenné nám. a snáď sa niekedy dočkáme aj zrevitalizovanej pešej zóny na Nám. SNP! Zvíťazí na magistráte zdravý rozum pred Autoslavou? Dočkáme sa pekného centra mesta?
Reakcia na: tr3mp #14:
Ťažko povedať, či to je nevýhoda. Podľa mňa, ak by tam táto odbočka nebola, tak to samozrejme prežijeme, ale takto môže vzniknúť prepojenie I. MO s II. MO, ktoré môže vcelku racionalizovať dopravné spojenia v širšom centre hlavného mesta.

A asanácie budov? To si nemyslím. Jedine tak bude zastavaná časť parku a bude sa musieť obetovať Malý Bajkal, ale keďže sa tam nebude pracovať v otvorenej jame, bude potrebné použiť raziaci mechanizmus, týmto by mohli byť domy zachované. Avšak neviem to odborne potvrdiť, keďže nie som statik, ani projektant.