O dodanie kĺbových "nafťákov" mali záujem dvaja výrobcovia

Kĺbové autobusy s naftovým pohonom by mohli byť opäť od tradičného dodávateľa.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk v súťaži na dodávateľa kĺbových autobusov s naftovým pohonom. V súťaži boli predložené ponuky od dvoch výrobcov - SOR Libchavy a Otokar Otomotiv. Po vyhodnotení bodovaných kritérií sa úspešným uchádzačom stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Český výrobca ponúkol nižšiu cenu za autobusy (395 800 €/vozidlo) a zároveň mal aj nižšie náklady na emisie a spotrebu energie. Turecký výrobca mal v bodovaných kritériách navrch iba v objeme kompresorov klimatizácie.

Pod vyššiu cenu autobusov oproti minulosti sa zrejme podpísali aj rôzne elektronické systémy, ktorými budú nové vozidlá doslova nabité. „Nové autobusy budú vybavené novými bezpečnostnými prvkami ako výstraha pred zrážkou s chodcami alebo cyklistami, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, ochrana vozidla pred kybernetickými útokmi, systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, či systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár. Malý počet predložených ponúk dopravca nekomentoval.

Kritérium / Uchádzač Otokar Otomotiv SOR Libchavy
Celková cena autobusov bez DPH 44 528 000 € 43 538 000 €
Prevádzkové náklady na emisie 6 388 979,53 € 5 986 046,24 €
Prevádzkové náklady na spotrebu energie 66 890 767,79 € 62 329 113 €
Chladiaci výkon klimatizácie 70 kW 70 kW
Celkový objem kompresorov klimatizácie 980 cm3 850 cm3
 
Celkový bodový zisk 97,5118 99,6020

V prípade podpísania rámcovej zmluvy s víťazom súťaže bude dopravný podnik môcť počas štyroch rokov nakúpiť do 110 autobusov od tohto dodávateľa. Konkrétny počet však bude závisieť od objemu financií získaných na ich nákup. SOR Libchavy má v súčasnosti vo výrobnom programe kĺbový autobus SOR NS 18 Diesel, ktorý sa v minulosti prezentoval aj v Bratislave.

Od začiatku sériovej výroby tohto typu v roku 2021 dodal výrobca približne polstovku týchto autobusov. Prehľad vybraných dodávok autobusov SOR NS 18 Diesel a ich cien je uvedený v tabuľke:

Zákazník Počet Rok dodania Cena za 1 autobus bez DPH
TD Transport Nitra 18 2021 317 473 €
DP Hradca Králové 4 2022 321 583 €
Arriva City Praha 3 2024 319 309 €
DP Ústí nad Labem 5 2024 372 395 €
Z-Group Zlín (OAD Kolín) 9 (prímestský) 2024 334 760 €

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Oliver91 #45:
Ako pri každom samozdaneni.
Reply on: Valec #52:
Chorá vyhláška. Čím skôr zrušiť
Reply on: sor_2048 #62:
Nove SORy budu predrazene len vdaka kope novej elektroniky,takze neocavakam odstranenie vrzgania plastov.
Ako za mňa osobne je sorka oveľa lepšia ako Otokar ale keď už tie vozy stoja cez 350 000 tak by sa mohla dohodnúť lepšia kvalita plastov. Mám na mysli tie za kabínou vodiča
Reply on: Ike #58:
Radšej to už nepočítam, vždy si spomeniem na pekný prísľub z minulosti, že sa zavedie priebežná obnova vozidlového parku.
Reply on: Solider #55:
"Skutočne netreba veriť tomu, že mesto na to nemá."
ja by som skor povedal ze mesto nevie hospodarit a nema/nedrzi priority....
ver tomu, ze aj ja by som zvladol pri cistom mesacnom prijme domacnosti kludne aj vo vyske niekolkych desiatok tisic eur rozflakat vsetko tak, ze akosi na nutne vydavky a obnovu by neostavalo.... takze samotne vyssie prijmy akosi nic neznamenaju....

PS: vcelku by ma zaujimalo kolko stoja vallove kocky a ich umiestnovanie na okraji ciest, chapem ze to vyzera (ked to je nove) krajsie ale nic ine co by mi davalo zmysel preco platit nieco taketo tam najst neviem....
Reply on: jozin #57:
Tak čo je potom relevantný argument, keď sa do takého mamutieho tendra skoro nikto z relevantných výrobcov neprihlásil? 😅 To si myslíš, že veľkí výrobcovia si vedia vykalkulovať cenu, keď tam nie sú záväzné objednávky, časovo si DP môže objednať hoci len desať kusov zo 110 počas ročnej viazanosti ponúk?
Reply on: Solider #56:
To je už koľký špekulatívny tender? 😁
Reply on: Solider #56:
Myslim, ze kratka doba dodania nieje relevantny argument. DPB nema na nakup zabezpecene prostriedky a predpokladam, ze v buducorocnom rozpocte nema rezervu 43.5 milionov. Takze pripadny nakup prvych vozidiel pripada do uvahy najskor v roku 2026. A da sa predpokladat rozdelenie celej dodavky na niekolko serii, takze urcite sa nebude objednavat 110 kusov naraz.
Reply on: jozin #47:
Skôr kombinácia faktorov špekulatívny tender, nejasné financovanie, veľmi krátka doba dodania – veľkí výrobcovia majú už naplnený plán výroby na rok 2025, čiže sa riziko prenieslo do ceny.
Reply on: MatejBA #54:
Mesto musí zo svojho zatiahnúť jedine autobusy. Gro modernizácie v desiatkach miliónov eur (električky, trolejbusy, infraštruktúra) ide z eurofondov. Skutočne netreba veriť tomu, že mesto na to nemá. Mesto na to má a má dokonca vyššie príjmy ako v minulosti.
Reply on: Petto #53:
Mne zas pride zvratena vyhlaska, ktora ta pokutuje, ak by si nakupoval len to, na co mas, lebo Grune Reich nakazal. Pretoze mesto bez EU urcite nema na elektrovehikle ci vodik. A CNG tiez nie je prilis lacny na nakup oproti tejto vysutazenej cene (tam to bolo ak si dobre pamatam 500-600 000 za vozidlo).

Nakoniec sa dosiahne to, ze ako za Zachara a spol tu budeme platat stare autobusy, aby prezili co najdlhsie.
Reply on: Valec #52:
To je mi jasne,ze nieco musime kupit aj z CNG/elektro. Pevne verim ze budu nejake OP na ekologicke vozidla v 2025 z nevycerpanych, lebo kupovat za cca 800 klbak elektro z vlastnych mi pride zvratene. 👎
Reply on: Petto #51:
Akurát, že zároveň musíš plniť požiadavky Vyhlášky 214/2021, takže k tomu lacnejšiemu nafťáku musíš pripočítať aj pokuty za jej nedodržanie. Takže v praxi najskôr prídu CNG (na ktoré tiež žiadne fondy nie sú) v množstve, ktoré si mesto môže ako tak dovoliť.
Reply on: Klepeto #34:
Diesel busy maju podla mna najvacsiu sancu na nakup, pretoze nieco kupit musime aj keby sme nedostali ani cent z EU. A diesle su najlacnejsie v porovnani s CNG, vodik ci elektro.
Reply on: jozin #47:
Napr. počítanie cestujúcich, farebné BUSE, nerezové madlá, výkonnejšia klíma, fólie na okná, koženkové sedadlá + vyššie spomenuté tie elektronické somariny
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: jozin #47:
Rámcová zmluva nemusí byť taká výhodná. Výrobca si do nej prenesie potenciálny rast nákladov na výrobu vozilda do konca predpokladaného termínu rámcovej zmluvy. Nemá isté ani množstvo, ani to, kedy ho má dodať. Ak by mal dodať 90% objednávky ku koncu zmluvy, čo môže byť o 10 rokov (všeobecne, nehovorím o konkétnej zmluve kde sú to 4 roky), tak cenu tomu prispôsobí.
Cena za jeden bus je cca 395 000 EUR.
Podla tabulky na konci spravy boli v tomto roku ceny pre inych zakaznikov v rozmedzi 320 000 - 372 000 EUR.
Busy pre BA maju nejaku specialnu vybavu, ze maju najvyssiu cenu?
Reply on: 2TheMHDmarek3 #35:
No veď to. Odoberie veľkú 0 alebo aj 110 ks. Žiadne záväzné plnenie do 100% tam vyhlasovateľ súťaže negarantuje.